Počítačové zpracování emocí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dynamické systémy.
Advertisements

ÚVOD DO AUTOMATIZACE.
Automatizační a měřicí technika (B-AMT)
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Mapy a geografické informační systémy
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Úvod do umělé inteligence
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Strojírenství zaměření Automatizační a robotizační systémy
Základní pojmy 1. Informatika  Matematická disciplína Zabývá se – strukturou, zpracováním a využitím informací ○ Zpracování = získávání, ukládání, zobrazení,
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
6. Řízení a monitoring procesů. Řízení, regulace, měření, monitoring, automatizaceve farmaceutickém průmyslu Řídicí systémy Měřicí a monitorovací systémy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Analýza informačního systému
TYPY MODELŮ FYZIKÁLNÍ MATEMATICKÉ ANALYTICKÉ NUMERICKÉ.
Technická, taktická a psychologická příprava
Systémy pro podporu managementu 2
Modelování a simulace MAS_02
Programové vybavení počítače
Ústav automatizace a měřicí techniky
Institut ekonomiky a systému řízení Oddělení GIS
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Dokumentace informačního systému
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Databázové modelování
Skupinové interview (Focus group)
Logika a umělá inteligence pro multi-agentní systémy Mobilní agent řízený neuronovou sítí.
NAIL028. Úvod  Kdo David Obdržálek  Co algoritmy software hardware  Jak přednáška, cvičení 2/2 Z+Zk.
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Využití neuronových sítí IVTH – Informační technologie ve vodním hospodářství Vypracoval: Jiří Vacek Z-92.
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Simulátory umělého života Aplikovatelné v environmentálních informačních systémech.
Studijní obor AUTOMATIZACE a ŘÍDICÍ TECHNIKA Bc.Ing. Bc. a navazujícího Ing. studijního programu Chemické a procesní inženýrství PROČ? Automatizace a řídicí.
Emoce a stres Tereza Marková, Eva Koláčková Humanitární aplikace informatiky.
Humanitární aplikace informatiky Jaromír Plhák. Organizace hodin Jedno vybrané téma. Obecné informace k danému tématu studenti představí vlastní.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Rozpoznání a předvedení 6-ti základních emocí z mimických výrazů ve tváři i změnou tělesného postoje. Pohybová hra Nomen Omen. Jemný dotek obličeje (peříčkem,
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Geografické informační systémy
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Informační a komunikační technologie
Vědní obory zabývající se informacemi
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Geografické informační systémy
Business intelligence shapes security
Témata kognitivní psychologie
Analýza informačního systému
Transkript prezentace:

Počítačové zpracování emocí Affective computing

behavior is modulated by emotional states. Affective Computing affective computers: computers that have the ability to express emotions, recognize emotions, and whose behavior is modulated by emotional states.

Emoce & dialogové systémy Detekce emocionálního stavu uživatele pro DS informačního typu: Klidný – spěchá – je rozčilený Detekce typu uživatele, přizpůsobení dialogové strategie Souvislost s prosodií Detekce emocionálního stavu pro linku první pomoci, policii apod.

Dialogové systémy na letištích DS pro výuku (kdy se uživatel nudí, kdy je napjatý, unavený apod.) Umělá – počítačová empatie Automobilové systémy Systémy bojových letadel a vrtulníků, simulace vojenských operací Atd..

Affective computing - cíle Umožnit strojům (počítačům) poznat a interpretovat emocionální stav uživatele a přizpůsobit své chování takovým způsobem, aby poskytly uživateli vhodnou odpověď Umožnit monitorování emocí uživatelů počítačových systémů za účelem získávání dat pro zlepšení návrhu uživatelského rozhraní a případně pro další psychologický a sociologický výzkum

Detekce a rozpoznání emocí Pasivní senzory pro zachytávání dat o fyzickém stavu nebo chování uživatele bez pokročilé interpretace (podobné lidskému vnímání) Videokamera zachytávající gesta v obličeji Mikrofon pro zachytávání způsobu řeči Aktivní senzory pro přímé zachytávání fyziologických dat o uživateli s pozdější analýzou a interpretací Měření teploty Měření galvanické resistence

Modelování emocí Vývoj výpočetních zařízení pro projevování emocí Simulování předem daných emocí Přesvědčivé napodobování emocí Simulace emocí v konverzačních agentech pro obohacení a podporu interakce člověka s počítačem Emoce v lidech řízeny nárůstem hladin hormonu a jiných neuropeptidů Emoce v počítačích simulovány pomocí množiny stavů a stavových přechodů

Emoce v řeči Zpracování emocí v řeči – rozeznání emocionálního stavu uživatele analýzou charakteristických vzorků v řeči Využití emocionální modulace hlasu v syntezátorech řeči Větší přirozenost Vyšší vyjadřovací schopnost Možnost přizpůsobit tón hlasu různým uživatelským profilům (dospělý x dítě)

Emoce v gestech obličeje Detekce a zpracování obličejových gest se provádí různými technikami Optické toky Skrytý Markovův model Neuronové sítě Model aktivních jevů Lze také kombinovat rozpoznání emocí na více smyslových orgánech dohromady (multimodální rozpoznání emocí) pro přesnější odhad Obličejová gesta a prozódie řeči Obličejová gesta a gesta rukou

Řeč těla – postojová gesta Pozice těla a jejich změny Velké množství metod Největší důraz kladen zpravidla na gesta rukou Tradiční využití 3D snímání Technologická i uživatelská náročnost Většinou jako doplnění jiných metod (např. rozpoznání hlasu)

Emoce & syntéza řeči Detekce a interpretace emocionální informace je nezbytná pro prosodii Syntéza řeči by se kvalitou měla přiblížit řeči člověka – kterého?

Emoce & rozpoznávání řeči Vytváření modelů uživatele integrujících emoce (a prozodii) může podstatně zlepšit úspěšnost rozpoznávání přirozené řeči

Senzory

Detekce a rozpoznávání emocí Snímání a analýza obrazu (výraz, gesta apod.) Analýza řeči (prozodie, prozodické atributy) Senzory

Senzory Galvanic Skin Response (GSR) Blood Volume Pulse Respiration Electromyogram (EMG)

GSR

tlak -tep

respirace

elektromyogram

Senzor pro měření krevního tlaku

Senzor pro měření galvanického napětí kůže

hněv / smutek

Korpusy a databáze

Yale Face Database - happy

Yale Face Database - sad

Yale Face Database - sleepy

Yale Face Database - surprised

Co jsou emoce? This is a very tough question, that has produced significant amounts of headaches to scientists in the past … … many researchers have opted to study systematically phenomena that most consider emotional. (Laval University Quebec)

René Descartes “Only mathematics is certain, so all must be based on mathematics”. Primary/secondary emotions. Big six: Anger, Disgust, Happiness, Sadness, Fear, Surprise

emoce Arnold: Anger, aversion, courage, dejection, desire, despair, fear, hate, hope, love, sadness Ekman, Friesen, and Ellsworth: Anger, disgust, fear, joy, sadness, surprise Frijda: Desire, happiness, interest, surprise, wonder, sorrow Gray: Rage and terror, anxiety, joy Izard: Anger, contempt, disgust, distress, fear, guilt, interest, joy, shame, surprise James: Fear, grief, love, rage Panksepp: Expectancy, fear, rage, panic

emoce Arnold: Anger, aversion, courage, dejection, desire, despair, fear, hate, hope, love, sadness Ekman, Friesen, and Ellsworth: Anger, disgust, fear, joy, sadness, surprise Frijda: Desire, happiness, interest, surprise, wonder, sorrow Gray: Rage and terror, anxiety, joy Izard: Anger, contempt, disgust, distress, fear, guilt, interest, joy, shame, surprise James: Fear, grief, love, rage Panksepp: Expectancy, fear, rage, panic

University of Geneva (Klaus Scherer) Laval University, Quebec (Arvid Kappas) Queen’s University, Belfast (R. Cowie) M.I.T. Media Laboratory (R. W. Picard) IBM (Almaden Labs) University of California, Berkeley

Vizualizace emocí

Modelování emocí konečněstavové diskrétní a pravděpodobnostní modely skryté Markovovy modely spojité modely  matematické modely dialogu a dialogových systémů

X Si Y S0 S1 S2

X Si Y S0 S1 S2

Mealyho automaty A = (A, X, Y, , ) A, X, Y konečné neprázdné množiny  : A  X  A - přechodová funkce  : A  X  Y – výstupní funkce A – množina stavů X, Y – množiny vstupních a výstupních symbolů

Poker 5 karet určuje sílu Sázku lze vzdát (fold), vyrovnat (call), zvýšit (raise)

Atributy stavů (AS ): AS1 - karty AS2 – výše sázky AS3 – míra sebedůvěry AS4 – karty protihráče AS5 - plán

Hodnoty atributů AS1 - karty: špatné, střední, dobré AS2- sázka: nízká, střední, vysoká AS3 – míra sebedůvěry: nízká, střední, vysoká AS4 – karty protihráče: špatné, střední, dobré AS5 - plan: copatrný, riskantní, blafování

VV atributy (herních kroků) (AX) AX1 - výběr: call, raise, fold; AX2 - prosodie_sebedůvěra: nízká, střední, vysoká AX3 - prosodie_kredibilita: nízká, střední, vysoká AX4 - prosodie_vzrušení: nízké, střední, vysoké

Fragment stavů

Fragment VV – herních kroků

Př. strategie: zkušený hráč: (s1, x1) =s2, (s1, x1) = x2, novic: (s5, x4) =s2, (s5, x4) = x5, (s7, x4) =s8, (s7, x4) = x6;

Využití affective computing E-learning (automatické přizpůsobení stylu výkladu podle audience) Psychologická zařízení (stanovení emočního stavu pacienta) Robotické systémy (vyšší flexibilita v komplexních prostředích) Digitální mazlíčci (věrnější simulace chování a vyšší stupeň samostatnosti) Sociální monitorování (např. monitorování emocí řidičů na silnicích) Emoční „zrcadla“: stroje simulující chování uživatele Automatický výběr hudby podle nálady posluchače, …