ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0110 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ – Dějiny hudby Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh10. První generace franko-vlámských škol - Gilles Binchois a Antoine Busnois Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaG. Binchois, Ant. Busnois, formy, mše, L´home armé Datum – datum ověření ve výuce
Anotace Text s názvem „Gilles Binchois a Antoine Busnois“ je určen pro výuku předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Představuje dva významné hudebníky první generace franko- vlámských škol a seznamuje studenty s životem a dílem jmenovaných skladatelů. Předpokládá se odborný výklad pedagoga, ale text lze použít i jako osnovu pro samostatné studium.
Gilles Binchois
(asi 1400 – 1460) Je významným představitelem první generace franko – vlámských škol. Narodil se asi v roce 1400 v Monsu v Hennegavsku. Od roku byl ve službách hraběte ze Suffolku. V letech 1430 – 1460 byl zpěvákem ve sboru burgundského dvora. Zemřel v roce Ve světské hudbě byl konkurentem G. Dufaye.
Dochovalo se množství duchovních skladeb. Těžištěm tvorby byla jeho světská tvorba pro burgundský dvůr – chansony. V oblibě byla dobová poezie, optimistické texty. Jednoduchý tříhlas byl charakteristickým rysem. Melodie se nacházela ve vrchním hlase, hudba probíhala v tanečních rytmech.
G. Binchois uvedl chanson do duchovní hudby. Původní text nahradil zbožným. Vznikla tak „saincte chansonette“, svatá píseň.
Antoine Busnois
(asi 1430 – 1492) Vzhledem k datu úmrtí bývá někdy řazen do druhé generace franko-vlámských škol. Tvorbou se pohybuje na rozmezí první a druhé generace. Sloužil u burgundského vévody Karla Smělého, později byl ve službách burgundské vévodkyně Markéty.
Následovala služba v kapele císaře Maxmiliána v Rakousku. Ke konci života byl ve funkci rector cantoriae v Bruggách. Zemřel jako uznávaný skladatel. Díky cestám Karla Smělého, na nichž jej doprovázel, byl známý také v Itálii.
Dílo Známá je „Mše L´homme armé“. Je autorem 71 chansonů – např. „Terrible Dame“. Používal tzv. bezkvartový styl, měl v oblibě tercie a sexty. V jeho hudbě lze nalézt průchody, průtahy, anticipace. Využíval často nízké rejstříky hlasů – až po tón D.
1. Ant. Busnois: Messe Crux Lignum, rukopis
2. Gilles Binchois
Doporučený poslech: G. Binchois: Qui veut … - instrumentální hudba G. Binchois: Ay! doloureux – vokální huba
Otázky pro ověření znalostí: 1.Komu konkuroval G. Binchois ve světské hudbě? 2. Co je to saincte chansonette? 3. Jaké intervaly měl v oblibě Ant. Busnois?
Literatura 1.Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I. – Evropský středověk, Ikar Hrčková, Naďa: Dějiny hudby II. – Renesance, Ikar Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Brno Šafařík, Jiří: Dějiny hudby, I. díl, Votobia, Praha 2002
Obrazová příloha 1.Ant. Busnois: Messe Crux Lignum, rukopis Gilles Binchois