Kartografická zobrazení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kartografická zobrazení použitá na mapách ČR.
Advertisements

Stavební geodézie Úvod do geodézie.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
S-JTSK(95/05) diplomový seminář
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_06_ Vla5_7p PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE
Kartografické zobrazení zemí EU
Historický přehled souřadnicových systémů na území ČR
Kartografická zobrazení
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře
Zobrazování zemského povrchu
Geometrická podstata map
KARTOGRAFIE.
Autor: Mgr. Helena Nováková
EKO/GISO – Kartografická zobrazení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_416_LAN AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
KŘOVÁKOVO ZOBRAZENÍ Hlávka Miroslav.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Bodová pole / geodetické sítě
Geodézie pro architekty
Kartografie.
Mapové zobrazení.
KRUŠNOHORSKÁ SUBPROVINCIE
* Koule Matematika – 9. ročník *.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_392_Ochrana PC AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 5.
Kartografie a DPZ Kartografická zobrazení. Fyzický povrch Země, která je nepravidelným tělesem kouli podobným a nelze ji proto matematicky definovat,
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
Stavební geodézie K154SGE
OBJEVENÍ, POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_79_ČR – Moravskoslezský kraj AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK,
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kartografie Název školy
KARTOGRAFICKÉ ZOBRAZOVACÍ ZPŮSOBY
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Soustavy souřadnic – přehled
Autor: Mgr. Helena Nováková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Autor: Mgr. Helena Nováková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_236_Život v mořích AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 6.,
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Kartografická zobrazení
VNITROZEMSKÉ VRCHOVINY A PAHORKATINY
Geometrická podstata map
Geodetické souřadné systémy
Kartografie Láďa Mráz.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
Kartografická zobrazení Blanka Hofmanová.  způsob, jakým převádíme zobrazení povrchu Země do roviny (= mapa)  nutné převést na rozvinutelnou plochu.
úvod a kartografická zobrazení
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_07_Mapy
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE
Geodetické souřadné systémy
Transkript prezentace:

Kartografická zobrazení Vladimír Mikulík sg.zemepis@seznam.cz Opava 2009/10

Kartografická zobrazení způsoby matematicky převádějící zemský povrch do roviny dělení: podle druhu zkreslení podle zobrazovací plochy

Azimutální zobrazení

Azimutální zobrazení http://en.wikipedia.org/wiki/Map_projection

Azimutální zobrazení http://atlas.nrcan.gc.ca/site/english/learningresources/carto_corner/proj_3.gif/image_view

Válcová zobrazení http://nationalatlas.gov/articles/mapping/a_projections.html

Válcová zobrazení

Válcová zobrazení http://www.progonos.com/furuti/MapProj/Normal/ProjCyl/ProjCEA/projCEA.html

Válcová zobrazení

Válcová zobrazení

Válcová zobrazení

Kuželová zobrazení

Kuželová zobrazení

Polohy zobrazovací plochy normální příčná obecná

Obecná zobrazení Image:Waterman Butterfly Map 1996.jpg From Wikipedia, the free encyclopedia

Obecná zobrazení

Vlastnosti zkreslení konformní (rovnoúhlá) nezkreslují úhly (nejvhodnější pro geodetické účely) značné zkreslení ploch ekvivalentní (rovnoplošná) odstraňují plošná zkreslení značné zkreslení úhlů ekvidistantní (délkojevné) nezkresluje délkově určitou soustavu čar (poledníky) délkové zkreslení není zatím možné úplně odstranit kompenzační (vyrovnávací) zmenšují zkreslení jednoho prvku na úkor druhého hodnoty zkreslení odpovídají údajům někde mezi zobrazením konformním a ekvivalentním

Otázky k opakování Definuj kartografická zobrazení. Podle čeho můžeme dělit k.z.? Jak se dělí k.z. podle druhu zkreslení? Jak se dělí k.z. podle použité zobrazovací plochy? Do jaké polohy můžeme přiložit zobrazovací plochu ke glóbu? Definuj jednoduchá k.z. Definuj jenotlivé druhy jednoduchých k.z. Pro jaká území se používají (používali) jednotlivá jednoduchá k.z.? Definuj obecná k.z. V čem spočívá nevýhoda glóbu při tvorbě mapy? Popiš nebo načrtni, jak se zobrazí zeměpisná síť v normální poloze v a) azimutálním b) válcovém c) kuželovém zobrazení.

Zdroje: http://en.wikipedia.org/wiki/Map_projection http://atlas.nrcan.gc.ca/site/english/learningresources/carto_corner/proj_3.gif/image_view http://nationalatlas.gov/articles/mapping/a_projections.html http://www.progonos.com/furuti/MapProj/Normal/ProjCyl/ProjCEA/projCEA.html