Kultura v 17. a 18. století, barokní výtvarné umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Advertisements

BAROKO V ČECHÁCH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Baroko.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Baroko.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Baroko.
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Baroko v Čechách Sochařství 1. část
Itálie Francie Španělsko
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Barokní umění.
Baroko v českých zemích
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
17. a první polovina 18. století
Barokní sochařství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Baroko VÝTVARNÉ BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH
BAROKO Doba protikladů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lucemburkové na českém trůnu
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Rokoko, klasicismus - 1 Označení materiálu:
Baroko Malířství Společnost.
Baroko - procvičení 8. ročník.
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
Matyáš Bernard Braun Název školy
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Václav IV. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_05_vaclavIV.ppt
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Kultura vrcholného a pozdního středověku
České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku. Přestože byla kultura v českých zemích ovlivněna situací po bitvě na Bílé hoř, dosáhlo české umění vysoké.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření listopad 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Česká barokní malba. K. Škréta: Narození sv. Václava.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_251.DEJ.01 Baroko.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
BAROKO významní představitelé
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Kultura v 17. a 18. století, barokní výtvarné umění
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO - OPAKOVÁNÍ Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku
Transkript prezentace:

Kultura v 17. a 18. století, barokní výtvarné umění Označení materiálu: VY_32_INOVACE_10_17_18_stoleti_baroko_vytvarne_umeni.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, mezi třicetiletou válkou a Francouzskou revolucí, kultura v 17. – 18. století, barokní výtvarné umění ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 8. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 21. 10. 2011 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Barokní výtvarné umění – nejvýznamnější evropští představitelé. Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis8.webnode.cz

Kultura v 17. a 18. století Baroko – výtvarné umění

Výtvarné umění Sochařství – sochy zdobily průčelí kostelů, interiéry, venkovní schodiště, zahrady náboženské motivy, antická mytologie – zachycení výrazu morové sloupy – sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci – památka UNESCO Gian Lorenzo Bernini – nejproslulejší evrop. sochař – Ital u nás: Ferdinand Maxmilian Brokof – sochy na Karlově mostě Matyáš Bernard Braun – zámek Kuks – sochy ctností a neřestí

Bernini http://cs.wikipedia.org/wiki/Gian_Lorenzo_Bernini

Svatopetrské náměstí http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rome_st_Peters_place_to_East.JPG

Ferdinand Maxmilián Brokoff sochy na Karlově mostě Svatý Vojtěch Ferdinand Maxmilián Brokoff sochy na Karlově mostě Svatý Vojtěch Svatá Barbora, Markéta a Alžběta http://cs.wikipedia.org/wiki/Sochy_na_Karlov%C4%9B_most%C4%9B

Matyáš Bernard Braun – sochy na Karlově mostě, alegorické sochy Ctností a Neřestí v Kuksu (hrabě Špork) http://ihned.cz/c1-17001550-kuks-barokni-zazrak

Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci - UNESCO Pamětní sloup, vztyčený v prvních letech 18. století, je výjimečným příkladem druhu památky velmi typického pro střední Evropu. Dosahuje výšky 35 m a je v charakteristickém stylu, známém jako "olomoucké baroko", vyzdoben množstvím soch vynikajícího moravského umělce Ondřeje Zahnera. http://travelasist.vachta.cz/index.php?lan=cs&right=karta&action=detail&id=316818

http://zpravy.idnes.cz/radni-si-postavili-8-parkovacich-mist-stala-ctvrt-milionu-slouzila-4-mesice-1uq-/domaci.asp?c=A110307_1544315_olomouc-zpravy_stk

Malířství výzdoba kostelů – náboženské motivy - malby na stropech, velké oltářní obrazy, malování falešného mramoru sídla šlechty – obdobná výzdoba – antické náměty, válečné scény, portréty šerosvit, dramatičnost nekatolické oblasti – Nizozemí – zakázky od měšťanů – výjevy z běžného života Ital Caravaggio, Holanďan Rembrant van Rijn a Petr Pavel Rubens Španěl Diego Velazquez Češi Karel Škréta, Jan Kupecký, Petr Brandl

Ital Caravaggio – monumentální obrazy pro římské kostely Jeho přínos spočíval ve větší realističnosti zobrazovaných mytologických a biblických postav, jejichž předobrazem byli prostí lidé jeho doby. Je považován za posledního velkého náboženského malíře v Itálii.

Povolání svatého Matouše autorův portrét http://cs.wikipedia.org/wiki/Caravaggio

Vzkříšení Lazara Stětí sv. Jana Křtitele http://cs.wikipedia.org/wiki/Caravaggio

Holanďan Rembrandt van Rijn Rembrandt vnesl do své malířské tvorby šerosvit neboli temnosvit, způsob malby, který pracuje s kontrasty světla a stínu. Za svůj život namaloval Rembrandt nesmírné množství obrazů a pláten. Zajímavé je velké množství autoportrétů. Rembrandt za svůj život namaloval na 800 obrazů, 300 grafických listů a 2000 kreseb.

Autoportrét Návrat ztraceného syna http://gv.wikipedia.org/wiki/Coadan:Rembrandt_van_rijn-self_portrait.jpg http://www.slavneobrazy.cz/funkce/pruvodce-obrazy.php?obraz=809

Noční hlídka http://cs.wikipedia.org/wiki/Rembrandt

Obraz starého muže, okolo 1660, olej na plátně Obraz starého muže, okolo 1660, olej na plátně. V poslední době se historici umění přiklánějí k tomu, že starý muž na obraze je český exulant Jan Ámos Komenský http://www.euroskop.cz/8613/10657/clanek/co-opravdu-ohrozuje-evropu

Holanďan Petr Pavel Rubens Jeho umělecká produkce byla obrovská. Vytvořil si vlastní sloh. Šerosvit v jeho podání dostává specifickou formu, mizí ostré protiklady mezi světlem a stínem. Sám načrtává skici k jednotlivým dílům, obrazy dokončují učednici a pomocníci. Mistr jim pak několika dotyky štětce vdechne život. Ve své malířské dílně proto zaměstnává specialisty. malíře květin , krajináře, malíře zátiší. Největší podíl na malířské produkci Rubensovy dílny měl v této době A. van Dyck, Rubensův umělecký nástupce. V Rubensově dílně vznikají tehdy i nové malířské druhy, jako lovecké obrazy a krajiny. On sám maloval především podobizny vlastní rodiny, žánry a krajiny.

Tři Grácie autoportrét http://www.sarkagondekova.mypage.cz/menu/fotogalerie/obrazky-k-maturite-z-dvk/baroko http://cs.wikipedia.org/wiki/Peter_Paul_Rubens

Apoteóza Jindřicha IV. a vyhlášení vlády Marie Medicejské 14 Apoteóza Jindřicha IV. a vyhlášení vlády Marie Medicejské 14. května 1610 http://www.crg.cz/sekce/historie/referaty/novovek/holandsko/rubens.htm

Diego Velazquez Kromě ztvárnění scén historického a kulturního významu, se proslavil především řadou portrétů španělské královské rodiny a dalších významných evropských osobností.

Dvorní dámy – Las meninas, nejslavnější obraz http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/velazquez/

princezna Margareta (Markéta)- dcera šp. Filipa IV.

Antoon van Dyck Stal se malířem anglického královského dvora a portrétoval nejen krále a jeho rodinu, ale také tamní dvořany a šlechtice. Stal se významným zakladatelem aristokratického portrétu a také školy anglických portrétistů v 18. století. http://cs.wikipedia.org/wiki/Anthonis_van_Dyck

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anthonis_van_Dyck_041.jpg Karel I.

Anglický král Karel I. na lovu (cca 1635) nejznámější obraz http://obrazy.reprodukce.cz/obraz/dyck-sir-anthony-van-anglicky-kral-karel-i-na-lovu-cca-1635

Karel Škréta Po bitvě na Bílé hoře odešel s rodinou do emigrace. Pobýval v Itálii, seznámil se s holandskými mistry. Konvertoval ke katolické víře a přes Salcburk se vrátil do Čech. Od roku 1638 žil v Praze, kde maloval kostelní oltáře (např. pro Týnský chrám nebo kostel sv. Prokopa). Vynikl také jako portrétista, kreslíř a ilustrátor.

Autoportrét Paris a Helena (Dvojportrét Františka Antonína Berky hraběte Hovory z Dubé a Lipého a Aloisie Ludoviky Anny de Montecuccoli, okolo 1672) http://www.praguecityline.cz/osobnosti-prahy/karel-skreta-vyznamny-barokni-malir http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta

Petr Brandl http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Brandl

Jan Kupecký – portrétista autoportrét http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kupeck%C3%BD

Václav Hollar – grafik, žijící v Nizozemí a Anglii http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Hollar

zdroje: text: Dějepis 8 pro základní školy, novověk, SPN 42 – 46 obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/Gian_Lorenzo_Bernini http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rome_st_Peters_place_to_East.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Sochy_na_Karlov%C4%9B_most%C4%9B http://ihned.cz/c1-17001550-kuks-barokni-zazrak http://travelasist.vachta.cz/index.php?lan=cs&right=karta&action=detail&id=316818 http://zpravy.idnes.cz/radni-si-postavili-8-parkovacich-mist-stala-ctvrt-milionu-slouzila-4-mesice-1uq-/domaci.asp?c=A110307_1544315_olomouc-zpravy_stk http://cs.wikipedia.org/wiki/Caravaggio http://gv.wikipedia.org/wiki/Coadan:Rembrandt_van_rijn-self_portrait.jpg http://www.slavneobrazy.cz/funkce/pruvodce-obrazy.php?obraz=809 http://cs.wikipedia.org/wiki/Rembrandt http://www.euroskop.cz/8613/10657/clanek/co-opravdu-ohrozuje-evropu

http://www. sarkagondekova. mypage http://www.sarkagondekova.mypage.cz/menu/fotogalerie/obrazky-k-maturite-z-dvk/baroko http://cs.wikipedia.org/wiki/Peter_Paul_Rubens http://www.crg.cz/sekce/historie/referaty/novovek/holandsko/rubens.htm http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/velazquez/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Anthonis_van_Dyck http://obrazy.reprodukce.cz/obraz/dyck-sir-anthony-van-anglicky-kral-karel-i-na-lovu-cca-1635 http://www.praguecityline.cz/osobnosti-prahy/karel-skreta-vyznamny-barokni-malir http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_%C5%A0kr%C3%A9ta http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Brandl http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kupeck%C3%BD http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1clav_Hollar