Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zvyšování klíčových aktivit Předmět, ročník:Anglický jazyk, 4. ročník Název sady vzdělávacích materiálů: Parts of speech Sada číslo:ICT-64 Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 09 Označení vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_ICT Téma vzdělávacího materiálu:Articles I. Druh učebního materiálu:Prezentace Autor:Mgr. Vlasta Galisová Anotace: Prezentace představuje problematiku určitých a neurčitých členů v anglickém jazyce, stejně tak jako užití nulového členu. Seznamuje také obecně s determinátory v angličtině. Metodické poznámky:Materiál je vhodný pro maturitní obory. Datum vytvoření: Ověření ve výuce:
Parts of speech Articles I.
General information We use a number of words in front of common nouns. my house; one book; an apple; these boys; etc. We call them determiners. They determine the meaning. Singular countable nouns MUST normally have a determiner in front of them.
Determiners 1. Words which help us to classify or identify: a)Indefinite article: I bought a new shirt yesterday. b)Definite article: The shirt I’m wearing is new. c)Demonstratives: I bought this/that shirt yesterday. d)Possessives: Do you like my new shirt?
Determiners 2. Words which help us to indicate quantity: a)Numbers: I bought two new shirts yesterday. b)Quantifiers: I didn’t buy many new shirts yesterday and I didn’t even buy any new skirts. There wasn’t left much money in my pocket but there were still a few coins.
Articles and countability a/an singular countablea book/an apple the singular countablethe book plural countablethe books uncountablethe water zero plural - countablehats uncountablewater
Articles and countability singular countable a/an the a book the book plural countable the zero the books books uncountable the zero the water water
A/an - the a sandwich; an apple; It is the first time he talks about them. the sandwich; the apple; She knows which sandwich and which apple he means. The sandwich and the apple that he had for lunch.
The 1) We use the when we are thinking of specific thing. Compare: Tom is looking for a job. Did Tom get the job he applied for? Jane sat down on a chair. Jane sat down on the chair nearest the window.
The 2) We use it when it is clear which thing or person we mean: Close the door (= the door in the room). I have to go to the bank (= I have account there). She’s gone to the doctor (=her usual doctor).
Compare I have to go to the post office today. Is there a post office near here? I dont like going to the dentist. My mum is a dentist. Turn on the light. It is getting dark. I’d like to buy a new light.
Literatura ALEXANDER, L. G. Longman English Grammar. 1. vyd. London and New York: Longman, ISBN SVOBODA, A., KUČERA, K. English Parts of Speech. 1. vyd. Opava: SU v Opavě, ISBN MURPHY, R. English Grammar in Use. 3. vyd. Cambridge: CUP, ISBN
Put in a/an or the I saw__accident this morning. __car crashed into__tree. __driver of __car wasn’t hurt, but __ car was badly damaged. This house is very nice. Has it got __garden? It’s a beautiful day. Let’s sit in __ garden. I like living in this house, but it’s pity that __ garden is too small.
Děkuji za pozornost.