[1] BRAZÍLIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma hodiny: Brazílie – opakování formou kvízu Předmět: Zeměpis
Advertisements

Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Kanada.
Jihoamerické regiony Brazílie a její sousedé
Téma hodiny: Peru – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry
Brazílie Základní údaje, přírodní podmínky, průmysl a zemědělství, historie, kultura, cestovní ruch Pokud chybí z obrázku odkaz „zpět“ do prezentace, pak.
Vypracovala: Iva Nejezchlebová
Brazílie Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
BRAZÍLIE.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mimoevropské regiony – Jižní Amerika - Brazílie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Jižní Amerika.
VENEZUELA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Rumunsko a Bulharsko Z_132_Evropa_Rumunsko a Bulharsko
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
BELGIE.
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Zelená revoluce Název školy
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SROVNÁNÍ STÁTŮ JÍŽNÍ AMERIKY
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Brazílie VY_32_INOVACE_27-06
Austrálie.
Hospodářství Spíše rozvojové Brazílie Argentina Chile Venezuela Nově
Socioekonomická geografie
LATINSKÁ AMERIKA 5. DÍL B R A Z Í L I E
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: duben 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ JIŽNÍ AMERIKA ARGENTINA A BRAZÍLIE.
Identifikátor materiálu: EU
SLOVINSKO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Téma hodiny: Brazílie – základní údaje, přírodní poměry
Téma hodiny: Ekvádor – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Seznámení se s jihoamerickým.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA NĚMECKO 8. třída.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_228_jižní Amerika I. AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 7.,
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
BRAZÍLIE Jan Dušek.
BRAZÍLIE.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Brazílie Jana witkovská, IČO:
Brazílie Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , leden.
podle podobných přírodních podmínek rozdělujeme státy Jižní Ameriky do 3 oblastí: – andské země – horské lesy, výrazná výšková členitost – laplatské země.
Název školy: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor
Jihoamerické státy Peru Chile Bolívie.
Jiří Korec Sexta 2008/2009. VENEZUELA Hlavní město: Caracas Rozloha: km² Nejvyšší bod: Pico Bolivar- 5007m.n.m Počet obyvatel: Hustota.
USA AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_16_Z7_Skála
Kanada AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_17_Z7_Skála
Itálie AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15_Z8_Skála
Západní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_Fi_I_10 Název Brazílie
Šablona VY_52_INOVACE_Z
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací materiál: Kanada Operační systém: Windows XP Professional
Střední Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Vzdělávací materiál: Andské země Operační systém:
Severní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Vzdělávací materiál: Brazílie Operační systém: Windows XP Professional
Jižní Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_INOVACE_268_Státy Laplatské nížiny a tropické JA
4. c Brazílie a severní sousedé
BRAZÍLIE Obr. 1. BRAZÍLIE Obr. 2 Obr. 3 Hlavní město: Brasilia Hlavní město: Brasilia Největší a nejlidnatější stát Jížní Ameriky Největší a nejlidnatější.
Transkript prezentace:

[1] BRAZÍLIE

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Fr. Živného, Bohumín, Jana Palacha 794, příspěvková organizace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Zeměpis pro 1. ročník SŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií TÉMA: Latinská Amerika – BRAZÍLIE– charakteristika státu AUTOR: Mgr. Jana Nováková DATUM: 24. Ledna 2014 NÁZEV A ČÍSLO PROJEKTU: Učíme se pro život v 21. století CZ.1.07/1.5.00/34.0629 OZNAČENÍ VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ZE.NO.18

ANOTACE Materiál je určen pro samostudium žáků ve škole či doma. Žáci si rozšiřují vědomosti o Brazílii. Převládající klíčové kompetence: kompetence k učení, kompetence sociální a personální. Průřezové témata: osobnostní a sociální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (globalizační a rozvojové procesy), multikulturní výchova. Vazba na ŠVP: 1. ročník čtyřletého studia a tomu odpovídající ročník víceletých gymnázií, učivo regionální geografie Latinské Ameriky. Formy výuky: Samostatná práce a studium studentů na počítačích připojených k internetu nebo výklad učitele ve spojení s prací žáků na počítači nebo s atlasy, ve kterých vyhledávají další informace.

Hospodářství, jádrové oblasti ZDROJE A KONEC PREZENTACE BRAZÍLIE Základní informace Přírodní poměry Obyvatelstvo Historický vývoj Hospodářství, jádrové oblasti Problémy ZDROJE A KONEC PREZENTACE [2]

zpět na výběr charakteristik Základní informace zpět na výběr charakteristik Oficiální název: Republica Federativa do Brasil (port.), Federative Republic of Brazil (en.), Brazílie Hlavní město: Brasilia (počet obyvatel: 3 813 mil.) Státní zřízení: federativní prezidentská republika Administrativní členění: 26 států a jeden federativní distrikt Rozloha: 8 514 877km2 (z toho 55460 km2 vodních ploch) – 5. místo ve světě Měna: Brazilský real Vlajka: zelené pole (přírodní bohatství – deštný prales), žlutý kosočtverec (nerostné bohatství – zlato), modrý kruh (nebeská sféra – hvězd je stejný počet jako států Brazílie), stuha s nápisem Ordem e Progresso (řád a pokrok) Mezinárodní integrace: OSN, ALADI (Latinsko-americké integrační společenství, ekonomické), SELA (Latinsko-americký hospodářský systém) MERCOSUR (Jihoamerický společný trh)

zpět na výběr charakteristik Přírodní poměry zpět na výběr charakteristik Geomorfologie: celá Brazílie leží na Jihoamerické litosférické desce celé území je tvořeno brazilskou platformou, nebo brazilsko-guyanským štítem = obojí jsou předkambrická jádra pevnin, které neovlivňovaly žádné další výrazné vrásné procesy Georeliéf: Amazonská nížina, Brazilská vysočina, Amazonka, Negro, Paraná nejvyšší bod: Pico da Neblina 3014 m n. m. Podnebí: rovníkové podnebí, tropické vlhké, tropická suchá oblast, na jihu až subtropy Vegetace: tropické deštné lesy, savany a suché stepi, opadavé vlhké lesy díky Amazonskému pralesu, ale i dalším biomům, je Brazílie jeden ze států s největší biodiverzitou ve světě

zpět na výběr charakteristik Obyvatelstvo zpět na výběr charakteristik Počet obyvatel: 201 009 622, 6. místo ve světě Hustota zalidnění: 23,6 ob./km2 Přirozený přírůstek: 0,83 % Počet dětí na 1 ženu: 1,81 Urbanizace: 87 % Migrace: -0,17 migrantů na 1000 obyvatel Naděje na dožití při narození: 73,02 let (69,48 muži, 76,74 ženy) národnosti: 54 % běloši, 39 % mulati, 6 % černoši (potomci otroků), ostatní národnosti (Japonci, Arabi, Indiáni) náboženství: 74 % katolíci, 15 % protestanti, 1,3% spiritualisti, bantu/voodoo jazyk: portugalština, přes 40 % negramotných [6]

zpět na výběr charakteristik Historický vývoj zpět na výběr charakteristik od 1549 portugalskou kolonií od 1763 vzniky 2 místokrálovství (Bahía a Rio de Janeiro) okupovala území současné Fr. Guyany a Uruguaye 1822 – Brazilské císařství 1889 – federativní republika 1956 – 1960 – vybudováno nové hl. město Brasília (původně Rio de Janeiro) snaha rozšířit jádrové oblasti, které se nacházely jen na pobřeží Atlantiku, do vnitrozemí (vybudování Brasílie a Transamazonicy – ničení tropického deštného lesa) 1964 – 1985 – se střídají prezidenti s vůdci s diktátorskými sklony (což mělo za následek státní bankrot) 1986 – 1994 – 5 různých měn

Hospodářství a jádrové oblasti zpět na výběr charakteristik nerostné bohatství: železná ruda (2. místo ve světě), zlato, diamanty, měď, hliník, mangan, bauxit, nikl, ropa – málo, proto je v autech často místo nafty nebo benzínu využíván etanol (biopalivo), zemědělská produkce: káva (1. místo ve světě), cukrová třtina, pomeranče, kakao, citrus, banány, hovězí maso průmysl: dřevozpracující, hutní (železo, cín, ocel), letadla, motorová vozidla (a náhr. díly), strojírenství služby: doprava Transamazonica (6 let, 5600 km) splavnost Amazonky pro námořní lodě od Manaus vodní energetika cestovní ruch podíl jednotlivých sektorů na tvorbě HDP (2012) a počet zaměstnaných ekonomicky aktivních obyvatel: primární: 5,2 % a 17 % obyvatel sekundární: 26,3 % a 22 % obyvatel terciární: 68,5 % a 55 % obyvatel exportní partneři: Čína 17 %, USA 11 %, Argentina 7,4 %, Nizozemí 6,2 % (2012) jádrové oblasti: oblast významné těžby: okolí Belo Horizonte (5,7 mil. ob.) oblast koncentrace průmyslu, služeb a obyvatel: São Paulo (19,9 mil. ob.), Rio de Janeiro (11,8 mil. ob.), Salvador, Pôrto Alegra

zpět na výběr charakteristik Problémy zpět na výběr charakteristik Přírodní rizika opakující se sucha v severovýchodu, povodně a občas mráz na jihu Znečištění odlesňování v Amazonii ničí přirozené prostředí a ohrožuje velké množství rostlinných a živočišných druhů znečištění vzduchu a vody v Rio de Janeiro, Sao Paulo a několika dalších velkých městech degradace půdy a znečištění vod způsobené nesprávným těžební činnosti; degradaci mokřadů; těžkým únikem ropy pěstování plodin k výrobě biopaliv a jejich zpracování (etanol např. z cukrové třtiny) – která vede k degradaci půd a znečištění ovzduší Sociální problémy vysoká negramotnost vysoké sociální rozdíly mezi obyvateli žijících v centrech měst, na jejich periferiích a na venkově

ZDROJE [1] Brazilian Government. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.01.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Brazil.svg [2] Central intelligence agency, The world factbook [online]. [cit. 2014-01-24]. Dostupné z: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/br.html [3] BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis: učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 2., aktualiz. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2008, 111 s. ISBN 978-808-6034-867. [4] ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Tomáš HAVLÍČEK. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010, 148 s. ISBN 978-808-6034-782. [5] CENTRAL INTELLIGENCE AGENCY. The world factbook [online]. [cit. 2014-01-30]. Dostupné z: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ [6] AUTOR NEUVEDEN. The World Factbook [online]. [cit. 28.1.2014]. Dostupný na WWW: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/br.html [7] HONZÁK, František. Státy a jejich představitelé. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Libri, 1998. ISBN 80-859-8345-1.