Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Počítačová grafika III Odraz světla, BRDF – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III - Cvičení Integrováví na jednotkové kouli
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Lov černých skládek Týniště nad Orlicí a blízké okolí.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Jaroslav Křivánek, MFF UK
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování
Počítačová grafika III – Path tracing II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Jaroslav Křivánek, MFF UK
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Světlo, Radiometrie – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 3 Jaroslav Křivánek, MFF UK
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
Počítačová grafika III – Multiple Importance Sampling Jaroslav Křivánek, MFF UK
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Radiometrie
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III ZS 2014 Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Bidirectional path tracing
Počítačová grafika III NPGR 010 © Josef Pelikán KSVI MFF UK Praha WWW:
Počítačová grafika III Monte Carlo estimátory – Cvičení
Transkript prezentace:

Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK

Davis Cup Premier international team competition in men’s tennis World group: 16 teams Total: 137 (in 2007) Founded 1900  US vs. Britain PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Davis Cup History Founded by Dwight Filley Davis (1879 – 1945)  Harvard University  Designed the tournament format  Commissioned the trophy design ($1000 then, approx. $27,600 in 2011 according to purchasing power) 1900 – 1904: US vs. British Isles 1905: Included Belgium, Austria, France, and “Australasia” by 1920: 20 nations 2012: 101th anniversary (some years were skipped) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Czechoslovakia / Czech Republic in DC 1921: first entered the competition 59 years played 12 years in world group Most wins: Jan Kodeš Runners Up: 1975 (SWE), 2009 (ESP) Years won: 1980, 2012 PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Davis Cup Trophy PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Davis Cup: The 2012 Final in an randomly picked Czech household PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Davis Cup: The 2012 Final in an randomly picked Czech household PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Davis Cup: The 2012 Final in an randomly picked Czech household PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Davis Cup: The 2012 Final in an randomly picked Czech household PG III (NPGR010) - J. Křivánek

10

Impact of the 2012 Czech Republic DC victory on CG education PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Path Tracing funguje! PG III (NPGR010) - J. Křivánek Jerome White

Path Tracing funguje! PG III (NPGR010) - J. Křivánek Martin Geupel (DeadClown)

Path Tracing funguje! PG III (NPGR010) - J. Křivánek Chakib Rabia

PG III (NPGR010) - J. Křivánek Ondra Karlík

Demo PG III (NPGR010) - J. Křivánek Vývoj: Ondra Karlík

Omezení algoritmu sledování cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek Kaustiky Sekundární světelné zdroje Image: Eric Veach

Důležitost a dualita v zobrazování

Měřicí rovnice Dosud: výpočet radiance v izolovaných bodech Ve skutečnosti nás zajímá průměrná radiance přes pixel: integrál Měřicí rovnice (Measurement equation) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Měřicí rovnice PG III (NPGR010) - J. Křivánek odezva virtuálního (lineárního) senzoru na radianci (barva pixelu) přes celou plochu scény a všechny směry (virtuální senzory musí být součástí scény, nenulový příspěvek pouze na ploše senzoru kvůli W e ) relativní odezva senzoru (váha) různé W e pro každý senzor (pixel)

Příklad: Zářivý tok přes oblast jako měřicí rovnice Dána oblast S (podmnožina povrchu scény a příslušných směrů) Pro W e definované je výsledkem měřicí rovnice zářivý tok  (S). PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Měřicí rovnice jako skalární součin funkcí Definujeme skalární součin funkcí f a g: Měřicí rovnice PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Propagace radiance a důležitosti PG III (NPGR010) - J. Křivánek L (radiance) W (důležitost)

Důležitost (importance) W e popisuje, jak důležitá je příchozí radiance pro odezvu senzoru 1 krok do scény: Příchozí radiance na senzoru = odchozí radiance z bodů scény 2, 3, … kroky do scény: … W e interpretujeme jako veličinu emitovanou ze senzorů (stejně jako je radiance L e emitovaná ze zdrojů světla) Takto interpretovanou veličinu W e nazýváme emitovanou funkcí důležitosti (emitted importance function, emitted potential function) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Přenos důležitosti Funkce důležitosti se přenáší podobně jako radiance a dosahuje ustáleného stavu popsaného ustálenou funkcí důležitosti W: PG III (NPGR010) - J. Křivánek Jako zobrazovací rovnice, s tím rozdílem, že argumenty BRDF jsou přehozeny (pro odraz identické, nikoli však pro lom)

Dualita důležitosti a radiance PG III (NPGR010) - J. Křivánek emitovaná importance ustálená příchozí radiance ustálená příchozí importance emitovaná radiance

Dualita důležitosti a radiance V dané scéně je pouze jediná emitovaná a ustálená funkce radiance Ale každý pixel má jinou emitovanou a ustálenou funkci důležitosti PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Dualita v praxi: Sledování světla Sledování cest (path tracing)  Rekurzivně řeší zobrazovací rovnici Sledování světla (light tracing)  Rekurzivně řeší rovnici přenosu důležitosti  Cesty začínají na zdrojích světla  Mohou náhodně zasáhnout senzor  Nebo explicitní napojení na senzor (jako přímé osvětlení v PT)  Pozor: argumenty BRDF musí být obráceny PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Sledování světla (light tracing) v praxi PG III (NPGR010) - J. Křivánek Image: Dutre et al. Advanced Global Illumination

Sledování světla (light tracing) v praxi Obvykle mnohem menší účinnost než PT Může být účinnější pro některé světelné efekty (kaustiky) Základ obousměrných metod:  Obousměrné sledování cest (bidirectional path tracing, BPT)  photon mapping, etc. PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obousměrné sledování cest (BPT) vs. Sledování cest (PT) BPT, 25 vzorků (cest) na pixelPT, 56 vzorků (cest) na pixel Image: Eric Veach PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Přenos světla jako integrál přes prostor cest

Transport světla jako integrál Cíl: místo integrální rovnice chceme formulovat transport světla jako integrál přes cesty: Hodnota (“měření“) j-tého pixelu Prostor všech světelných cest Spojujících zdroj světla s pixelem j Příspěvek cesty x k hodnotě pixelu („contribution function”) Míra na množině světelných cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Transport světla jako integrál Výhoda  Možnost aplikovat klasické MC metody  Aplikace kombinovaných estimátorů (MIS)  Aplikace Metropolis vzorkování PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Eliminace směrů (pouze body na ploše) Tříbodová formulace přenosu světla PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Zobrazovací rovnice v 3b formulaci PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Měřicí rovnice v 3b formulaci Důležitost emitovaná z x’ do x (Značení: šipka = směr šíření světla, nikoli důležitosti) x’... na senzoru x … na ploše scnény PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Např. Definice „funkce příspěvku“ (contribution function) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Definice „funkce příspěvku“ (contribution function) Z rekurzivní expanze 3b formulace zobrazovací rce PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obor integrování množina cest všech možných délek … množina cest délky k

Míra na prostoru cest Diferenciální míra pro cesty délky k Tj. násobný integrál přes plochu scény, pro každý vrchol cesty jedna „fajfka“

Transport světla jako integrál PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Aplikace integrálu přes cesty Odhad integrálu pomocí klasických Monte Carlo metod: Jak definovat a spočítat hustotu na prostoru cest?

Hustota p-nosti na prostoru cest Hustota pravděpodobnosti cesty  Sdružená hustota pozic vrcholů cesty:  Součin podmíněných hustot pro jednotlivé vrcholy (vzhledem k plošné míře)

Hustota pro vzrokování směru Hustota p-nosti není invariantní vůči míře Nutno konvertovat z d  na dA PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Path / light tracing v jako integrál přes prostor cest Path tracing odpovídá jedné možné technice pro vzorkování světlených cest  Hustota vzorkování cesty: vykrátí se geometrické faktory Light tracing je jen jiná možná technika pro vzorkování světlených cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obousměrné sledování cest (Bidirectional path tracing)

Obousměrné sledování cest Kombinace různých vzorkovacích technik pro integrál na prostoru cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Vzorkovací strategie PG III (NPGR010) - J. Křivánek Image: Dutre et al. Advanced Global Illumination

Obousměrné sledování cest Zobecnění kombinované strategie pro výpočet přímého osvětlení v path traceru Přímé osvětlení  Různé strategie nalezení vzorkování bodu na zdroji světla BPT  Různé strategie generovaní celých světelných cest PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Obousměrné sledování cest Pro danou světelnou cestu:  Funkce příspěvku f j () nezávisí na způsobu vzorkování  Hustota pravděpodobnosti závisí na způsobu vzorkování PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Vzorkovací techniky v BPT Příklad: Čtyři vzorkovací techniky pro k = 2 Image: Eric Veach PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Vzorkovací techniky v BPT Podcesta o t vrcholech vzorkovaná z kamery Podcesta o s vrcholech vzorkovaná ze světla Spojovací segment délky 1 Celková délka cesty: k = s + t – 1 (segmentů) k+2 možností pro generování cesty délky k PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Vzorkovací techniky v BPT Každá technika má jinou hustotu p s,t Každá je účinná při vzorkování jiných světelných efektů Všechny techniky odhadují stejný integrál PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Kombinace vzorkovacích technik Kombinovaný estimátor (MIS) kombinační strategie (např. vyvážená heuristika) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Implementace: Generování cest po skupinách Generuj podcestu náhodné délky od světla Generuj podcestu náhodné délky od kamery Spoj každý prefix cesty od světla s každým sufixem cesty od kamery (cesta = vzorek z hustoty p s,t ) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Generování cest po skupinách PG III (NPGR010) - J. Křivánek Image: Dutre et al. Advanced Global Illumination

k = 2 (2x) k = 3 (4x) k = 4 (8x) k = 5 (16x) s = 1s = 2... t = 1 t = 2 s / t = počet vrcholů na podcestě od světla / kamery PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Porovnání algoritmů PG III (NPGR010) - J. Křivánek © F. Suykens Path tracingLight tracingBidirectional path tracing Kvíz: Proč je skleněná koule černá?

Konec E. Veach: Robust Monte Carlo methods for light transport simulation, PhD thesis, Stanford University, 1997, pp , PG III (NPGR010) - J. Křivánek