Odsun Němců – dobře nebo špatně? organizovaný odsun, diskuze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Protektorát Čechy a Morava
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo v digitálním archivu školy
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Zemětřesení Název školy
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VMzáří 2011 Ročník použití VM9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VMPowerpoint prezentace,
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní typy monarchií
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:VY_32_INOVACE_D Hrbitov.
Národy světa Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Socioekonomická geografie
Cuerpo humano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Německá otázka, vznik SRN a NDR
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Vývoj hranic ČR v čase Název školy
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Etapy českého národního obrození
Náboženství - opakování
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Česká literatura mezi válkami
Československo po válce
Socioekonomická geografie - opakování
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Karlovarský kraj Název školy
Československo po 2. světové válce
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Poznávání krajů moravských
Další typy eneolitických artefaktů
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
EVROPA A SVĚT PO ROCE 1945.
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Ukázky keltského kovářství
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Totalitní vláda komunistické strany
2. světová válka Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_15_Česká historie.
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
Národnostní menšiny, migrace
Transkript prezentace:

Odsun Němců – dobře nebo špatně? organizovaný odsun, diskuze Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Odsun Němců – dobře nebo špatně? Organizovaný odsun, diskuze Označení DUM VY_32_INOVACE_11_3_17 Autor Mgr. Jana Pešatová Datum 10.8.2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Moderní dějiny Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Druhá fáze - Organizovaný odsun Po protestech ze zahraničí se odsun začal řádně organizovat Organizovaný odsun - leden až květen 1946 Byl řízen Úřadem pro odsun Němců při ministerstvu vnitra Zlepšily se podmínky (více potravin, lékařská péče) Do americké okupační zóny v roce 1946 odsunuto přibližně 1,3 milionu a do sovětské zóny 786 tisíc Němců

Odkazy na ilustrační fotografie http://brno.idnes.cz/foto.aspx?foto1=AJA338570_Nemci_odsun_1945c.jpg http://brno.idnes.cz/foto.aspx?foto1=AJA338571_Nemci_pochod.jpg http://www.fofifo.com/strana3b.htm http://www.denik.cz/galerie/foto.html?mm=20130125-nemci-odsun- valka&s=54 http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/sudety-protrhnout-vrstvu-lhostejnosti/

Výsledky odsunu - statistika: Asi 200 tisíc Němců uprchlo již koncem války do americké zóny a asi 150 tisíc do Rakouska V první vlně bylo z Československa odsunuto přes 700 tisíc Němců V druhé vlně něco přes 2 miliony Němců Na československém území tak nakonec zůstalo asi půl milionu Němců Z nich se při sčítání obyvatelstva přihlásilo k německé národnosti jen 165 tisíc lidí Část zbylého německého obyvatelstva se později postupně odstěhovala do Německa Dnes (údaj z roku 2011) žije na území České republiky přibl. 15 tisíc osob německé národnosti POZN.: Statistické údaje se různí, především údaje českých a německých úřadů

Odsun, vystěhování nebo vyhnání? Stanoviska k odsunu Němců se různí Všeobecně se odsuzují násilnosti, jež odsun Němců provázely Převládá ale názor, že z Československa byla vyhoštěna národnostní menšina, která se na českých a slovenských spoluobčanech těžce provinila ÚKOL: Tabuli (stranu v sešitě, papír) rozděl na dvě poloviny a sepiš rozdílné argumenty, které na jedné straně hovoří pro odsun a na straně druhé proti (jaké měl negativní následky). Potom zkus posoudit, zda se dá jednoznačně toto rozhodnutí ohodnotit.

Vertreibung - vyhnání Takový výraz užívají potomci odsunutých Němců, někteří dokonce nevidí souvislost mezi odsunem a druhou světovou válkou Němečtí pamětnící i dnes po letech tvrdí, že byli vyhnáni ze svého domova, kde po generace jejich rodiny žily V roce 2013 ale učinila německá kancléřka významný krok, když prohlásila, že „vyhnání Němců je důsledkem politiky nacistů“ viz http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/304598-vyhnani-nemcu-je- dusledkem-politiky-nacistu-prohlasila-merkelova.html Německá kancléřka Angela Merkelová se v červnu 2013 také zúčastnila slavnostního zahájení výstavby památníku vysídlení lidí v Evropě Památník připomíná 14 miliónů Němců vystěhovaných po druhé světové válce ze střední a východní Evropy Merkelová při té příležitosti připomněla, že bez nacismu a jeho expanzivní politiky by k tomu nedošlo

Argumenty PRO odsun: ???

Argumenty proti odsunu: ???

Argumenty PRO odsun – možné odpovědi: Z Československa byla vyhoštěna národnostní menšina, která se opravdu na českých a slovenských občanech těžce provinila (okupace, zatýkání, transporty, mučení, popravy,…) Němci žijící na našem území byli Hitlerovou pátou kolonou a pomohli rozbít republiku Odsunem Němců bylo dosaženo národnostní stejnorodosti obyvatelstva Němci nás díky rozpoutání druhé světové války nepřímo vehnali do náruče Sovětského svazu Kdyby v naší zemi německá menšina zůstala, mohla by se opět stát nástrojem vnějšího nátlaku Pokud by Němci v poválečném Československu zůstali, pravděpodobně by docházelo k národnostním nepokojům a napětí ve společnosti Za dané mezinárodní situace a v atmosféře všeobecné nenávisti nebylo jiné řešení Nebylo technicky možné spolehlivě prověřit všechny Němce

Argumenty proti odsunu – možné odpovědi: Německá menšina se neskládala jen z nacistů, patřili k ní i stoupenci republiky Mnozí z nich při obraně demokracie riskovali své životy Odsun způsobil hospodářské potíže – odešlo velké množství pracovitých a kvalifikovaných lidí Pohraniční oblasti ještě dnes trpí důsledky odsunu Odsun Němců prospěl komunistům, kteří získali rozhodující vliv na rozdělení majetku zbylého po Němcích Odsun Němců představoval aplikaci principu kolektivní viny, která je nepřijatelná Statisíce německých obyvatel čsl. republiky přišly o domov, který byl jejich domovem po mnoho generací a mnozí souvislost s válkou nechápali O co byli Češi lepší než Němci, když se k nim chovali stejně jako oni za protektorátu k našim obyvatelům?

Závěr? Nelze jednoznačně odpovědět, zda odsun byl „dobře nebo špatně“ Argumenty hovoří pro i proti Historie není černo – bílá Vždy je potřeba událost posuzovat z více úhlů Faktem zůstává, že odsun Němců se navždy zařadil mezi nejcitlivější témata v českých dějinách Ale závěr si musí udělat každý sám..