Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země v pohybu Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
důsledky v krajinné sféře
Pohyby Země a jejich důsledky
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
PODNEBÍ.
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
PLANETA ZEMĚ A JEJÍ POHYBY Maturitní otázka č /2008.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
ZEMĚ A MĚSÍC, TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVY
POHYBY ZEMĚ.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
ROČNÍ OBDOBÍ.
Keplerovy zákony.
Modrá planeta Země.
Proč se střídají roční období?
Oběh Země kolem Slunce.
ZEMĚ A MĚSÍC, TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Geografie jako věda a její využití
Vítek Urban prosinec 2004 prima
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
1. Úvod do geografie Zeměpis
Pohyby Země Název školy
Planeta Země Materiál byl vytvořen v rámci projektu
POHYBY ZEMĚ.
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid:
Cyklus dne, týdne a roku.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Planeta Země.
Země MODRÁ PLANETA.
TRVÁNÍ DNE A NOCI.
PLANETA ZEMĚ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Země jako planeta Lucie Racková KVA.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Keplerovy zákony a gravitační.
Planeta Země.
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Počasí během roku a podnebí
Pohyby Země a jejich důsledky
1 POHYBY ZEMĚ (žáci mají otevřený Školní atlas světa nebo Školní atlas dnešního světa – v obou případech strany 10-11)
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
Který pohyb Země způsobuje jev zachycený na fotografii?
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
Sluneční soustava.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
POHYBY ZEMĚ.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
Šablona VY_52_INOVACE_Z
KMT/ASTR1 – Astronomie pro 1. stupeň ZŠ
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
Pohyby Země.
Země – modrá planeta.
STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
VY_32_INOVACE_15_32_STŘÍDÁNÍ ČTYŘ ROČNÍCH OBDOBÍ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Otáčení Země kolem své osy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
PLANETA ZEMĚ POHYBY ZEMĚ A JEJÍ DŮSLEDKY Vypracovaly: Natálie Kubešová
Pohyby v gravitačním poli jednoho tělesa
PLANETA ZEMĚ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_52_INOVACE_35_ Země ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník Ing. Hana Adamcová
Transkript prezentace:

Tvar a velikost Země Tvar Země - velice složitý, matematicky těžko definovatelné těleso. Velmi zjednodušeně: Země je koule na pólech zploštělá. - Geoid: nepravidelné těleso (povrch klidné hladiny oceánů, který by pokračoval i pod oceány). - Elipsoid: delší poloosa = r rovníku (6378,25 km), o = 40 075 km kratší poloosa = spojnice S a pólu (6356,86 km), o = 40 009 km S = 510 083 000 km2 (souše 148 628 000 km, moře 361 455 000 km = 71%) Hmotnost: 5,978x1024kg Koule: povrch i objem je stejný jako u elipsoidu ( r=6371 km) Důsledky: různá intenzita dopadajících sluneč.paprsků se změnou zeměpis.šířky→nestejné zahřívání zems.povrchu → rozdílnost (diferencovanost) krajinné sféry

Zemský magnetizmus: příčiny – nestejná rychlost pohybu zems Zemský magnetizmus: příčiny – nestejná rychlost pohybu zems.jádra a pláště (princip dynama), kolem země vzniká magnetické pole (magnetosféra). význam: ochrana před nebezpečným kosmickým zářením. Gravitace Země: princip – neznámý význam: kulovitý tvar, diferenciace vrstev podle hmotnosti, působení na ostatní tělesa ve vesmíru. Teplota zems.povrchu: ovlivněna sluneč.zář., zem.š., nadm.v., roč.obdobím., střídání dne/noci (nepatrně jen asi do 20m hloubky pod povrch). Vnitřní zdroje tepla: rozpadem radioaktivních prvků – U, Th, 40K, které jsou rozptýleny v horninách. Teplotní gradient : 10-40 °C/km

Pohyby Země a jejich důsledky Keplerovy zákony: 1) Planety se pohybují po elipsách málo odlišných od kružnic v jejichž společném ohnisku je Slunce. 2) Plochy opsané průvodičem planety jsou za stejnou dobu stejné. 3) Druhé mocniny oběžných dob planet jsou ve stejném poměru jako třetí mocniny jejich velkých poloos Pohyby Země 1) Oběh kolem Slunce – proti směru hodin.ručiček, nerovnoměrnou rychlostí, trvá 365 dní 5h 48 min 45,9747 s = tropický rok. Nejblíže Slunci (147 mil. km) je počátkem ledna ,tzv.přísluní(perihelium), nejdále v odsluní (afeliu) začátkem července (152 mil.km). + sklon zemské osy 66,5° vůči rovině oběhu (ekliptiky) = střídání 4 roč.období v mírném pásu (se změnou úhlu dopadu sluneč.záření se mění jeho intenzita): Jaro * jarní rovnodenností (20.-21.3.) – letní slunovrat (21.-22.6.) * léto – podzimní rovnodennost (23.9.) * podzim – zimní slunovrat (21.-22.12.) * zima. Různá rychlost pohybu Země kolem Slunce (podle Keplerova zákona) → různá délka ročních období:zima 89 dní, podzim 89,7dne, jaro 92,8 dne, léto 93,7 dne

2) Rotace kolem vlastní osy (od Z →V) o 360° = 23 h 56 min 4,1s → střídání dne a noci Rotace kolem společného těžiště Země-Měsíc → slapové jevy Čas a kalendář Kalendář je souhrn pravidel, jak dělit čas na určité časové úseky, které odpovídají periodicitě astronomických jevů (lat.calare=vyvolávat, od svolávání lidí k ohlášení nového měsíce). Základem určování času je rotace Země. Základem kalendáře jsou tropický rok, synodic.měsíc a střední sluneční den. Tropický rok 365,2422 dne ≠ kalendářní rok 365 dní Římský k.: Rómulův rok – 10 měsíců (označ.čísly,později názvy), 304 dny Numa Pompilius + 2 měsíce (Januarius,Februarius), lunární rok 355 dnů. Ve 4-letém cyklu se vkládali 2 měsíce (o 22 a 23 dnech): 355 + 378 + 355 + 377 = 1465 dnů(rok=Ø366,25 dne) – rozdíly s tropic. Rokem libovolně upravovali pontifikové →chaos →

Juliánský k.: 3x365 dní + 366 dní = 1461 dní (1 rok = 365,25 dne) tropic. roky 4 x 365,2422 = 1460,9688 dní → juliáns.rok je o 11min 13s delší než tropický → za 128 let se opozdil o 1 den atd. → potřeba reformy→ Gregoriánský k.: stoleté roky jsou přestupné, pokud jsou dělitelné 400 (2000 př.,2100 nepř.) → prům.délka k.roku je 365,2425 dne dovoluje nechat jej beze změny do roku 4840,který k odstranění nakupené 1denní diference nebude výjimečně přestupný). Církevní kalendáře: muslimský se zač. letopočtu 622 n.l.(útěk Mohameda z Mekky do Mediny) a židovský se zač. 3761 př.n.l.(stvoření světa)

Otázky Vysvětli příčinu střídání ročních období v mírném pásu. Proč dopadá v zimě na severní polokouli méně slunečního záření než na jižní? Jakým způsobem ovlivňuje střídání ročních období vzdálenost od Slunce? Proč netrvá na severní polokouli léto stejně dlouho jako zima? Co jsou to rovnodennost a slunovrat? Jak se střídají na rovníku roční období? Proč se mění délka dne a noci? Jaké dny trvá na severní a jižní polokouli den a noc stejně dlouho? Kdy začínají na severní polokouli jednotlivá roční období? Kde na Zemi je možné, aby trval den a noc celý rok stejně? Jaké začíná období, když Slunce vrcholí na: obratníku Raka, Kozoroha, rovníku, na pólu? Kde se na Zemi nachází místo, kde den a noc trvá půl roku. Jak dlouho trvá den na rovníku, v Praze, na pólech při začátku jara, podzimu, zimy a léta?