Evoluce 5 2013 Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P1 _ 2.1 Tematická oblast: Festivals and Celebrations ST. VALENTINE´S DAY Typ: DUM - kombinovaný Předmět: AJ Ročník:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Základní technická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Základní elektrická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Halloween 2 1. slovní zásoba Halloween – opak., kontrola podle obr. (PPT) 2. tvoření věty oznamovací a otázky s danými slovy 3. říkanka Jack-O-Lantern,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Abba – poslech, práce s textem.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial :Mechanic - electrician Topic: Electrical measurements the 2nd. Year Performance measurement DC, AC 1f Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
WALES „Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Dana Brdíčková.
Elektronická učebnice - II
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Evoluce 9/2014 Kybernetika a rozumění. stroje mechanické a chemické programované.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ1G Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Přejít na první stránkuLONDON Test yourself by Ludmila Lukavcova double-decker.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect x past simple VY_22_INOVACE_31 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka,
11. prosince 2012 Lenka Fialková. Stát S Stát R půjčka ČR=stát PE PE společnost Příjemce půjčky úroky Stát SStát PEStát R příjem100 daň % dle.
Označení DUM 14 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
6 Evoluce 2015 Katalýza (& kód). uspořádanost (organization)
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Oscillators controlled by crystal Worked out: Bc. Chumchal.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
WILL/WON'T, PROMISES, OFFERS, DECISIONS, WORD STRESS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Comparison of pictures
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Identity, society Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
PICTURES FOR COMPARISON
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Digitální učební materiál
BRITISH HOLIDAYS AND TRADITIONS
Critical thinking Critical thinking is a general term that covers all thinking processes that strive to get below the surface of something: questioning,
Chapter 4 review.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Chapter 13 Chemical Kinetics
Concentration Effects of Volatile Anesthetics on the Properties of Model Membranes: A Coarse-Grain Approach  Mónica Pickholz, Leonor Saiz, Michael L.
How Does the Xenopus laevis Embryonic Cell Cycle Avoid Spatial Chaos?
Secretory kinase Fam20C tunes endoplasmic reticulum redox state via phosphorylation of Ero1α Coomassie Blue Staining of Flag immunoprecipitates from HeLa.
Bay County Property Appraiser’s Office
TBS-induced enhancement of Schaffer collateral pathway LTP is prevented by SOM-INs hyperpolarization. TBS-induced enhancement of Schaffer collateral pathway.
Volume 24, Issue 2, Pages (February 2016)
Ticker Symbol Personal Finance Lab.
CONCLUSIONS AND RECOMMENDATION
Transkript prezentace:

Evoluce Katalýza

© 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean genetic expansion. David, Lawrence; Alm, Eric Nature. 469(7328):93-96, January 6, DOI: /nature09649 Figure 1 |: Rates of macroevolutionary events over time. Average rates of gene birth (red), duplication (blue), HGT (green), and loss (yellow) per lineage (events per 10 Myr per lineage) are shown. Events that increase gene count are plotted to the right, and gene loss events are shown to the left. Genes already present at the Last Universal Common Ancestor are not included in the analysis of birth rates because the time over which those genes formed is not known. The Archaean Expansion (AE) was also detected when 30 alternative chronograms were considered (Supplementary Fig. 9). The inset shows metabolites or classes of metabolites ordered according to the number of gene families that use them that were born during the Archaean Expansion compared with the number born before the expansion, plotted on a log2 scale. Metabolites whose enrichments are statistically significant at a false discovery rate of less than 10% or less than 5% (Fisher's Exact Test) are identified with one or two asterisks, respectively. Bars are coloured by functional annotation or compound type (functional annotations were assigned manually). Metabolites were obtained from the KEGG database release 51.0 (ref. 27) and associated with clusters of orthologous groups of proteins (COGs) using the MicrobesOnline September 2008 database 28. Metabolites associated with fewer than 20 COGs or sharing more than two-thirds of gene families with other included metabolites are omitted. Abbreviations are defined in Supplementary Table 3.

© 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean genetic expansion. David, Lawrence; Alm, Eric Nature. 469(7328):93-96, January 6, DOI: /nature09649 Figure 1 |: Rates of macroevolutionary events over time. Average rates of gene birth (red), duplication (blue), HGT (green), and loss (yellow) per lineage (events per 10 Myr per lineage) are shown. Events that increase gene count are plotted to the right, and gene loss events are shown to the left. Genes already present at the Last Universal Common Ancestor are not included in the analysis of birth rates because the time over which those genes formed is not known. The Archaean Expansion (AE) was also detected when 30 alternative chronograms were considered (Supplementary Fig. 9). The inset shows metabolites or classes of metabolites ordered according to the number of gene families that use them that were born during the Archaean Expansion compared with the number born before the expansion, plotted on a log2 scale. Metabolites whose enrichments are statistically significant at a false discovery rate of less than 10% or less than 5% (Fisher's Exact Test) are identified with one or two asterisks, respectively. Bars are coloured by functional annotation or compound type (functional annotations were assigned manually). Metabolites were obtained from the KEGG database release 51.0 (ref. 27) and associated with clusters of orthologous groups of proteins (COGs) using the MicrobesOnline September 2008 database 28. Metabolites associated with fewer than 20 COGs or sharing more than two-thirds of gene families with other included metabolites are omitted. Abbreviations are defined in Supplementary Table 3.

Vmax = k cat.[E t ]

Rychlost reakce je tedy funkcí koncentrací substrátu reakce [S] a efektivní koncentrace enzymu [Et]: v = k cat.[Et].[S] / (K M + [S]) Jestliže [S] << K M (běžný případ, K M se pohybuje v rozmezí [S]), pak v = [Et].[S].k cat /K M Obě konstanty - K M a k cat - souvisí s nutností udržet kompromis mezi rigiditou molekuly proteinu a její flexibilitou.

Náhodné peptidy?

* Problémy s vysokými nároky na vazebná místa RNA polymerázy: A, C, U nebo T se přikládá k A, C, U, nebo T na konci řetězce 16 různých kombinací i dnešní protein dělá hodně chyb * Problémy se stabilitou RNA v prostředí

Problémy se stabilitou RNA v prostředí denaturace vyšší teplotou Avšak: možnost vazby na povrchy možnost vázat jiné sloučeniny

Hypercyklus Manfred Eigen, Peter Schuster

Here is what I ride

hypercycklus M. Eigen

Szostak lab

Kód

Autonomní agent (S. Kauffman: Čtvrtý zákon)

Žádný myšlenkový systém nezahrnuje samoorganizaci jako součást tkaniva evoluční teorie. Žádný výzkumný program se nesnaží určit následky, které mají adaptační procesy na systémy s vnitřím řádem. Dal by se předpokládat, že sto let po Darwinovi už budeme chápat konstrukční požadavky, které dovolují komplexním systémům, aby se adaptovaly. Neznáme je však. Kauffman Ori

Autonomní agent je sebereprodukující systém, který je schopen alespoň jednoho termodynamického pracovního cyklu. K rozvinutí této myšlenky budu potřebovat většinu z následujících stránek. Kauffman 4Z

Jak jsem se tak snažil proniknout k podstatě autonomního agenta – která, jak jsme si právě řekli, zahrnuje i schopnost vykonávat pracovní cykly –, dostal jsem se i k samotnému pojmu práce jako usměrněného uvolňování energie. Nelze si nepovšimnout, že k postavení samotných „usměrňovačů“ je často třeba vynaložit práci. Nové usměrňovače pak mohou vykonávat práci další. Takže se točíme v jakémsi tvůrčím kruhu: K postavení usměrňovačů energie je zapotřebí práce, ale práce je možná jen tehdy, máme-li k dispozici usměrňovače. A zde tkví podstata nového pojmu „uspořádanosti“ (organisation), který nelze odvodit ze známých pojmů, jako je hmota, energie, entropie nebo informace.

Jen nerovnováha může být zdrojem práce, a proto zařízení, které koná práci, musí umět zdroj nerovnováhy určit a její míru změřit.

Nedala by se trojice známých zákonů termodynamiky rozšířit o zákon čtvrtý, který by se týkal otevřených termodynamických systémů, o zákon, jímž by se řídily biosféry kdekoli v kosmu, ba dokonce by se jimi řídil i kosmos sám? Kauffman 4Z

Biosféry dlouhodobě produkují autonomní agenty, a to tak rychle, jak jen to jde. Umožňují také účinný vývoj nových způsobů jejich „obživy“, takže se agenti mohou dál rozmnožovat. Jinak řečeno, biosféry neustále zvyšují různorodost toho, co má nastat v nejbližším příštím. Mohou tedy, jak uvidíme dále, udržovat vysoké průměrné hodnoty udržitelného růstu své vlastní „dimenzionality“. Kauffman 4Z

Obecným, tj. dlouhodobým, trendem biosféry je co nejvíce rozšiřovat prostor možností, nových typů událostí, které mohou nastat v následujícím časovém okamžiku. Jinak řečeno, obecným trendem je skutečnost, že biosféry rozšiřují počet svých rozměrů tak rychle, jak jen to jde. Kauffman 4Z

Kde se vzala podobná zařízení v rozvíjejícím se vesmíru a v naší biosféře? Kde se v biosféře vzal ten ohromný spletenec usměrňovačů a usměrněné energie, využívané ke konstrukci ještě dalších usměrňovačů? Jde snad o obecnou vlastnost vesmíru? Odpověď na tyto otázky v současné fyzice, chemii ani biologii nenajdete. Ne že by to vyvíjející se biosféře nějak bránilo ve výstavbě a šíření své uspořádanosti.

Kde se v evoluci berou novinky? Smlouvání autonomních agentů

Autonomní agent je fyzikální systém, který je – podobně jako ta bakterie – schopen v jistém prostředí konat ve vlastním zájmu. Všechny volně žijící buňky a organismy bezpochyby autonomními agenty jsou. A důvěrně známou, přesto však naprosto udivující vlastností autonomních agentů – bakterií, nálevníků, kvasinek, řas, hub, ploštěnců, kroužkovců, všech nás – je to, že neustále, dennodenně, manipulují okolním vesmírem. Plavou, přetlačují se, mrskají sebou, stavějí si úkryty, skrývají se, čenichají a loví.

Gratuita Jacques Monod, Náhoda a nutnost