Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
013456… The Numbers Číslice The numbers we write are made up of algorithms, (1, 2, 3, 4, etc) called arabic algorithms, to distinguish them from.
Advertisements

TEORIE HER III. Hry a jejich bohové CO BYLO MINULE.
Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Typologie motoriky
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Arabské číslice.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Football Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Radim Kříž Text messages Text messages are short written messages between mobile phones. Text messaging is sometimes called SMS (short messaging service).
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Josef Sudek Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_IVA_DVORAKOVA_JOSEF_SUDEK_10 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Somatotypologie. Pojmy: Biotypologie –zařazení člověka do určitého typu podle tělesné stavby Konstrukční biologie – širší pojem. Zahrnuje tělesnou stavbu,
Education Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Bi4340c Biologie člověka - cvičení
Angličtina: George Washington
EU peníze středním školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
PICTURES FOR COMPARISON
Inventions, Science and Technology: Historical Outline
Angličtina: Franklin D Roosevelt
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
7. cvičení Pojiva I řídká pojiva.
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
A healthy life with wine
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Kateřina Suková
LONDON´S BURNING - práce s textem
Somatotypologie.
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Petr Michálek Datum konání:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 8. Přehled typologických škol

Anthropomotorics PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 8 Overview of Typological Schools

Antická typologická škola Francouzská typologická škola Osnova prezentace Antická typologická škola Francouzská typologická škola Italská typologická škola Německá typologická škola Americká typologická škola (somatotyp) 8. Přehled typologických škol

Antique Typological School French Typological School Outline: Antique Typological School French Typological School Italian Typological School German Typological School American Typological School (somatotype) 8 Overview of Typological Schools

Antická typologická škola Hlavním představitelem byl HIPPOKRATES, který je označován za jednoho ze zakladatelů lékařství. Ten definoval dva základní typy: - habitus phthisicus (člověk štíhlý) náchylný k souchotinám (phthisis) - habitus apoplecticus (člověk obtloustlý) náchylný k mrtvici 8. Přehled typologických škol

Antique Typological School Its main representative was HIPPOCRATES who is considered to be one of the founders of medicine. He defined two basic types: - habitus phthisicus (slim human) vulnerable from tuberculosis phthisis) - habitus apoplecticus (chubby human) vulnerable from stroke 8 Overview of Typological Schools

Francouzská typologická škola Zakladatelem byl J. N. HALLÉ a mezi jeho pokračovatele patří L. ROSTAN, C. SIGAUD a L. MAC AULIFF. Hallé publikoval v roce 1877 práci v níž uvádí čtyři základní typy: abdominální (břišní), muskulární (svalový), thorakální (hrudní) a kraniální (lebeční). Tyto čtyři typy pod různými názvy používali všichni jeho následovníci. 8. Přehled typologických škol

French Typological School It was founded by J. N. HALLÉ, among his followers were L. ROSTAN, C. SIGAUD and L. MAC AULIFF. In 1877, Hallé published a paper which introduces four basic types: abdominal (stomach), muscular, thoracic (chest) and cranial (skull). All of these four types with different names were used by his followers. 8 Overview of Typological Schools

Obr. Dechový, zažívací, svalový a mozkový typ (podle Sigauda) 8. Přehled typologických škol

Image. Respiratory, Digestive, Muscular and Cerebral Types (according to Sigaud) 8. Přehled typologických škol

Italská typologická škola Italská škola byla založena antropologem A. DE GIOVANIM a jeho žákem S. VIOLOU. Ten v roce 1909 definoval metodu vycházející z poměru objemu hrudníku a délky končetin. V roce 1932 pak publikoval metodu jež vycházela z předpokladu že každý člověk se odlišuje od ideálního typu – medionormálu a tyto odchylky je možno zanést na Gaussovu křivku. 8. Přehled typologických škol

Italian Typological School Italian school was founded by A. DE GIOVANI, who was an anthropologist, and his student S. VIOLA. In 1909, Viola formulated a method based on the proportion of chest circumference and the length of limbs. In 1932, he published a method which was based on a presupposition that each human deviates from the ideal type – medium standard. Such deviations can be charted in Gauss curve. 8 Overview of Typological Schools

Německá typologická škola Hlavním představitelem je především E. KRETCHMER, který v roce 1921 vydal knihu Körperbau und Charakter. V této knize rozděluje tři základní typy: A – typ astenický, B – typ atletický, C – typ pyknický. Zároveň nastínil vztah mezi psychickou stavbou a somatickým typem: u pyknického typu se často vyskytuje manicko-depresivní psychóza a téměř nevyskytuje schizofrenie, u astenického a atletického typu se naopak velice často vyskytuje schizofrenie a téměř nevyskytuje manicko-depresivní psychóza. 8. Přehled typologických škol

German Typological School Its main representative was E. KRETCHMER who published a book called Körperbau und Charakter in 1921. In this book, he distinguishes three basic types: A – asthenic type, B – athletic type, C – pyknic type. At the same time, he suggested a relationship between somatic type and mental condition: pyknic type often suffers from manic depressive psychosis but rarely suffers from schizophrenia, on the other hand, asthenic and athletic types suffer very often from schizophrenia but rarely suffer from manic depressive psychosis. 8 Overview of Typological Schools

Astenický typ Atletický typ Pyknický typ (podle Kretchmera) 8. Přehled typologických škol

Asthenic Type Athletic Type Pyknic Type (According to Kretchmer) 8 Overview of Typological Schools

Americká typologická škola (somatotyp) Zakladatelem byl WILIAM SHELDON, který se svými spolupracovníky vydal v roce 1940 vydal knihu Varieties of human physique v níž zavádí pojem somatotyp. Sheldon definuje tři základní typy u nichž je stupeň vyjádřen sedmibodovou stupnicí. Názvy těchto komponent stanovil na základě myšlenky o převládajícím zárodečném listu (3 zárodečné listy – endoderm, mezoderm a ektoderm). Svoji typologii určoval na základě standardní fotografie a distribuce somatotypů na základě výško-váhového indexu. Výsledky pak zaznamenával do somatografu, který má podobu sférického trojúhelníka. Jeho následovníky byli PARNELL (1954), který místo fotoskopické metody zavedl antropometrii a hodnoty jednotlivých komponent začal stanovovat na základě zjednodušené tabulky, kterou do dnešní podoby vytvořili HEATHOVÁ a CARTER (1963,1967). Parnell pak v roce 1965 publikoval přepracovanou metodu kde místo tří komponent obhajoval pouze dvě nazvané FAT a LEAN, které stanovil na základě tělesné výšky, tělesné hmotnosti a tří kožních řas. 8. Přehled typologických škol

American Typological School (somatotype) Its founder was WILIAM SHELDON who published together with his collaborators a book called Varieties of human physique in 1940. This book introduces the term somatotype. Sheldon defines thre basic types for which all possible degrees can be categorized according to a scale ranging from 1 to 7. These components were called after germ layers in embryonic development (3 germ layers – endoderm, mesoderm, ectoderm). His typology was determined on the basis of standard photography and distribution of somatotypes based on height-weight index. The results were recorded into somatograph which is in the shape of spherical triangle. Among his followers was PARNELL (1954) who introduced anthropometry instead of photoscopic method and started to set values of individual components on the basis of a simplified table. Current form of this table was created by HEATH and CARTER (1963,1967). Later, in 1965, Parnell published his revised method which meant replacing the three components by only two called FAT and LEAN which were determined on the basis of body height, body weight and three skinfolds. 8 Overview of Typological Schools

8. Přehled typologických škol

8. Přehled typologických škol

8. Přehled typologických škol   8. Přehled typologických škol

8. Přehled typologických škol   8. Přehled typologických škol

8. Přehled typologických škol

8. Přehled typologických škol

Děkuji za pozornost. 8. Přehled typologických škol

Thank you for your attention. 8 Overview of Typological Schools