Vypracoval Mgr. David Mikoláš 5. října 2009

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PowerPoint 2007: Text s odrážkami
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
BAROKO V ČECHÁCH.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Baroko.
Baroko Baroko je umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a Vznikl v Itálii a rozšířil se po celé Evropě a v jejích koloniích.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Baroko.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Baroko.
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Barokní architektura v českých zemích
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Baroko - procvičení 8. ročník.
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BAROKO.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření listopad 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _02 Osobnosti českého baroka Téma: Dějepis 8. ročník.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Baroko.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Baroko.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
BAROKO významní představitelé
Kultura v 17. a 18. století, barokní architektura
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Baroko.
Transkript prezentace:

Vypracoval Mgr. David Mikoláš 5. října 2009 BAROKNÍ KULTURA Vypracoval Mgr. David Mikoláš 5. října 2009

Obecná charakteristika poslední komplexní umělecko-kulturní směr („Gesamtkunstwerk“) vznik v 16. století v Itálii v 17. a 18. stol. rozšíření do Evropy a zámořských kolonií (jezuité) důraz na city a zbožnost, odmítání rozumu dramatičnost (kontrasty) spojitost s protireformací a rekatolizací

Rozšíření baroka

Architektura baroko klasicizující a dynamizující půdorys elipsy nebo spojených elips křivky, zvlněné tvary, osová souměrnost kopule stavby masivní, monumentální oblíbený materiál mramor, vzácná dřeva štukatérská výzdoba a zlacení

Il Gesu PRVNÍ BAROKNÍ KOSTEL Řím Giacomo Barozzi da Vignola, Giacomo della Porta 1568-1584 Il Gesu

Nejznámější architekti Giovanni Lorenzo Bernini Francesco Borromini Johann Bernhard Fischer z Erlachu Johann Lucas von Hildebrandt Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové Jan Blažej Santini-Aichel František Maxmilián Kaňka

Giovanni Lorenzo Bernini Svatopetrské náměstí ... leží před bazilikou sv. Petra ve Vatikánu. ... bylo stavěno mezi roky 1656 a 1667. Giovanni Lorenzo Bernini

Francesco Borromini SAN CARLO ALLE QUATTRO FONTANE ... průčelí kostela dokončené až po Borrominiho smrti v roce 1682. Francesco Borromini

Johann Bernhard Fischer z Erlachu Schönbrunn ... vídeňský zámek postavený ke konci 17. století podle Fischerova (druhého) návrhu. ... původně měl konkurovat zámku Versailles u Paříže. Johann Bernhard Fischer z Erlachu

Johann Lucas von Hildebrandt Horní Belvedér ... vídeňský zámek vybudovaný v letech 1720-1723 pro prince Evžena Savojského. Johann Lucas von Hildebrandt

Kilián Ignác Dientzenhofer sv. Mikuláš na Malé Straně ... dostavba pražského kostela (1737–51), zejména kněžiště a velkolepé kupole. ... před tím na kostele pracoval jeho otec Kryštof. Kilián Ignác Dientzenhofer

Kryštof Dientzenhofer BřevnovskÝ klášter ... dnešní barokní budovy včetně kostela sv. Markéty, konventu a prelatury pocházejí z let 1708-1740 podle plánů Kryštofa Dientzenhofera. ... vnitřní zařízení a výzdobu kostela navrhoval jeho syn Kilián Ignác Dientzenhofer. Kryštof Dientzenhofer

Jan Blažej Santini-Aichel Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele ... v Sedlci u Kutné Hory přestavěný Santini-Aichlem po roce 1700 ve stylu barokní gotiky. Jan Blažej Santini-Aichel

František Maxmilián Kaňka Černínský palác ... dnes sídlo MZV ČR. ... dostavěn Kaňkou v roce 1720 podle Berniniho skic. František Maxmilián Kaňka

Malířství fresky, portréty, krajinomalby technika šerosvitu (hra světel a barev) náměty z náboženství nebo mytologie postavy vyjadřují duševní hnutí, city

Nejznámější malíři Caravaggio Diego Velázquez Peter Paul Rubens Rembrandt van Rijn Karel Škréta Petr Brandl Václav Vavřinec Reiner Jan Kupecký Václav Hollar

Nevěřící Tomáš 1601-1602 olej na plátně 107 x 146 cm Caravaggio

Diego Velázquez Infantka Margarita Teresa v modrých ŠATECH 1659 olej na plátně 127 x 107 cm Diego Velázquez

Tři Grácie 1636-1638 olej na dřevě 221x181 cm Peter Paul Rubens

Noční hlídka 1642 olej na plátně 363x437cm Rembrandt van Rijn

Karel Škréta Autoportrét z obrazu Karla Boromejskéh o 1647 210 x 247,5 cm Karel Škréta

ZVĚSTOVÁNÍ 1697 olej na plátně 280 x 180 cm Petr Brandl

Václav Vavřinec Reiner ALEGORIE UMĚNÍ 1720-1721 freska Vrtbovská zahrada v Praze Václav Vavřinec Reiner

VLASTNÍ PODOBIZNA S CHOTÍ 1711 olej na plátně 94 × 74 cm Jan Kupecký

Václav Hollar NITRANSKÝ HRAD 1657 lept Lept je grafická technika. Materiálem je měděná destička. Na ni se nanese ochranný voskový kryt (směs asfaltu, pryskyřice a vosku) a grafik pomocí ocelové jehly kreslí do krytu. Poté destičku ponoří do kyseliny dusičné, chloridu železitého nebo jiného leptadla. Kyselina začne působit jen na odkrytá místa, jelikož ostatní místa jsou chráněna krytem, se kterým kyselina nereaguje. Kyselina tak vyleptá do destičky přesný výjev, který nakreslil grafik.

Sochařství naturalismus sochy v pohybu nařasený oděv nadživotní velikost křečovitost (vypjaté situace) „prdelatí andělíčci“

Nejznámější sochaři Giovanni Lorenzo Bernini Matyáš Bernard Braun Ferdinand Maxmilián Brokoff

Giovanni Lorenzo Bernini VIDĚNÍ SV. TEREZIE Z AVILY 1645-1652 kaple Cornaro kostela Santa Maria della Vittoria Giovanni Lorenzo Bernini

ALEGORIE LSTIVOST Kuks 1718-1720 Matyáš Bernard Braun

Ferdinand Maxmilián Brokoff SVATÝ VOJTĚCH Karlův most 1709 Ferdinand Maxmilián Brokoff

Hudba velmi poutavá vzniká opera (v Itálii) orchestrální hudba zdokonaleny housle, viola, lesní roh, varhany

Nejznámější skladatelé Johann Sebastian Bach Antonio Vivaldi Georg Friedrich Händel Claudio Monteverdi Adam Michna z Otradovic Jan Dismas Zelenka

Literatura okrasný jazyk plný metafor v ději napětí, boj, pohyb, dramatické zápletky, kontrast a překvapení, „hororové scény“, hluboká citová pohnutí a smysl pro nadpřirozené síly

Divadlo přísná hranice mezi dramatem a komedií zpracovávána témata mytologická a historická (antika) bohatě zdobené kulisy, opona masky a kostýmy, paruky hudební doprovod Shakespeare, Molière