Moderní umělecké směry na přelomu 19. a 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Autor: Mgr. Helena Nováková
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
Neživá příroda - vzduch
Claude Monet MgA. Lukáš Psík
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Neživá příroda - vzduch
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Portréty literárních osobností světové literatury.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Světová poezie 1. poloviny 20. století Opakování
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
IMPRESIONISMUS.
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Název prezentace (DUMu) Zvuková stránka jazyka: samohlásky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Moderní umělecké směry na přelomu 19. a 20. století Impresionismus, symbolismus, dekadence Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Impresionismus Umělecký směr přelomu 19. a 20. století Impresionismus (z lat. impressio – dojem) Znaky: bezprostřednost, spontánnost, svět zachycený v pohybu snaha zachytit prchavý okamžik v malířství užití jasných barev, eliminace černé barvy a kontur důraz na smyslové vjemy, nálady v literatuře převažuje lyrika, jedinečné básnické výrazy, melodičnost a zvukovost veršů (báseň se blíží písni) uplatňuje se tzv. lyrizovaná próza – oslabení příběhu, poetismy zachycení pocitů, nálady, vůní, zvuků

Malíři – impresionisté: Claude Monet, Edouard Manet, Auguste Renoir, Edgar Degas, Paul Gaugin, Vincent van Gogh Na pařížské výstavě v roce 1874 představil francouzský malíř Claude Monet svůj obraz Imprese, východ slunce nad přístavem, jehož název dal vznik celému uměleckému směru.

Imprese, východ slunce nad přístavem (Claude Monet)

Malířská technika impresionistů Obraz Imprese - východ slunce: na obraze je moře a nad ním východ slunce, které se odráží na vodní hladině. V pozadí jsou vidět stěžně velkých lodí. Loďka v popředí je vytvořena jen několika málo tahy štětcem. Podstatou impresionismus je zachytit jedinečný prchavý okamžik. Časté motivy: mlhavý opar nad městem, mizící pára na železničním nádraží, katedrála ve třech denních dobách (Monet – Katedrála v Rouenu).

Katedrála v Rouenu

Symbolismus Umělecký proud, který vznikl v 80. letech 19. století ve Francii Symbolismus (z řeckého symbolon – znak) Znaky: nepřímý náznak skutečnosti vyjádřený pomocí symbolu (uplatňuje se metafora, metonymie, asociace…) předpoklad čtenářovy aktivní spolupráce mnohoznačnost slov sblížení poezie s hudbou=>uplatňuje se volný verš (nerespektuje základní prvky prozódie – přízvuk, pravidelný počet slabik, báseň se tak podobá próze)

Dekadence Nový umělecký směr mladší generace symbolistů Dekadence (z francouzského décadence – úpadek) Znaky: opovrhování měšťáckou společností, její morálkou a pravidly zaměření na vlastní nitro, pocity, touhy ,,hledání krásy v ošklivosti“ projevuje se silný individualismus autora,pasivita, melancholie, neochota jednat tabuizovaná témata – erotika, kult smrti, zla symbolika slova, metaforičnost

Představitelé Tzv. prokletí básníci – toto pojmenování použil poprvé Paul Verlaine; francouzští básníci, kteří svým nekonvenčním životem i přístupem k umění, literatuře provokovali tehdejší společnost, jejich tvůrčím prostředím se staly pařížské krčmy a šantány, autoři: Charles Baudelaire, Paul Verlaine, Jean Arthur Rimbaud Další francouzští básníci: Tristan Corbière, Stéphane Mallarmé, Paul Valéry, Maurice Maeterlinck Ostatní představitelé: Oscar Wilde, Rainer Maria Rilke, Walt Whitman, Anton Pavlovič Čechov

Ukázky a rozbory textů vybraných autorů Květy zla (1857) – Charles Baudelaire (pozn. – první vydání sbírky, které obsahovalo 6 básní, bylo zabaveno a básník byl postaven před soud pro narušování morálky) SVÍTÁNÍ Na dvorech kasáren budíček jasně zpíval a ranní vítr vál a lampy rozechvíval. To byla hodina, kdy mračno těžkých snů napadá na lůžkách jinochy v polosnu, kdy lampa na dnění svým nachem odráží se tak jako krvavé, mdlé oko chvějící se, kdy duše, drcena svým tělem tíživým, urputné zápasy dne s lampou svádí s ním. Jak uslzená tvář, osušovaná váním, vzduch věcí mizících se plní zachvíváním, muž psaním zemdlévá a žena laskáním. Z komínů začal se tu tam již valit dým. Nevěstky s mdlými rty a s víčky zmodralými dřímaly, ubohé, tupými spánky svými. Žebračky, vlekoucí své prsy mrazivé, foukaly na uhlí a zkřehlé prsty své. To byla hodina, kdy ve chladě a kale bolesti rodiček se horší nenadále. Jak vzlykot, po kterém se řine horká krev, protrhl povětří kohoutí rudý zpěv, šedivé moře mlh zaplavovalo domy a mroucí chudáci, ležící v bezvědomí, škytali v špitálech v posledním tažení. A zhýralci šli spat, svou dřinou zdrceni. Jitřenka, třesouc se v své růžožluté robě, šla zvolna po Seině, pusté v té ranní době, a Paříž, mnouc si již svá víčka zamžená, se chápala svých děl – jak pilná stařena. (Přeložil Svatopluk Kadlec)

Otázky k ukázce Určete druh rýmu, který je v básni použit. (sdružený rým –aabb, střídavý rým – abab, obkročný rým – abba, přerývaný rým – abcb) Doložte v textu znaky symbolismu, impresionismu, dekadence. (melodičnost veršů, zachycení okamžitých nálad, pocitů, působení na smyslové vjemy, provokující a tabuizovaná témata, symboly…) Jakým způsobem autor v básni zobrazuje Paříž, v jaké denní době? Který motiv se v básni opakuje? Které společenské vrstvy zde zobrazuje? Najděte synonymum ke slovu dnění.

Ukázky a rozbory textů vybraných autorů Sezóna v pekle (1873) – Jean Arthur Rimbaud SAMOHLÁSKY A čerň, E běl, I nach, O modř, U zeleň hlásek, já jednou vypovím váš různý vznik a druh. A, černý korzet, plný rudých much, jež bzučí kolem páchnoucích a krutých pasek, zátoka stínů, E, běl stanů, čirý vzduch, šíp ker a bílých králů, chvění vrásek; I, purpur, krev a smích, jenž tryská ze rtů krásek ve hněvu, anebo kajícný bludný kruh. U, božské vibrace, U, zeleň moří s vesly, mír pastvin s dobytkem, mír vrásek, které kreslí prst alchymie pilným čelům vševědů; O, zvučná polnice, klid vesmírného vřídla, jímž poletují planety a archandělská křídla. - O, modrý paprsek jejího pohledu. (z francouzštiny přeložil Vítězslav Nezval)

Otázky k ukázce Určete druh rýmu v básni. Různé samohlásky vyvolávají barvy, pocity, nálady, asociace. Jak se tomuto sdružení dvou a více vjemů říká? Najděte spojení slova (hlásky) a jejího grafického vjemu. Kde se pojí grafický symbol s barvou, se zvukem? Vyhledejte v básni prvky symbolismu a dekadence. Co víte o Rimbaudově tvorbě? Jak přistupoval ke svým dílům? V kolika letech začal tvořit? Kdy přestal?

Srovnání ukázek Porovnejte obě básně. V čem jsou si podobné? V čem se naopak liší? Doložte na konkrétních verších. Charles Baudelaire Jean Arthur Rimbaud

Citace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5c/Claude_Monet%2C_Impressio n%2C_soleil_levant%2C_1872.jpg/780px- Claude_Monet%2C_Impression%2C_soleil_levant%2C_1872.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carjat_Arthur_Rimbaud_1872_n2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Charles_Baudelaire2.jpg/250px- Charles_Baudelaire2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_- _Rouen_Cathedral,_Facade_I.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_-_Rouen_Cathedral_- _The_Portal_(Sunlight).jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Claude_Monet_- _Rouen_Cathedral,_Facade_(Sunset).JPG?uselang=cs Claude Monet. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-11-21]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Monet_- _Seerosenteich.jpg/615px-Monet_-_Seerosenteich.jpg Čítanka světové literatury II., Vladislav Hnízdo, SPN 1970 Moderní básnické směry, Vítězslav Nezval, Československý spisovatel 1984

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 26.11. 2012 v Havířově.