Mýty a realita digitální generace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Trh s TV reklamou a nové TV stanice Červen • Propad sledovanosti zastaven, Sledovanost TV.
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Charakteristiky 4 defibrilátorů porovnání tvaru výbojových vln © Ing. Ivo Skopal, srpen 2005, leden 2006 instruktor BLS / AED 1.
Analýza Centra ProEquality
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Vzorce na umocnění.
9 CELÁ ČÍSLA
Prezentace k semináři „ePraha – výzvy a příklady řešení“ ANALÝZA INFORMAČNÍCH POTŘEB (V PRAZE) Březen 2006 / Petr ŽIŽKA / STEM/MARK, a.s.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Dělitelnost přirozených čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Procvičování vzorce.
Přístupnost internetové prezentace Českého statistického úřadu
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
OBYVATELSTVO ČESKÉ REPUBLIKY
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha Slovenská demografická konference SMOLENICE 4.5. – Demografické chování.
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
Informatika - prezentace
Úkoly nejen pro holky.
Internet.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě Ing. Markéta Arce.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
 knihovny se výrazně podílejí na snížení dopadu digitální propasti (digital divide), který existuje mezi těmi, kteří mají, a těmi, kteří nemají přístup.
DIAGRAMY S PROCENTY.
Přednost početních operací
Násobilka 6, 7, 8, 9 VY_32_INOVACE_090, 5. sada, M ANOTACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
Znaky dělitelnosti.
Národní program počítačové gramotnosti Petr Heinzl koordinátor NPPG.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
WWW – hypertextový informační systém
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Ověření ve výuce: Sada: 6Z8/C -
„První vlna“ VÝZKUM „INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI“ Duben 2005 / Prezentace z výzkumu pro Ministerstvo informatiky ČR / Jan Tuček.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
MICROSOFT OFFICE teorie. MICROSOFT OFFICE Microsoft Office je kancelářský balík od americké firmy Microsoft. Firma Microsoft je největší softwarovou firmou.
Transkript prezentace:

Mýty a realita digitální generace Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK Petr.Lupac@centrum.cz

Struktura Teze o digitální generaci – kdo jsou stakeholdři v této tezi? (teachers, businessmen, … Tapscott) Datové báze: WIP-CZ, WIP-SW, INFOGRAM, CZSO Srovnání multitaskingu Srovnání dovedností Mladí x staří Diferenciace mladých Reálná x vnímaná Srovnání rodiče x děti Závěry

Anotace S odkazem na podíl uživatelů Internetu u teenagerů a jejich „přirozeného přístupu“ k novým technologiím s sebou konec devadesátých let přinesl označení „digitální generace“, „síťová generace“, apod. Na základě dat z České republiky a ze zahraničních výzkumů autor v prezentaci problematizuje poměrně rozšířenou představu o mladé generaci jako skupině uživatelů stojící na pomyslné špici využití potenciálu, který internet svým uživatelům nabízí. Smyslem příspěvku je představit plastičtější a realitě více odpovídající obraz mladé generace na Internetu.

Digitální generace N-Gen, generation digital (Tapscott 1998) Generation Z, M, C, V Generation I (Bill Gates 1998) Digital natives (Prenski 2001) Homo-zappiens (Veen and Vrakking, 2006) I-Kids (Prenski 2008) Born digital (Palfrey and Gasser, 2008) “immersed”, “surrounded”, “plugged into”, “bathed in bits” „(…) and literate than their parents about an innovation central to society. And it is through the use of the digital media that the N-Generation will develop and superimpose its culture on the rest of society. Boomers stand back. Already these kids are learning, playing, communicating, working, and creating communities very differently than their parents. They are a force for social transformation. Moms and dads are reeling from the challenges of raising confident, plugged-in, and digital-savvy children who know more about technology than they do. Few parents even know what their children are doing in cyberspace. School officials are grappling with the reality of students often being far smarter on cyber-issues and new ways of learning than the teachers. Corporations are wondering what these kids will be like as employees since they are accustomed to very different ways of working, collaborating, and creating, and they reject many basic assumptions of today's companies. Governments are lagging behind in thinking about the implications of this new generation on policies ranging from cyberporn and the delivery of social services to the implications of the N-Gen on the nature of governance and democracy. Marketers have little comprehension of how this wave will shop and influence purchases of goods and services.There is no issue more important to parents, teachers, policymakers, marketers, business leaders, and social activists than understanding what this younger generation intends to do with its digital expertise. “

J.Tapscott: Growing up Digital (1998) „For the first time in history, children are more comfortable, knowledgeable, and literate than their parents about an innovation central to society.“ Tapscott (1998: 1-2) Přeložena do dvaceti jazyků Nejprodávanější kniha v kategorii nonfiction na Amazon.com Vítěz prvního ročníku soutěže Amazon.com bestseller award v kategorii nonfiction „ For the first time in history, children are more comfortable, knowledgeable, and literate than their parents about an innovation central to society.“

M. Prenski: Digital Natives, Digital Immigrants (2001) „Pro digitální domorodce jsou hry, email, Internet, počítače a IM integrální součástí jejich života. (…) jsou zvyklí velmi rychle přijímat nové informace. Mají rádi paralelní procesy a multitasking. (…) Digitální imigranti jen velmi málo rozumějí těmto novým dovednostem, které si domorodci vypěstovali léty zkoušení a interakce. Tyto dovednosti jsou téměř něčím cizím pro imigranty, kteří se je učí (…) pomalu, krok za krokem, jednu po druhé, individuálně, a především, s vážnou tváří. “ Computer games, email, the Internet, cell phones and instant messaging are integral parts of their lives „Digital Natives are used to receiving information really fast. They like to parallel process and multi-task. (…) Digital Immigrants typically have very little appreciation for these new skills that the Natives have acquired and perfected through years of interaction and practice. These skills are almost totally foreign to the Immigrants, who themselves learned – and so choose to teach – slowly, step-by-step, one thing at a time, individually, and above all, seriously.“

Hledání evidence Tři aspekty konceptu digitální generace Srovnání multitaskingu Srovnání dovedností Srovnání rodiče x děti

Datové zdroje World Internet Project – Švédsko Český statistický úřad Světový projekt o Internetu – Česká Republika Dále v textu jako WIP-CZ 2005 – 2008, FSS MU Reprezentativní data pro populaci 12+, cca 1200-1500 resp., STEM http://www.worldinternetproject.net/ Problematika kybernetických hrozeb z hlediska bezpečnostních zájmů České republiky“ (VD20072010B01) Dále v textu jako INFOGRAM 2008-2009, sociologická část FSV UK Sekundární analýza dat z Výzkumu informační gramotnosti, 2005, pro MI zpracoval STEM/MARK 16334 respondentů 18-60 let + 2 x 500 pro 18- a 60+ World Internet Project – Švédsko Dále jako WIP-Švédsko www.iis.se Český statistický úřad http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/informacni_technologie_pm Data, z nichž vychází analýza v následující části zprávy, pocházejí z Výzkumu informační gramotnosti provedeného agenturou STEM/MARK na zakázku Ministerstva financí v roce 2005. Celkově bylo dotazováno 16334 respondentů starších patnácti let. Sběr dat proběhl metodou náhodného výběru pomocí CATI ve třech vlnách, při nichž bylo získáno datové jádro o velikosti 15000 respondentů ve věkovém rozmezí 18-60 let. Toto jádro je pro populaci 18-60 let reprezentativní, zbývající část respondentů mladších osmnácti let a starších šedesáti let o velikosti 500 respondentů z každé této věkové skupiny byla doplněna při třetí vlně sběru dat. Na následující stránce archivu Ministerstva informatiky lze nalézt základní informace a výstupy z výzkumu: http://web.mvcr.cz/archiv2008/micr/scripts/detail.php_id_2585.html Computer Assisted Telephone Interview, česky "telefonické dotazování s podporou počítače".

Empirická evidence T. tvrzení Převzato z Tapscott (1998: 4)

Užívání Internetu dle věku (WIP-ČR)

Užívání Internetu dle věku (WIP-ČR)

V jakém věku užívá Internet již polovina dětí? (WIP – Švédsko) Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009, WIP - Švédsko

Multitasking

Děláte více věcí najednou, když používáte internet – např Děláte více věcí najednou, když používáte internet – např. poslouchání hudby, sledování televize nebo telefonování? (ČR, 2008) 12-18 let 19-30 let 31-45 let 46 a více Ano, většinou 28,8 % 22,2 % 10,3 % 9,5 % Ano, občas Ne Celkem ve skupině 100 % Multitasking n=1255 (2008, Uživatelé 12+), WIP-CZ

Děláte více věcí najednou, když používáte internet – např Děláte více věcí najednou, když používáte internet – např. poslouchání hudby, sledování televize nebo telefonování? (ČR, 2008) 12-18 let 19-30 let 31-45 let 46 a více Ano, většinou 28,8 % 22,2 % 10,3 % 9,5 % Ano, občas 46,0 % 58,1 % 56,4 % 50,5 % Ne Celkem ve skupině 74,8% 80,3% 66,7% 60,0% Multitasking n=1255 (2008, Uživatelé 12+), WIP-CZ

Děláte více věcí najednou, když používáte internet – např Děláte více věcí najednou, když používáte internet – např. poslouchání hudby, sledování televize nebo telefonování? (ČR, 2008) 12-18 let 19-30 let 31-45 let 46 a více Ano, většinou 28,8 % 22,2 % 10,3 % 9,5 % Ano, občas 46,0 % 58,1 % 56,4 % 50,5 % Ne 25,2 % 19,7 % 33,3 % 40,0 % Celkem ve skupině 100 % Multitasking n=1255 (2008, Uživatelé 12+), WIP-CZ

E-/I-Dovednosti

Co děti dělají na Internetu dle jejich rodičů (Švédsko, 2009) Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009, WIP - Švédsko

I-dovednosti (INFOGRAM, 2005) Umíte, bez cizí pomoci, provést následující úkony ? (ano, ne) Mezi kontaktními údaji poznat internetovou adresu Vyhledat informace na internetu Vyplnit webový formulář a odeslat jej Použít elektronickou poštu, napsat jednoduchý email Použít elektronickou poštu k poslání souboru Změnit domovskou stránku v prohlížeči Zveřejnit libovolný soubor na internetu Vytvořit pravidlo pro příchozí emailovou zprávu Vysvětlit pojem cookie Nakonfigurovat internetové připojení

Rozložení i-dovedností v populaci (INFOGRAM, ČR, 2005)

I-dovednosti dle věku (INFOGFRAM, ČR, 2005)

E-dovednosti dle věku (WIP-Č R, 2008) Nyní se budeme bavit o Vašich dovednostech při práci s počítačem. Řekněte nám prosím, co umíte používat či dělat. (velmi dobře, průměrně, málo, vůbec) MS Office, tj. WORD, Excel, Powerpoint Speciální software, například pro grafické práce, fotografie apod. Práce s databázemi (MS Access, Oracle apod.) Tvorba webových stránek (HTML) Programovací jazyky, např. Pascal , C+, Delphi, atd. Vyléčit za pomoci programu virus na počítači Nainstalovat operační systém Nainstalovat nový program

Rozložení e-dovedností

E-dovednosti dle věku (ČR, 2008)

Míra dovedností u uživatelů Internetu Úroveň internetových dovedností Uživatelské dovednosti Míra dovedností u uživatelů Internetu Vybraná skupina Úroveň internetových dovedností Nízká Střední Vysoká Muži 36,4 31,1 30,9 Ženy 48,6 35,6 14,4 16–24 let 25,8 36,7 35,8 35–44 let 47,6 32,3 18,6 55–64 let 56,0 29,6 12,4 Vyučení 60,3 26,9 10,2 Maturita 42,0 34,1 22,9 Vysokoškolské vzdělání 32,2 36,0 31,0 there seems to be no serious gender divide in terms of physical access; however, women are significantly lagging behind when we look at the differences in respective digital skills Skills access copy the physical access distribution Zdroj: ČSÚ, 2007 26

Kdo se stará o počítač? (Č R, 2008) Zdroj: WIP 2008, n=1332 (populace 12+)

E-dovednosti (12-30 x 12+)

Srovnání rodičů a dětí (názor rodičů) (ČR, 2008)

Jsou děti kompetentnější než rodiče? (Švédsko, 2008) Zdroj: The Young and the Internet in Sweden 2009, WIP - Švédsko

Digitální generace? Závěry Vrchol uživ. dovedností v současnosti v rozmezí zhruba 20-30 let věku Nejsou dramatické rozdíly v úrovni dovednostech Zhruba čtvrtina teenagerů má nízké e-/i- dovednosti Nejsou dramatické rozdíly v přítomnosti multitaskingu Nejsou velké rozdíly podle hodnocení dětí/rodičů

Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK Petr.Lupac (na) Centrum.CZ Děkuji za pozornost Mgr. Petr Lupač Katedra sociologie FF UK Petr.Lupac (na) Centrum.CZ