POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI Autor: Katka Česalová Datum: 8. 2. 2013 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Literatura a čtenářství 6. - 7. ročník Tematický okruh: Pohádky Téma: Pohádky 2 – světoví autoři Metodický list/anotace: žáci se seznámí se světovými autory pohádek a jejich nejznámějšími díly a prostřednictvím pohádky Hanse Christiana Andersena si rozšíří čtenářskou gramotnost Jazyk: čeština Očekávaný výstup: pozná literární žánr pohádka a její vybrané představitele, reprodukuje přečtený text a odpovídá na otázky k textu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ SVĚTOVÍ AUTOŘI POHÁDEK A JEJICH DÍLA: Hans Christian Andersen: Císařovy nové šaty Princezna na hrášku Malá mořská víla Ošklivé káčátko Bratři Grimmové: Jeníček a Mařenka Popelka Sněhurka Carlo Collodi: Pinocchio Carl Lewis Carroll: Alenka v říši divů Oscar Wilde: Slavík a růže Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
Hans Christian Andersen Carlo Collodi a Pinochio
Carl Lewis Carroll: Bratři Grimmové
Oscar Wilde Antoine de Saint-Exupéry
Hans Christian Andersen: STATEČNÝ CÍNOVÝ VOJÁČEK UKÁZKA: Hans Christian Andersen: STATEČNÝ CÍNOVÝ VOJÁČEK Dorovská, Dagmar, Řeřichová, Vlasta. Čítanka 6. 1. vydání. Olomouc: Pr odos, spol. s r. o., 1998. ISBN 80-7230-018-0. s. 38 - 40. OTÁZKY K UKÁZCE: Jaká je hlavní postava této pohádky? Jakou má zvláštnost oproti svým kamarádům? Jak byla tato zvláštnost způsobena? Jaké vlastnosti má hlavní postava? O které další postavě se v pohádce mluví nejvíce? Proč? Které základní pravidlo pohádek zde není splněno? Jaký máš po přečtení této pohádky pocit?
2. Statečnost, věrnost, oddanost. ŘEŠENÍ: 1. Cínový vojáček, který má jen jednu nohu, protože byl ulitý jako poslední a už nezbylo tolik cínu. 2. Statečnost, věrnost, oddanost. 3. Papírová tanečnice, protože se vojáčkovi líbila a zamiloval se do ní. 4. Nemá dobrý konec. 5. Vyjádření vlastních pocitů žáků. Žáci mohou vlastní pocity vyjádřit do sešitu a odevzdat svou práci příští hodinu literatury – budou mít více času se zamyslet a také je tato forma vhodnější pro nesmělé žáky, kteří by se styděli své pocity vyjadřovat před celým třídním kolektivem. Dobrovolně mohou žáci pohádku stručně písemně převyprávět.
POUŽITÉ ZDROJE Dorovská, Dagmar, Řeřichová, Vlasta. Čítanka 6. 1. vydání. Olomouc: Prodos, spol. s r. o., 1998. ISBN 80-7230-018-0. s. 16 – 19.
Zdroje obrázků Snímek s. 4 (Hans Christian Andersen): [online] Volné dílo dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HCA_by_Thora_Hallager_1869.jpg Snímek s. 4 (Carlo Collodi a Pinochio): Dostupné pod licencí CC BY-SA z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carlo_Collodi_and_Pinochio.jpg Snímek s. 5 (Bratři Grimmové):[online] Volné dílo dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grimm.jpg Snímek s. 5 (Carl Lewis Carroll):[online] Volné dílo dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LewisCarrollSelfPhoto.jpg Snímek s. 6 (Oscar Wilde) ): [online] Volné dílo dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oscar_Wilde.jpg Snímek s. 6 (Antoine de Saint-Exupéry): [online] Volné dílo dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antoine_de_Saint-Exup%C3%A9ry.jpg
Děkuji vám za pozornost.