BAROKNÍ UMĚNÍ A3V Mgr. Jitka Nováková 15.12. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Advertisements

Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Rozvoj klíčových kompetencí
BAROKO V ČECHÁCH.
Baroko.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Baroko.
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Itálie Francie Španělsko
BAROKNÍ DOBA 8. ROČNÍK.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rozvoj klíčových kompetencí
Baroko v Čechách Sochařství 2. část
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Barokní umění.
Baroko v českých zemích
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko sochařství.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Barokní architektura v českých zemích
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko VÝTVARNÉ BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH
BAROKO Doba protikladů.
1/ Barokní architektura
Baroko v Čechách Architektura vrcholného baroka 2. část
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Baroko - procvičení 8. ročník.
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc.
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Průhonice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
BAROKO významní představitelé
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Transkript prezentace:

BAROKNÍ UMĚNÍ A3V Mgr. Jitka Nováková 15.12. 2011

Termín baroko a jeho historické pozadí jedná se o umělecký styl od počátku 30. války (1618) do VFBR (1789) baroko znamená perla nepravidelného tvaru toto umění je spojeno s absolutismem, význam hrála zejména katolická církev v katolických zemích se rozvíjela radikální forma útočící na city ( v nekat. zemích se rozvíjela forma harmonická a monumentální)

Italská barokní architektura návaznost na renesanci (kostel Il Gesú) dostavba katedrály sv. Petra v Římě přistavěním lodi ( centrální typ stavby s plastickým průčelím) nejv. představitelé: Gianlorenzo Bernini Francesco Borromini (kostel San Carlo alle quatro Fontane – vzor architektury až do 18. stol) Guarino Guarini – kostel San Lorenzo – složité žebrové klenby a dynamicky zprohýbané zdi

vlevo: F. Borromini San Carlino, vpravo Portért F vlevo: F. Borromini San Carlino, vpravo Portért F. Borrominiho – neznámý malíř

Francouzská barokní architektura vláda Ludvíka IV. – obrovský rozvoj země v architektuře se projevoval smysl pro přehlednou kompozici, racionalitu a monumentalitu kostel Saint-Luis – des- Invalides v Paříži – dílo architekta Julese Hardouina Mansarta stavby mají antikizující průčelí se sloupy a štíty, vznosnou kopuli městské paláce – stavby s mansardovou střechou (např. čtvrť Marais v Paříži)

Italské barokní sochařství barokní sochařství je opakem renesančního, barokní socha je rozevlátá, dramatická, patetická… zakládající osobnost bar. sochařství – Gianlorenzo Bernini, architekt, sochař, malíř (1598- 1680) některá díla: „Apollo a Dafné“ – baldachýn nad hrobem sv. Petra „Vidění sv. Terezie“ „ Fontána čtyř řek“ v Římě

Gianlorenzo Bernini: Autoportét, 1623

vlevo: kostel San Andrea al Quirinale, vpravo Extáze sv. Terezy

Italské barokní malířství zakladatel barokního realismu – Michelangelo Merisi zv. Caravaggio (1573 – 1610) v osobním životě byl velmi temperamentní, dostával se do sporu se zákonem dílo: např. „Košík s ovocem“, řada autoportrétů, obrazy s náb. motivy „ Ukřižování sv. Petra“, „Obrácení sv. Pavla“, „ Stětí Jana Křtitele“ a další jako modely používal prosté lidi z ulice, využíval zvláštní světlo, církev mu vyčítala zesvětštění motivů

Chlapec s košíkem ovoce, 1593 - 1594

vlevo: David s hlavou Goliáše, vpravo Večeře v Emauzích

Barokní malířství ve Francii a Španělsku nejv. francouzští umělci – Nicolas Poussin a Claude Lorrain – často pobývali v Itálii, malovali mytologické výjevy na pozadí ideální krajiny, soustřeďovali se na atmosféru situace ve Španělsku – sklon k naturalismu, dramatičnost, zejména v díle Diega Rodrigeze de Silva y Velasquéze (1599 – 1660) byl dvorním malířem Filipa IV., maloval náb. náměty pestrými barvami na tmavý podklad dílo: např. „Podobizna infantky Margarety“, „Přadleny“, „ Las Meninas“ a další

vlevo: žena vařící vejce, vpravo: las Meninas(1656)

vlevo: portrét papeže Innocence X vlevo: portrét papeže Innocence X., 1650 vpravo: portrét Infantky Marie Terezy španělské, dcery Filipa IV.

Francisco de Goya (1746-1828) vycházel z rokoka v 80. letech 18. stol. maloval podobizny, které ukazují nitro zobrazeného v r. 1792 po záchvatu mrtvice ohluchl a začaly ho děsit představy ďáblů a duchů některá z jeho děl: „ Rodinná podobizna krále Karla IV.“, dále grafické cykly „Caprichos“(Rozmary), „Hrůzy války“, „Býčí zápasy“ atd. většina děl vyniká dramatičností, kritizuje pověrčivost, hloupost, zaslepenost, církevní dogmata

rodina Karla IV.

Nizozemské malířství 17. stol. nejv. osobnost – Peter Paulus Rubens (1577 – 1640), pobýval v Itálii na dvoře vévody Gonzagy jeho rané obrazy jsou temné, postavy jsou v popředí – např. „Vztyčení kříže“, „Snímání z kříže“, poučil se z renesance vytvořil řadu portrétů své rodiny, náb. výjevy, krajiny nebo obrazy s hist. náměty jeho pokračovatelé – Antonis van Dyck, Frans Snyders, Jacob Jordaens

vlevo: autoportrét z roku 1623, vpravo Venuše u zrcadla z roku 1615

Harmensoon Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) geniální umělec, vytvořil nadčasová díla rané obrazy: „ Autoportrét se Saskií“, „ Anatomie dr. Tulpa“, „Danae“ r. 1642 vznikl obraz „Noční hlídka“ – skupinový portrét s dramatickou událostí další díla: „Návrat ztraceného syna“ (Ermitáž) žánrové malířství – nejv. Jan Vermeer van Delft – námětem jeho obrazů je prostý interiér s oknem – např. „Ateliér“, „Hodina hudby“ maloval i pohledy na města – „Pohled na Delft“ žánr v obrazech „U kuplířky“, „Dívka s perlou“, ...

Noční hlídka, 1642, olej na plátně

Anatomie dr. Tulpa, 1632

Barokní architektura v českých zemích poč. 18. stol. – vrcholné baroko, tvořili umělci, kteří se usadili a žili v Praze Kryštof Dientzenhofer (1655 – 1722)- znal italské baroko, navrhl projekt kostela sv. Mikuláše v Praze, klášter v Břevnově Jan Blažej Santini Aichl (1677 – 1723), byl školením malíř, vytvořil díla ve stylu barokní gotiky (lomený oblouk, žebrová klenba,…) nejv. stavby: Sedlec u Kutné Hory, Kladruby, Želiv, kostel sv. Jana Nepomuckého a další

vlevo kostel Nanebevzetí Panny Marie v Kladrubech, vpravo katedrála Panny Marie v Sedlci u Kutné Hory

České barokní sochařství sochaři raného baroka: Jan Jiří Bendl, Matěj Václav Jäckel, a zejména Ferdinand Maxmilián Brokof (1688 – 1731) – většinu svých děl vytvořil v Praze, jeho sochy se vyznačují klidnou monumentalitou, smyslem pro celek dílo: sousoší pro Karlův most v Praze, náhrobek Jana Václava Vratislava z Mitrovic v kostele sv. Jakuba v Praze

Další významné osobnosti českého barokního sochařství Matyáš Bernard Braun – pocházel z Tyrol jeho významné dílo je „Vidění sv. Luitgardy“ pro Karlův most v Praze (1710) – hluboká citová účast, dramatičnost dále soubor soch pro hraběte Šporka v Kuksu u Jaroměře (1712 – 1734) – jde o 12 soch Ctností a 12 soch Neřestí(např. Lenost, Pýcha, Láska,..) v lese Betlémě vytesal sochy s náb. náměty ( Vidění sv. Huberta, Klanění tří králů, Studna Jákobova atd.)

vlevo Sv. Ludmila s Václavem, vpravo Sena Sv. Luitgardy

České barokní malířství v době pobělohorské museli umělci z náb. důvodů odejít ze země – např. grafik Václav Hollar (1606 – 1677) zakl. osobnost českého malířství – Karel Škréta (1610 – 1674), v roce 1628 musel odejít z Čech do Saska a Itálie (poznal Caravaggia) dílo: pašijový cyklus pro kostel sv. Mikuláše na Malé straně v Praze, vynikl i jako portrétista např. „Podobizna muže s dlouhými plavými vlasy, portrét Marie Maxmiliány ze Šternberka a mnoho dalších

vlevo podobizna muže s plavými vlasy, vpravo Paris a Helena

Další osobnosti barokního malířství Michal Leopold Willmann Jan Kryštof Liška, Petr Brandl (1688 – 1735) Brandl vedl bouřlivý život, jeho postavy jsou přesvědčivé, nádherná barevnost, teplé tóny, temnosvit díla: „Svatá Maří Magdalena“, „Křest Kristův“, oltářní obraz „Klanění tří králů“ na zámku ve Smiřicích Jan Kupecký – portrétista Václav Vavřinec Rainer – malíř fresek