Geografické informační systémy a jejich využití v rozvojových zemích. Jakým etickým otázkám musíme čelit? Jiří Pánek // Katedra rozvojových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
“W questions” with a preposition
Advertisements

Průzkum stavu projektového řízení v organizacích a státní správě Odpovědný řešitel Doc. Ing. Klára Antlová, Ph.D. Katedra informatiky EF TUL.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost projekt POSTA PODPORA STÁŽÍ A ODBORNÝCH AKTIVIT PŘI INOVACI OBLASTI TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NA DFJP A FEI UNIVERZITY.
Tázací zájmena ANOTACE Šablona:ICT AJ Tázací zájmena Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Cizí jazyk Tematický okruh:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Označení DUM Pl - DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Dutch Platform for Roma- municipalities Nieuwegein, October 2 nd 2012.
Jiří Karpeta Platform Strategy Advisor Microsoft Czech Republic
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Present simple Questions. Form of the question How do we form the present simple question? How do we form the present simple question in case of the 3rd.
Heterogenní serverové prostředí, správa, bezpečnost a interoperabilita Jak zajistit interoperabilitu v hererogenním serverovém prostředí? Jak spolupracuje.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Co? What?Co? Who?Kdo? Where?Kde? How much?Kolik? When?Kdy? How?Jak? Otázky.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Využití NUŠL pro ukládání a zveřejňování výsledků výzkumu a vývoje V ČR Open Access: otevřený přístup k vědeckým informacím v EU a ČR Technologické centrum.
The exercises to the topic Great Britain with solution.
Odpověď na otázku „why“:
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
City of London Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Kameníková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_161 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Interrogative pronouns VY_22_INOVACE_05 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka.
Shodnocení GAN etapy projektu GAN ETAPA PROJEKTU IT415.
QUESTIONS present continuous. Questions YES / NO questions žádáme potvrzení / popření obsahu otázky před podmětem je sloveso odpovídáme:  Yes, ….. 
Anotace: Prezentace v anglickém jazyce o Londýně včetně obrázků a otázek pro žáky
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Menu Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-21-Jídlo a nápoje Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Anotace Didaktický materiál je určen především žákům 4. ročníků maturujících z anglického jazyka. Prezentace obsahuje cvičení a otázky určené k zopakování.
Pocitové mapy Jiří Pánek // Katedra rozvojových studií PřF UP Olomouc //
Označení DUM Pl - DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ To be - otázka Název sady: Project 1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Shopping Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Because it was fun! Why did he sleep in the tent?
Angličtina: Richard Nixon
V Českých Budějovicích, únor 2017
System of government Tematická oblast Angličtina: The USA
Angličtina: Martin Luther King
PICTURES FOR DESCRIPTION
Nástroje podpory uživatelů
Tell about your summer holiday
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Agriculture Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření Ročník
Autor: Bc. Lucie Ševčíková Datum: Název: VY_22_INOVACE_2.2.1 AJ6,7g_21
CAN YOU FIND THE THINGS? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu
Zkušenosti s výukou geoinformatiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Životní prostředí (Environment) B1
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PRÁCE S WMS SERVERY - Praktická ukázka.
TaHoma 2.0 – Connected Living
Autor: Mgr. Dana Šteflová Název : VY_32_INOVACE_6A02Aj5_London
Basic facts I. Tematická oblast Angličtina: CANADA Datum vytvoření
CAN YOU FIND THE THINGS? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu
WH-QUESTIONS.
Yukon Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Travelling Kinds of transport you prefer and why (advantages, disadvantages…) Purposes for travelling (interesting places, learning languages…) Accomodation.
Transkript prezentace:

Geografické informační systémy a jejich využití v rozvojových zemích. Jakým etickým otázkám musíme čelit? Jiří Pánek // Katedra rozvojových studií PřF UP Olomouc

Struktura prezentace Úvod Cíle Metodologie Výstupy Etické otázky Diskuze Závěr

Úvod – proč mapy lžou?

Kritika GIS (GIS vs. GKS) Taylor 1990

Technologický vývoj

Cíle Mapování vodních zdrojů ve vesnici Koffiekraal – Jak naložit s daty, výsledky, mapami, apod? – Jak je pochopitelně předat komunitě?

Who and Whose Questions (Chambers 2006) Who participates in whose mapping? Whose knowledge, categories, perceptions and reality are expressed? What is missed? Who owns the map? Who understands it? Who updates it? And Who uses it? For what purposes? Who is empowered and who disempowered? Who gains and who loses?

Who participates in whose mapping? Participativní mapování, participativní GIS, ale…

Who owns the map? Where is it kept? Who has access and why?

Who understands it? Who updates it?

Who gains and who loses? Začlenění etických otázek do výzkumu – Ignorace/naznalost etických otázek – Etické otázky práce unitř týmu – Etické otázky uvnitř i vůči externím hrůčům – Post-projektová etika

Závěr GISáci jsou členy informačního kultu (The Cult of Information), trávící většinu času hledáním problémů, na které umí svými nástroji najít odpovědi. (Taylor, 1990) GIS je nástroj, který vytvořili „bílí muži v akademickém a státním sektoru v Evropě a Severní Americe“. (Obermeyer, 1998) GIS se nesmí stát dalším nástrojem technického neokolonialismu. (Pánek, 2012)

Děkuji za pozornost Jiří Pánek //