MĚKKÝŠI – ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM nemají vnitřní kostru pevná vápenatá schránka dělíme na PLŽI - ulita MLŽI - lastura HLAVONOŽCI – sépiová kost
Plži - ulita Výskyt: souš, sladká i slaná voda Zástupce: HLEMÝŽĎ ZAHRADNÍ Tělo: hlava – 2 páry tykadel (čich, hmat, oči) jsou zatažitelná svalnatá noha – útrobní vak s vnitřními orgány plášťová dutina – dýchání otevřená cévní soustava trávicí soustava – jazyk RADULA nervová soustava – v hlavě uzliny hermafrodit – obojetník, páření, vajíčka vývin přímý
- Páření hlemýžďů - Víčko ochrana před nepříznivými podmínkami
Zástupci PLŽŮ: suchozemští Páskovka keřová Plzák lesní Slimáček polní
Zástupci PLŽŮ: sladkovodní Okružák ploský Plovatka bahenní
Zástupci PLŽŮ: mořští Ostranka jaderská Homolice - nebezpečný plž!!!
Mlži -2lastury ŠKEBLE RYBNIČNÁ - sladkovodní (stojaté, pomalu tekoucí) tělo: svalnatá noha (pohyb) útrobní vak hlava chybí pokryto pláštěm lastury jsou spojeny svaly žábry (dýchání) ústní a vyvrhovací otvor (trávicí soustava) rozmnožování: oddělené pohlaví – oplozená vajíčka – larva (přisátá na žábrách či kůži ryb) – dospělec VÝVIN NEPŘÍMÝ
Zástupci MLŽŮ PERLORODKA ŘÍČNÍ –chráněný druh PERLOTVORKA MOŘSKÁ ÚSTŘICE JEDLÁ SRDCOVKA JEDLÁ SLÁVKA JEDLÁ HŘEBENATKA JAKUBSKÁ
Hlavonožci – Sépiová kost Mořští, nejdokonalejší Nejdokonaleji vyvinutá nervová soustava a smyslové ústrojí (zrak – vidí barevně!) Dýchají žábrami Predátoři – živí se převážně korýši Oběť usmrtí pomocí ostrých čelistí a ochromujících sekretů. Oddělené pohlaví – oplozená vajíčka – malý jedinec – VÝVIN PŘÍMÝ
SÉPIE OBECNÁ - hojně ve Středozemním moři - aktivní večer - 15-30cm - tělo: hlava svalnatá noha (nálevka – pohyb vzad) 10 ramen s přísavkami (8ktátké, 2dlouhé)
Zástupci Hlavonožců LODĚNKA HLUBINNÁ – živoucí zkamenělina Jsou nejprimitivnější zástupci celé třídy (hlavonožci), kteří jen s malými změnami přežili od druhohor až po dnešek a svým vzhledem silně připomínají amonity. Kolem ústního otvoru mají loděnky až 90 krátkých ramen, zatímco ostatní žijící hlavonožci jich mají 8 – 10. Loděnky mají jako jediní vyvinutou vnější schránku, vylučovanou pláštěm. Avšak stavbou schránky se dost liší od ostatních měkkýšů. Ulita loděnek je rozdělena příčnými přepážkami na 33 až 36 komůrek, které slouží jako hydrostatický orgán. Kromě obytné komory, kde se nachází živočich, slouží ostatní komůrky ulity jako tlakové komory, umožňující hlavonožcům vertikální pohyb. Komůrky jsou naplněny plynem a tekutinou a spojeny sifonem. Změny v množství tekutiny jim pak umožňují měnit hloubku ponoru. Žijí pelagicky (volně na širém moři) až do hloubky 500 metrů. Živí se korýši a malými rybkami. Její schránka je vyhledávaným objektem nejen mezi sběrateli, ale často se vyskytuje v domácnostech jako dekorace. Největší známá ulita měří 253 mm.
CHOBOTNICE POBŘEŽNÍ Dosahuje délky až 3 metrů, ale zpravidla se vyskytují menší exempláře. Hmotnost jedince může dosahovat až 25 kilogramů. Chobotnice má osm chapadel s bradavičnatým vakem, ve kterém se nachází velmi vyvinutý mozek a nervový systém. Chobotnice bývá většinou světlá až tmavě hnědá (zbarvena až do červena). Chobotnice se vyskytuje převážně na skalnatém pobřeží, kde vyhledává bezpečné skrýše, ve kterých přečkává den. Jedná se o nočního dravce.Chobotnice se nachází v jakémkoli světovém oceánu nebo moři (kromě oceánů a moří v polárních oblastech). Chobotnice se může bránit svými chapadly před velkými dravými rybami, může rybě obmotat chapadly žábry a ryba se udusí, ale někdy se jí to nepovede. Jako ochranu používá převážně maskování, ale když potřebuje uniknout, nabere ze dna písek a rozhází ho kolem, a když má jistotu, unikne. Chobotnice výborně plave. KRAKATICE OBROVSKÁ – hlubiny, až 22m – největší hlavonožec
Význam měkkýšů: - Součást potravních řetězců - Potrava lidí - Škůdci úrody - šperky
Opakování - MĚKKÝŠI Projekt: vytvoř na A4 tvrdý papír projekt (text s obrázky) o jednom z významu měkkýšů. DÚ: str. 62/ 1,4,5 Otázky do pranice: 1. Určuj názvy měkkýšů podle schránek? 2. Co znamená víčko pro hlemýždě zahradního? 3. Jakým způsobem vzniká perla? 4. K čemu se používá sépiová kost? 5. Znáš nějakého hlavonožce, který žil na Zemi v dávných dobách? Připrav si o něm referát. 7. Poslouchal jsi někdy, jak v mušlích šumí moře? Co to znamená? 8. Znáš nějaký příběh z literatury nebo filmu o krakatici?