Biomateriály v oftalmologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

HRT vyšetřovna vedle glaukomu
Anatomie lidského oka ZŠ Komenského.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Zobrazování optickými soustavami
Ivona Kratochvílová Z – BiO, 3. ročník
Oko Kateřina Lasáková, V.A.
Polymerní materiály užívané pro totální náhrady kolenního a kyčelního kloubu Jan Vocílka.
Optické vlastnosti oka
Fyziologie oka aneb co ještě nevíme o oční čočce?
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Optické vlastnosti oka
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Světelné jevy Optika II..
Optické vlastnosti oka
Léčba dioptrických vad pomocí laseru
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
K HISTORII TECHNOLOGIE VÝROB KONTAKTNÍCH ČOČEK
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Plánuji operaci šedého zákalu - jaké mám možnosti?
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Tyflopedie Katka Hůlová
Základní příznaky očních nemocí MUDr. Pavel Stodůlka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
Oko.
Korekce očních vad Kontaktní čočky BMI Jakub Hrebeňár.
SMYSLY.
Smyslové vnímání OKO.
Oční implantáty Petr Kočan
Oční implantáty Martin Kučera
Optické vlastnosti oka
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
VADY A NEMOCI ZRAKU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_02 TÉMA: VYNÁLEZY.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_19 Fyzika - vady oka Autor: Jana Pěničková Období:
Biofyzika - optika Vady oka a jejich korekce Základní oční vady Vady čočkyVady sítniceVady rohovky KrátkozrakostBarvoslepostAstigmatismus DalekozrakostŠeroslepost.
OČNÍ VADY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Astigmatismus lidsky aneb vejce nebo pingpongový míček? Martin Choleva EOK Lexum Ostrava.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
LÉČBA ŠEDÉHO ZÁKALU (KATARAKTY). Šedý zákal označuje stav, při kterém se kalí čočka ČOČKA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Úvod do problematiky šedého zákalu a astigmatismu P. Kuchynka Oční klinika FNKV Praha.
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - oftalmologie
Drobný přehled o čočkách
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Onemocnění čočky Chirurgie katarakty.
Z očí do očí.
KATARAKTA hlavní teze přednášky doc. MUDr. Š. Pitrová, CSc., FEBO
Oko a vidění Mirek Kubera.
Z očí do očí Fyzikální Část.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Transkript prezentace:

Biomateriály v oftalmologii Bc. Daniel Javdošňák Katedra fyziky - AFI V Plzni, 2014 LS

Přehled Definice oftalmologie Anatomie zraku a jeho korekce Oční choroby Kontaktní čočky Materiály měkkých kontaktních čoček Keratoprotéza Nitrooční čočky

Definice oftalmologie = oční lékařství Ofthalmos = „oko“ Logos = „slovo“, „myšlenka“, „promluva“ Oftalmologie = „věda o očích“ Vědní obor medicíny, zabývající se: prevencí, diagnostikou, léčbou patologických stavů, jež postihují oko a přídatné oční útvary, jako jsou: bolesti okolo mozku, slzný aparát, oční víčka.

Anatomie zraku a jeho korekce Kontaktní čočka Fakická nitrooční čočka Afakická nitrooční čočka Keratoprotéza

Oční choroby Astigmatismus Krátkozrakost (myopie) Vidění na většinu vzdáleností neostré Chybné zakřivení nebo zdeformování rohovky Korekce – brýlemi s cylindrickými skly nebo torickými čočkami Krátkozrakost (myopie) Vidění na dálku rozmazané Oční bulva je dlouhá Korekce – laser, sférické kontaktní čočky, brýle (rozptylky, „mínus“) Dalekozrakost (hypermetropie) Vidění na blízko rozmazané Oční bulva je zkrácená Korekce – laser, sférické kontaktní čočky, brýle (spojky, „plus“)

Oční choroby Presbyopie (vetchozrakost) Šedý zákal (katarakta) Obvykle po 40. věku Slábnutí zaostřovacího mechanizmu v oku; ztráta akomodace čočky Čočka v oku nabývá na objemu a ztrácí elasticitu Korekce – laser, víceohniskové kontaktní čočky, brýle Šedý zákal (katarakta) Zakalení čočky Léčba – operace – nitrooční čočky

Kontaktní čočky Korekční prostředky ležící přímo na rohovce Typy kontaktních čoček: Tvrdé Dnes PMMA (vynikající optická propustnost; výroba – lisování, obráběním, soustružením) Dříve sklo Tvrdé (propustné pro plyny) Tvrdé nebo polotvrdé materiály Kombinace silikonu a fluoropolymeru RGP („rigid gas permeable“) Měkké (v 60. letech prof. O. Wichterle a Dr. Drahoslav Lím) Hydrogelové - HEMA (vysoká ohebnost a smáčivost, 38 % vody; výroba – odstředivé lití, lisování) Silikon-hydrogelové (vysoká propustnost kyslíku, horší smáčivost a větší tuhost) Kontaktní čočky [1] jsou optické korekční prostředky ležící přímo na rohovce, od které jsou oddáleny jen tenkou vrstvou slzného filmu Slouží především [4] ke korekci optických vad zraku, jako jsou krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatizmus apod. Mají také funkci ochrannou při některých očních onemocněních, nebo kosmetickou v případě změny barvy oka při použití barevné kontaktní čočky.

Kontaktní čočky Požadavky na materiál kontaktních čoček: Obsah vody Propustnost pro kyslík (Dk/L) HEMA 8 – 12 barrer Výšebobtnavé hydrogelové čočky 30 – 40 barrer Silikon-hydrogel 60 – 175 barrer Index lomu – snaží se přiblížit rohovce 1.37 Modul pružnosti a elasticita Stabilita čoček v prostředí Smáčivost Kvalita povrchu Sklon k bílkovinným usazeninám Biokompatibilita Obsah vody - závisí na mnoha parametrech např.: pH, toxicita, teplota. Především hydrogely reagují na změnu teploty nebo při vložení do roztoku o jiném pH a osmolaritě. Jsou specifikovány standardy ISO - termogravimetrii a indexem lomu. Propustnost pro kyslík: Nutno připomenou zásobování rohovky kyslíkem; permeabilita (Dk) a transmisibilita (Dk/L) Modul pružnosti, elasticita - důležitá vlastnost, jež popisuje tuhost čočky, pro manipulaci s čočkami, trvanlivost a nošení kontaktních čoček. Stabilita čočky v prostředí - uvádí, zdali se nezmění od výroby parametry čočky nošením (prostředí, proces hydratace a dehydratace, mrkání) Smáčivost - jak je povrch čočky smáčivý, popisuje tendenci tekutiny rozprostřít se na povrchu. Kvalita povrchu - kvalita povrchové úpravy zvyšuje především komfort při nošení

Materiály měkkých kontaktních Hydrofobní: Polyethylenové (PE) Lisované s nízkým stupněm krystalinity -> vysoká transparentnost Silikonové Si - O - Si vazby -> vysoká propustnost O2 a CO2 Neumožňují výměnu slz - > dnes se nepoužívají Hydrofilní – hydrogelové: Řídce zesíťované Vysoké procento vody Propustnost vodorozpustných látek: O2, CO2, ionty, kyselina mléčná, apod. Index lomu: od 1.51 (suchý xerogel) až k 1.38 (výšebobtnavý hydrogel, 70 % vody) 2-Hydroxyethylmetakrylát (HEMA) – 38 % vody, index lomu 1.44 Metakrylátová kyselina (MAA) – zvyšuje obsah vody (55-60 %) Methylmetakrylát (MMA) – snižuje obsah vody, zvyšuje pevnost a tvrdost Vinylpyrrolidon (VP) – zvyšuje obsah vody (65-74 %) i propustnost kyslíku Čočky vyrobené ze silikonové pryže sice podporují dýchací proces povrchu rohovky, ale zato neumožňují výměnu slz, která je nutná pro odvod metabolických zplodin z oka Hydrogely dosáhly v posledních čtyřiceti letech velkého uplatnění v lékařských aplikacích, a to díky jejich permeabilitě pro nízkomolekulární látky, minimální proteinové interakci a malé mechanické iritaci tkání v důsledku měkkosti a kaučukové konzistenci těchto materiálů. Hydrogelové čočky jsou řádově stejně měkké jako tkáň. Index lomu rohovky 1.37

Materiály měkkých kontaktních Výšebobtnavé hydrogelové Vlastnostmi se podobá živé tkáni Vysoký obsah vody (70 %) -> horší mechanické vlastnosti jak HEMA Index lomu 1,37 Silikon-hydrogelové Kombinace hydrogelové a silikonové čočky –> nejmodernější materiál cca. 10x větší propustnost kyslíku jak u HEMA

Keratoprotéza = umělá náhrada rohovky Onemocnění (zakalení) postihující rohovku jsou jednou z hlavních příčin slepoty na celém světě. Centrální optická část -> PMMA Fixační opěrný rámec „skirt“ Druhy: Dohlmanova (Bostonská) – přední a zadní disk z PMMA Pintucciho – skirt DACRON Seoul-Type – skirt (lehčený teflon) e-PTFE nebo PU MIKOF – skirt Titan AlphaCor – PHEMA (optické vlastnosti se mění obsahem vody – 49%) KeraKlear – ?? vyrobena z patentovaného akrylátového kopolymeru

Keratoprotéza Shrnutí:

Nitrooční čočky Fakická – doplňuje stávající čočku Afakická – místo původní čočky postižené šedým zákalem Vyráběny z akrylátů měkký (HEMA) / tvrdý (PMMA) a silikonu UV filtr 200 – 400 nm

Nitrooční čočky Akrylát Silikon Collamer® Materiály nitroočních čoček: tvrdý (PMMA), měkký hydrofilní (HEMA) index 1.47, Měkký hydrofobní - index 1.44 – 1.45 Silikon foldovatelné čočky (aplikace pomocí injektoru) Index 1.41 – 1.47 Collamer® Směs kolagenů, UV absorbujících chromoforů a HEMA Hydrofilní povrch, obsah vody 40 %, index 1.44 výborné biokompaktibílní vlastnosti

Nitrooční čočky Expandibilní materiály Memory Lens Fotosenzitivní IOL Materiály nitroočních čoček: Expandibilní materiály Polymer Acrifil CQ (HEMA, MMA, VP) Obsah vody 73.5%, index 1.4 Po vložení do oka čočka hydratuje a nabývá objemu Memory Lens Uskladňována při 8°C a po vložení do oka se rozevírá 59% HEMA, 16% MMA, 4% 4-metakryloxy 2-hydroxy benzofen Fotosenzitivní IOL fotoaktivní silikon ozářením UV 356 nm - > polymerizace fotosenzitivních molekul Fotosenzitivní IOL - Ozářením UV o vlnové délce 356 nm dojde ke změně zakřivení, které způsobí požadovanou pooperační změnu optických vlastností. Vlivem ozáření dochází k polymerizaci fotosenzitivních molekul, čímž vznikne koncentrační gradient mezi osvícenou a neosvícenou částí a fotosenzitivní molekuly migrují. Dochází tak k nabobtnání středové části a tím i k zvýšení optické mohutnosti

Děkuji za pozornost Podklady a zdroje jsou uvedeny v semestrální práci.