VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Významné památky ČR.
BAROKO I..
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Baroko.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Baroko.
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko Život v barokní době.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
17. a první polovina 18. století
Barokní architektura VY_32_INOVACE_ 09 Barokní architektura.
Gotická kultura.
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KLASICISMUS VY_32_INOVACE_ 15 Klasicismus.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Baroko - procvičení 8. ročník.
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Architektura rokoka VY_32_INOVACE_ 13 Rokoková architektura.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Název školy: ZŠ Průhonice
VY_32_INOVACE_203_Baroko Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
KULTURA 17. – 18. STOLETÍ OSVÍCENSTVÍ důraz na rozum (racionalismus)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Architektura do začátku 20. století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Název vzdělávacího materiálu: 18. století Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE _02 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Člověk a společnost, dějepis, 8. ročník Téma: Baroko jako umělecký styl I Anotace: Žáci se seznámí se základními rysy barokní architektury, poznají památky na našem území, seznámí se s barokním sochařstvím a malířstvím, technikou šerosvitu. Materiál byl vytvořen (datum, období): 3. 12. 2011 Ověření ve výuce: 11. 1. 2012, 8. A, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

Baroko jako umělecký styl I Architektura, sochařství, malířství Doprovodná hudba Händel VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Opakování - baroko Co je to baroko? Doba 17. a 18. st. a nový umělecký sloh. 2) Vysvětli význam slova baroko. Baroko – původně portugalské označení pro perlu nepravidelného tvaru, přeneseně nabubřelý, přehnaný, nadnesený, kroucený 3) Jaké svízele provázely obyvatelstvo Evropy v době barokní? Války, nemoci, náboženská nesnášenlivost, hon na čarodějnice 4) Které nemoci nejvíc sužovaly lidstvo a jak se lidé bránili? Epidemie moru a neštovic – největší úspěch měl útěk 5) Koho považovala katolická církev za čarodějnice? Lidi, kteří měli nějaké léčitelské a jiné schopnosti, obviňovali za spolku s ďáblem. 6) Co je to emigrace a proč k ní docházelo? Útěky ze země z důvodů náboženských, ekonomických a dalších VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

Zrod nového uměleckého slohu Zrod: Itálie (přelom 16. a 17. st.) Doba: 17. a 18. st. Projevilo se především v katolických zemích (Španělsko, Portugalsko, J Nizozemí, Rakousko, Polsko, Čechy) a koloniích (Mexiko, Brazílie) Protože rozum a humanistická láska k člověku nezlepšily svět, lidé se vracejí zpět k náboženským jistotám, k citovým prožitkům. Baroko posloužilo jako nástroj protireformace a obnovení moci katolické církve. Co je to protireformace? Protireformace (rekatolizace) – reakce římskokatolické církve na vznik reformačních církví (např. luteránů, kalvinistů) VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

Baroko mělo působit na člověka Pro barokní díla je typické navozování iluzí (představ neodpovídajících skutečnosti). Divákova mysl měla být vedena do dálky, mimo tento svět. Umění mělo člověka přinutit k tomu, aby se nad svým životem zamyslil. Povznést jeho mysl krásou, nádherou, okázalostí (monumentální stavby). Ale také jej varovat prostřednictvím ošklivosti před nesprávným chováním. Barokní díla cíleně působila na smysly a vyvolávala silné city. VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Architektura Baroko dává přednost asymetrii, vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazeným proporcím, efektním perspektivám (využití souhry architektury a malby). Architektura používá malbu napodobených stavebních prvků (např. klenby). Výrazným prvkem barokního umění je pohyb, baroko je dynamické a jeho ideálem je ovál či elipsa. Barokní stavbu, sochu, kašnu atp. je nutné vnímat v pohybu - obcházet. VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

Barokní stavby Náboženské: Světské hospodářské: Statky, sýpky … Náboženské: Chrámy, kaple, kláštery, hřbitovy, lorety, boží muka, křížové cesty Veřejné ve městech: Radnice, mosty, opevnění, zahrady Světské obytné: Zámky, paláce, domy VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní architektura Barokní stavby měly vzbuzovat údiv, úctu, byly okázalé, monumentální, obklopené zahradami, fontánami, kolonádami, umělými jeskyněmi, sochami. Zimní palác v Petrohradě VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní stavby Opera Semper v Drážďanech VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní stavby Palác Belveder ve Vídni VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní stavby Klášter v rakouském Melku VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní stavby Chrám sv. Petra v Římě VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní stavby Interiér katedrály v Pasově VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Sochařství Sochy jsou plné pohybu, jejich tváře představují silné emoce. Sochy byly součástí staveb, stály v nikách a na atikách, na oltářích, schodištích či volně v zahradách a přírodě. Italský sochař Bernini VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Malířství Barokní malířství využívá techniky šerosvitu – způsob malby, který pracuje s kontrasty světla a stínu. Postavy oplývají kyprými tvary. Náměty: portréty, antická mytologie, náboženské motivy, zátiší (krajina se stává samostatným námětem) VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Barokní malíři Rembrandt Harmenszoon von Rijn Peter Paul Rubens Jan Davidsz de Heem Diego Velázquez Anthony van Dyck VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Baroko zápis Umělecký styl 17. a 18. st. Vznik: Itálie přelom 16. a 17. st. Lidé se vracejí zpět k náboženským jistotám, k citovým prožitkům, nástroj protireformace a obnovení moci katolické církve. Umění vzbuzuje iluzi nekonečna, působí na smysly, vyvolává emoce Architektura – monumentální, okázalé a zdobné stavby s půdorysem elipsy, asymetrie, zachycují pohyb Typy staveb: 1) světské – paláce, zámky, domy, radnice, zahrady, mosty, opevnění 2) náboženské – chrámy, kostely, kláštery Př. El Escorial ve Španělsku, chrám sv. Petra v Římě VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Pokr.

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Baroko zápis pokr. Sochařství – sochy v pohybu, v tvářích emoce (Giovanni Lorenzo Bernini) Malířství – šerosvit – práce se světlem a stínem, portréty, nově zátiší, náboženské motivy, antika (Peter Paul Rubens, Diego Velázquez, Anthony van Dyck, Rembrandt Harmenszoon von Rijn, Jan Davidsz de Heem) VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I

VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I Použité zdroje: Obrázky. [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: Sova http://www.clker.com/clipart-cartoon-owl-1.html Zimní palác v Petrohradě http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Zimn%C3%AD+pal%C3%A1c&ex=1#ai:MP900425312| Opera Semper v Drážďanech http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=baroko&ex=1#ai:MP900425196| Palác Belveder ve Vídni http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=baroko&ex=1#ai:MP900425477| Klášter v rakouském Melku http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=baroko&ex=1#ai:MP900425532| Chrám sv. Petra v Římě http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=socha&ex=1#ai:MP900403807| Interiér katedrály v Pasově http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=socha&ex=1#ai:MP900403625| Bernini http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=baroko&ex=1#ai:MC900432349| Paleta http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mal%C3%AD%C5%99&ex=1#ai:MC900441754|mt:1| Rembrandt http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Rembrandt&ex=1#ai:MC900434209| Rubens http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Rubens&ex=1#ai:MC900415056| Velasquez http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mal%C3%AD%C5%99&ex=1#ai:MC900435215|mt:1| VY_32_INOVACE_02_Baroko jako umělecký styl I