Kinematika 6. ROVNOMĚRNÝ POHYB II. Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0206
Rovnoměrný pohyb B. Rovnoměrný pohyb s počáteční dráhou: Úkol 1: Favorit jede po dálnici rychlostí 120km/h, jeho pohyb sledujeme od 50.kilometru dálnice. Na kolikátém kilometru dálnice bude za půl hodiny? Nakresli graf dráhy. v Start: t0 = 0s t =0,5h s0 = 50 km s = ?
Rovnoměrný pohyb B. Rovnoměrný pohyb s počáteční dráhou: Řešení 1: Graf dráhy: s/km 50 0 0,5 1 t/h 170 110
Rovnoměrný pohyb B. Rovnoměrný pohyb s počáteční dráhou: v Pohyb sledujeme od nulového počátečního času (t0 = 0s) a od již uražené nenulové počáteční dráhy s0 : v Start: t0 = 0 t s0 s = ? vt Dráha a rychlost hmotného bodu v čase t: 𝒔= 𝒔 𝟎 +𝒗𝒕 𝒗= 𝒔− 𝒔 𝟎 𝒕
Rovnoměrný pohyb B. Rovnoměrný pohyb s počáteční dráhou: Graf dráhy: s s = s0 + vt s = vt 0 t t s0
Rovnoměrný pohyb B. Rovnoměrný pohyb s počáteční dráhou: Graf dráhy: s s = s0+ vt s0 0 t
Rovnoměrný pohyb Úkol 2: Slečna Krásná jde ze školy rychlostí 1m/s. V okamžiku, kdy je 100m od školy, vyjede za ní spolužák na kole rychlostí 5m/s. Za jakou dobu a jak daleko od školy ji spolužák dohoní?
Rovnoměrný pohyb Řešení 2: Početně: 1. Spolužák nasedá na kolo → spouštíme stopky: Značení: Slečna Krásná vyšla první – veličiny, které popisují její pohyb označíme 1, Spolužák vyjel druhý – veličiny označíme 2. t0 = 0s 0 m s0 = 100 m
Rovnoměrný pohyb 2. Setkání v čase t od výjezdu cyklisty v místě s od školy: dráhy obou měřené od spuštění stopek Jakou dráhu od školy každý z nich urazí v čase setkání t? t0 = 0s t 0 m s0 = 100 m s s1 = s0 + v1t s2 = v2t Oba budou stejně daleko od školy: s0 + v1t = v2t t = s0 /(v2 - v1) Řešení: t = 25s, s = 125m
Rovnoměrný pohyb Řešení 2: Grafické řešení: s/m 150 Slečna Krásná 0 10 20 30 t/s Slečna Krásná 100 Spolužák 50
rovnoměrný pohyb Úkol 3: Z grafu dráhy automobilu a cyklisty určete a) jak velkou rychlostí se pohybuje automobil a jak velkou rychlostí cyklista, b) jakou dráhu urazí za dobu 15 min automobil a jakou dráhu cyklista. automobil s /km 50 40 30 cyklista 20 10 t /min 10 20 30 40 50
rovnoměrný pohyb Úkol 4: Michal a Tonda vyšli spolu do školy. Když byli 200m od domu, Tonda zjistil, že zapomněl projekt, a tak se rozběhl rychlostí 9km/h domů, popadl projekt a běžel stejnou rychlostí zpátky až do okamžiku, kdy dohonil Michala. Michal pokračoval v cestě rychlostí 5km/h. Za jak dlouho od chvíle, kdy se rozdělili, se opět setkali? Řešení: 5t + 0,4 = 9t, t = 6min
rovnoměrný pohyb Úkol 5: Dva chlapci trénují běh na uzavřené dráze délky 400 m. Oba vyběhnou současně z téže startovní čáry týmž směrem. Adam běží stálou rychlostí 5 m ∙ s–1, Radek stálou rychlostí 3 m ∙ s–1. Za jakou dobu Adam doběhne poprvé Radka? Jaké vzdálenosti za tuto dobu chlapci uběhnou?
rovnoměrný pohyb Úkol 6: Pepa a Standa vyrazí ze stejného parkoviště v Měcholupech ven z města. Pepa vyrazí na kole po cyklostezce rychlostí 25km/h a Standa na skútru po silnici rychlostí 50km/h (viz náčrtek). Setkají se znovu v místech, kde cyklostezka vede souběžně se silnicí? Kde? 400m 300m