27.1 Myšlenkové proudy přelomu století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
DUM - Digitální Učební Materiál
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
58.1 Přímá a nepřímá úměrnost
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
socialismus komunismus feminismus
liberalismus, konzervatismus
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Elektronická učebnice - I
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
36.1 Obsahy složitějších obrazců
TEST 1 VY_32_INOVACE_  a. KLIDNÉMU SPOLEČENSKÉMU VÝVOJI  b. PŘEKOTNÉMU VÝVOJI, REVOLUCÍM  c. PROTI JAKÉKOLIV ZMĚNĚ.
ANARCHISMUS.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Vývoj v Evropě od Vídeňského kongresu do r. 1848
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
KOMUNISMUS Michal Hess.
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Politické strany Jsou dobrovolné organizace občanů, které usilují o získání účasti na státní moci.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Alternativní zdroje energie
Politické ideologie a jejich základní proudy
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
09.1 Chodec v silničním provozu
12.1 Mimořádné události, IZS
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Elektronická učebnice - I
POLITOLOGIE TEST 12.
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Elektronická učebnice - I
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
3.1 Periodizace dějin hudby
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Ročník 8 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis Téma – název učebního.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Co mají společného zlomky
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
FAŠISMUS V ITÁLII.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Politické ideologie a jejich základní proudy
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

27.1 Myšlenkové proudy přelomu století Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 27.1 Myšlenkové proudy přelomu století Průmyslová revoluce v krátkém čase změnila podobu celé společnosti. Zatímco dříve většina obyvatel žila na venkově, s rozvojem průmyslu nastal bouřlivý rozmach měst. Vznikly nové politické směry a hnutí jako např.: liberalismus utopický socialismus konzervativismus anarchismus nacionalismus Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

27.2 Co již víme? Socialismus z lat. SOCIALIS družný, společenský Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.2 Co již víme? Socialismus z lat. SOCIALIS družný, společenský Liberalismus z lat. LIBER svobodný, volný Konzervatismus z lat. CONSERVARE uchovat, uchránit Nacionalismus z lat. NATIO národ, kmen Anarchismus z řec. ANARCHOS bez vládců

27.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Liberalismus požadoval odstranění všech překážek, které by bránily svobodnému podnikání důležitou zásadou je ochrana soukromého vlastnictví snaha prosadit, aby každý plátce daní mohl ovlivňovat skrze politiku chod státu Socialismus názor, že bohatství není spravedlivě rozděleno, a proto jej nelze považovat za nedotknutelné uspořádání státu a společnosti by mělo být takové, aby zmenšilo majetkové rozdíly mezi lidmi snaha o státní zásahy do vztahů mezi podnikateli a dělníky Konzervatismus důraz na pořádek a neměnný řád zachovávání osvědčených tradičních hodnot a jejich vyznávání Nacionalismus ideologie, která jednostranně zdůrazňuje význam národa Anarchismus snaha o vytvoření společnosti bez sociální, ekonomické a politické hierarchie a jiných forem nadvlády člověka nad člověkem

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.4 Co si řekneme nového? „Svoboda tvé pěsti končí na špičce mého nosu.“ LIBERALISMUS směr, který zdůrazňuje svobody člověka – vychází hlavně z Deklarace nezávislosti USA jedinec nemá být omezován státem, pokud neporušuje zákon společenské změny pomocí reforem představitelé: John Lock – teoretik, stát vznikl na základě smlouvy s občany, kteří přenesli své osobní svobody částečně na státní moc, aby je chránila Adam Smith – ekonom („Neviditelná ruka trhu.“) UTOPICKÝ SOCIALISMUS Evropa prožívá industrializaci => velmi špatné podmínky dělníků => roste zájem o sociální otázky – snaha omezit „vykořisťování“ dělníků snaha o vytvoření dokonalého společenského systému návaznost na díla renesančních autorů – Thomas Moor, … představitelé: Henry de Saint–Simon – klade důraz na křesťanskou morálku - pro soukromé vlastnictví, ale všichni se musí chovat v podle křesťanských zásad Robert Owen – anglický průmyslník - odešel do USA a vybudoval tam kolonii New Harmony – měla být vzorem pro upořádání vztahů dělníků a kapitalistů => zkrátil pracovní dobu (8 hodin), založil školy, čítárny, knihovny, obchody s levnými potravinami; osada po čase zkrachovala

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.5 Procvičení a příklady Komunistický manifest autorů Marxe a Engelse, vydaný roku 1848, byl prvním dílem, kde byl termín utopický socialismus použit. Komunismus Když byl napsán, nemohli jsme jej ovšem nazvat socialistickým manifestem. Roku 1847 byli socialisty nazýváni jednak přívrženci různých utopických systémů: owenovci v Anglii, fourierovci ve Francii, z nichž se dnes staly pouhé sekty, které pomalu odumírají; jednak nejrozmanitější sociální šarlatáni, kteří slibovali, že všelijakým záplatováním odstraní všechny společenské zlořády, aniž nějak ohrozí kapitál a zisky; v obou případech to byli lidé stojící mimo dělnické hnutí a hledající podporu spíše u „vzdělaných" tříd. Kdykoli se některá část dělnické třídy přesvědčila o nedostatečnosti pouhých politických převratů a prohlásila, že je nutná úplná přeměna společnosti, tato část se tehdy nazývala komunistická. Byl to ještě jakýsi surový, nepropracovaný, čistě instinktivní komunismus; přesto postihoval stěžejní cíl a měl v dělnické třídě tolik vlivu, že zplodil utopický komunismus, Cabetův ve Francii a Weitlingův v Německu. Tak byl roku 1847 socialismus hnutím buržoazním, kdežto komunismus hnutím dělnické třídy. Socialismus byl, alespoň na kontinentě, „slušné" hnutí; komunismus právě naopak.

27.6 Něco navíc pro šikovné Znáš i tyto pojmy? šovinismus rasismus Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.6 Něco navíc pro šikovné Znáš i tyto pojmy? šovinismus rasismus marxismus internacionála vývoj společnosti založený na teorii třídního boje dělnictvo vedené revoluční stranou má převzít politickou moc a vládu násilím - revolucí krajní, fanatický směr nacionalismu přezírání jiných národů hlásání nenávisti k nim teorie hlásající nerovnost ras organizace dělnictva v Evropě inter = mezi, natio = národ

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 27.7 CLIL Communism (from Latin communis - common, universal) is a revolutionary socialist movement to create a classless, moneyless and stateless social order structured upon common ownership of the means of production, as well as a social, political and economic ideology that aims at the establishment of this social order. This movement, in its Marxist–Leninist interpretations, significantly influenced the history of the 20th century, which saw intense rivalry between the "socialist world" (socialist states ruled by communist parties) and the "western world" (countries with capitalist economies).

27.8 Test znalostí Adam Smith je svými názory představitelem? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 27.8 Test znalostí Správné odpovědi: Adam Smith je svými názory představitelem? a/ konzervativismu b/ liberalismu c/ socialismu d/ nacionalismu Mezi zakladatele komunismu patří? a/ František Josef I. a Alžběta („Sissi“) b/ Karl Marx, Friedrich Engels c/ A. Hitler d/ B. Mussolini Rasismus je? a/ teorie hlásající rovnost všech ras b/ teorie hlásající nadřazenost jedné rasy nad ostatními c/ teorie zavrhující blonďaté modrooké lidi d/ teorie snášenlivosti mezi lidmi Konzervatismus je směr hlásající? a/ revoluci ve znamení pokroku b/ důležitost tradičních hodnot, neměnnost stavu c/ formu vlády člověka nad člověkem d/ vyvyšování vlastního národa b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.9 Použité zdroje, citace Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I., Dějiny novověku, Liberec, Dialog 2003. Kol. autorů, Dějepis 8. Modernizace společnosti. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2010. http://cs.wikipedia.org/wiki/Utopick%C3%BD_socialismus (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels (slide 5) http://en.wikipedia.org/wiki/Communism (slide 7)

27.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 27.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník 8. ročník Klíčová slova Liberalismus, (utopický) socialismus, nacionalismus, konzervatismus, anarchismus. Anotace Prezentace přibližuje hlavní myšlenkové proudy přelomu 19. a 20. století a jejich vliv na soudobou společnost.