Klíčová aktivita 06 Učebnice Okrasné dřeviny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vědecké rodové jméno Aquilegia se odvozuje od latinského „aquila“ = orel a v některých národních jazycích je také podle orla pojmenován. Stejně pravděpodobný.
Advertisements

Práce s literaturou – odborná literatura Zpracování jednotlivých kapitol Odborné lektorské posouzení : Dendrologie: RNDr. Jana Möllerová, CSc. Školkařství:
Čeleď: Lnovité Linaceae M. Brodská.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: MODŘÍN
JAVORY Tobiáš Ondřej Velinský 3.C
Vytvořili nej borci z devítky…
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bukovité a Břízovité.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: SMRK
CESTA ZA 3 PAMÁTNÝMI STROMY. Lagus sylvatica atropumicea Obvod: 270 cm Výška: 12 m.
Keře a jejich plody.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: LÍSKOVITÉ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: BŘÍZOVITÉ I.
Břízovité (správné zbarvení pro dvouděložné r.)
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: BOROVICE
Kakostovité (Geraniaceae)
Jetel Luční (Trifolium pratense )
Kakost luční (Geranium pratense)
Rostliny rybníka a jeho okolí 2
(Heracleum sphondylium)
Rostliny rybníka a jeho okolí
M1: LESNICKÁ BOTANIKA JINAN DVOULALOČNÝ TIS ČERVENÝ
Vrbovité ( Salicaceae )
BUKOVITÉ - Fabaceae Stromy s jednoduchými listy – celistvými nebo laločnatými Většinou mohutné, dlouhověké Květy jednopohlavní – jednodomé rostliny Plod.
Čeleď: Bukovité (Fagaceae)
M1: LESNICKÁ BOTANIKA KRYTOSEMENNÉ DŘEVINY ČELEĎ: BUKOVITÉ I.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dřišťálovité-Berberidaceae
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: ZERAV, ZERAVEC, ZERAVINEC
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: HVOZDÍKOVITÉ, TŘEZALKOVITÉ, VIOLKOVITÉ
Rozmnožování ovocných rostlin
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: LÍPOVITÉ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: BOROVICE
PLAMÉNEK (clematis) PLAMÉNEK (clematis)  Clematis, rod dvouděložných rostlin z čeledi pryskyřníkovitých.
Bukovité (správné zbarvení pro dvouděložné r.)
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: JEDLOVEC
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: JEDLE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: BUKOVITÉ III.
TLUSTICOVITÉ (Crassulaceae)
JAVOROVITÉ Aceraceae.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: JILMOVITÉ
BŘÍZOVITÉ - Betulaceae
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
JAVOR - Acer Velmi početný rod – stromy i keře
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: JAVOROVITÉ II.
Čeleď: Břízovité Mají řapíkaté listy, s pilovitým okrajem čepele
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: JAVOROVITÉ I.
Téma: Vybrané zahradnické plodiny špenátová zelenina, špenát zelný
ZEk 1.část Úvod a dendrologie
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Pitrunová Martina- úprava , text Honziková Viktorie- obrázky , text
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“; Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ROD: BOROVICE
Vypracoval: Antonín Jiříček - text Martin Kelar - obrázky, text
Charakteristika jednotlivých užitkových skupin organismů
Rákos má podzemní až 4 m dlouhé oddenky, z nichž vyrůstají silná vzpřímená stébla s až 50 cm dlouhými listy. Rákos obecný je velmi statná vytrvalá.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY-32-INOVACE-514 Rozmnožování dřevin vegetativní nepřímé Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název prezentace (DUMu): Trvalky kvetoucí v létě S - Y
Lískovité, habrovité Čeleď Corylaceae Carpinaceae
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jakost školkařských výpěstků
Perokresba podle předlohy, 7. ročník
Transkript prezentace:

Klíčová aktivita 06 Učebnice Okrasné dřeviny

Činnost Práce s literaturou – odborná literatura Zpracování jednotlivých kapitol

Kapitola 5 - Okrasné školkařství Stanoviště okrasné školky Vybavení a mechanizace okrasné školky Rozmnožování okrasných dřevin Generativní rozmnožování Přímé vegetativní rozmnožování Nepřímé vegetativní rozmnožování Množení in vitro Způsoby množení vybraných rodů dřevin Pěstování dřevin ve volné půdě Pěstování dřevin v nádobách Ochrana rostlin v okrasných školkách Jakost školkařských výpěstků

Nepřímé vegetativní romnožování Nepřímé vegetativní rozmnožování je nazýváno také xenovegetativní. Jeho podstatou je spojení (transplantace) dvou původně samostatně rostoucích rostlin do jednoho společného celku. Část s kořeny nebo učená k zakořenění je nazývána podnož. Podnoží je často semenáč, ale mohou to být i řízkovanci a nezakořeněné řízky. Část, která je na podnož transplantována, je roub, starším názvem štěp, a proto se tento typ množení nazývá štěpování. Rouby bývají jednoleté vyzrálé výhony, u dřevin s tenkými výhony až tříleté (Betula, Fagus, Carpinus, Cytisus a podobně). Předpokladem pro úspěšný srůst obou částí je jejich vzájemná snášenlivost – afinita. Hranicí afinity v pojetí botanického systému je čeleď. Příkladem může být roubování Chamaecyparis na Thuja orientalis. Nicméně většinou je třeba hledat afinitu uvnitř rodů a druhů.

Kapitola 2 - Listnaté dřeviny Listnaté stromy Acer campestre L. - javor babyka Habitus: 10-15 m vysoký strom nebo rozložitý, rozvětvený keř, koruna široce elipčitá, většinou nepravidelná, mladé letorosty olivově zelené, červenohnědé a jemně chlupaté, později olysávající, větve někdy s podélnými korkovými lištami. Listy: Velmi variabilní, 3-5laločnaté, zaokrouhlené, vykrojené až do 1/3 nebo 1/2, 5-10 cm široké, 3 největší laloky se směrem k bázi rozšiřují, na špičce tupé, střední laloky často opět 3laločnaté, svrchu matně zelené, vespod šedozelené a jemně chlupaté, s jemnými svazečky chlupů v paždí žilek, řapík asi tak dlouhý jako čepel, po poranění roní latex, podzimní zbarvení je intenzivně žluté. Květy: Zelenožluté, v 10-20květých, vzpřímených, pýřitých chocholících, kvetou současně s rašícími listy v květnu. Plody: Zploštělé, křídla nažek vodorovně rozložená, 2,5-3 cm dlouhá. Rozšíření: Evropa (včetně ČR), severní Afrika, Malá Asie, Kavkaz, severní Irán. Použití: Významný druh do krajiny v nížinách, na sušších, vápenitých půdách. Vhodný do uličních stromořadí. Lze ho pěstovat i jako tvarované stěny.