Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglická literatura Rozhněvaní mladí muži Modernismus
Advertisements

VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Portréty literárních osobností světové literatury.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Česká poezie po r VY_32_INOVACE_31-15 V. Hrabě, E. Bondy.
Realistický román.
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
VY_32_INOVACE_ČJK44060BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
NázevStředověké literární památky Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/11/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
William Golding Pán much
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Britská literatura 20. století vybraní.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
John Ronald Reuel Tolkien
Michail Šolochov (1905 – 1984).
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: George Orwell životopis, charakteristika.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
VY_32_INOVACE_Jir_I_27 George Orwell
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Rozdělení fantastické literatury
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
George Orwell (1903 v Indii v Londýně) Vlastním jménem
Americká próza mezi válkami
Transkript prezentace:

Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA VY_32_INOVACE_KGE4.01-60 VY_32_INOVACE_LIT 4.48 Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r. 1945 Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Poválečná světová próza – Velká Británie Datum vytvoření: 2.11. 2013

VY_32_INOVACE_KGE4.01-60 VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Anotace Prezentace slouží k představení poválečné anglické prózy podle charakteru tvorby jednotlivých představitelů. Uvádí a charakterizuje hlavní literární témata a skupiny: válečné téma, člověk v totalitní společnosti, tzv. rozhněvaní mladí muži, univerzitní román, románový experiment, katolická tvorba, detektivka aj.

Anglická poválečná próza VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Anglická poválečná próza

James CLAVELL – Král Krysa (autentické zážitky) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Téma války James CLAVELL – Král Krysa (autentické zážitky) Patrick RYAN – Jak jsem vyhrál válku (anglický humor, satira, zfilmováno) http://data.bux.cz/book/002/493/0024934/large.jpg http://www.filmy-online-shlednuti.cz/pictures/mjak-jsem-vyhral-valku.jpg Ukázka na CD – Král Krysa Obr. 1 Obr. 2

Člověk v totalitní společnosti George ORWELL (1903 – 1950) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Člověk v totalitní společnosti George ORWELL (1903 – 1950) Redaktor BBC během 2. sv. války Dílo: alegorická bajka Farma zvířat, parodie totalitní diktatury román 1984 (1984)– utopie o vládě diktatury a zneužití moci http://bokmalande.wordpress.com/2010/04/12/1984/ Obr. 3

Rozhněvaní mladí muži (50. léta) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Rozhněvaní mladí muži (50. léta) - Nesouhlas s novým „alžbětinským“ věkem (blahobyt, konzum, konzervativní morálka - Nový typ antihrdiny – skeptický mladý intelektuál s kritickým postojem ke společnosti, osobní rebelie často končí kompromisem Autoři: John WAIN – román Pospíchej dolů (1953) Úkol: Přečti si ukázku v čítance a odhadni další vývoj postavy. Jak se tento mladý rebel rozhodne? John BRAINE – romány Místo nahoře, Život nahoře John OSBORNE – drama Ohlédni se v hněvu Ukázka v čítance s. 44

Univerzitní román (campus novel) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Univerzitní román (campus novel) intelektuální vrstvy společnosti Autoři: Kingsley AMIS – Šťastný Jim (1954), humoristický bestseller zesměšňující snobský život profesorů na anglických univerzitách David LODGE – Hostující profesoři (satira na univerzitní poměry) Úkol: Přečti si ukázku a zhodnoť, jaký obraz univerzitního života je v tomto románu předložen. Co se patrně stalo předmětem kritiky v tomto románu?

Katolická tvorba Graham GREENE (1904 – 1991) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Katolická tvorba Graham GREENE (1904 – 1991) Tvorba politická (boj proti totalitním režimům a potlačování lidských práv), katolická (mravní a náboženská dilemata) Dílo: román Tichý Američan – politický román zasazený do diplomatického prostředí Vietnamu 50. let (zákl. teze: naivní idealismus působí katastrofální činy) - zfilmováno http://www.dvdedice.cz/data/1129463853_big.jpg Obr. 4

románový experiment (navázání na tradice modernismu) VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 románový experiment (navázání na tradice modernismu) dominantní zájem o způsob vyprávění, nikoli o příběh samotný William GOLDING (1911 – 1993) - účastník vylodění Spojenců v Normandii - Nobelova cena za literaturu (1983) Dílo: Pán much (1954) – románová antiutopie (sám autor žánrově vymezuje jako fables – báje, pověsti, legendy, mýty) - zlo implicitně přítomné v člověku - tři roviny vyprávění: 1. epická (příběh), 2. morální , 3. alegorická a symbolická (ostrov = svět) - zfilmováno (1963)

VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 John FOWLES (1926 – 2005) autor světových bestsellerů (syntéza tradice a experimentu, literární triviality a postmoderních postupů) Dílo: romány Sběratel (1963) - vztah mezi únoscem a obětí román Francouzova milenka (1969) - do tradičního příběhu z viktoriánské Anglie zařazeny sociologické sondy o soudobé společnosti, autorské komentáře o fiktivnosti příběhu a vývoji postav, nabízí různé verze zakončení románu (tzv. metaromán) - oba romány zfilmovány Obr. 5 http://www.smh.com.au/ffximage/2005/11/08/johnfowles1_narrowweb__300x394,0.jpg http://www2.bookfan-static.eu/images/cover/book/2/4/2/2/8/Sberatel-John-Fowles---w-240-h-354.jpg Obr. 6

Kulturní pluralismus (autoři z bývalých kolonií) Salman RUSHDIE VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Kulturní pluralismus (autoři z bývalých kolonií) Salman RUSHDIE indického původu – střetávání dvou kultur: islámské a evropské prolínání prvků orientálních, experimentálních a postupů magického realismu román Satanské verše (1989) – bez podrobné znalosti koránu značně obtížná obviněn ze zneuctění koránu, muslimský duchovní Chomejní uvalil islámskou klatbu (fatwu) http://goo.gl/FLN0gx Obr. 7

Anglická detektivka Science – fiction Fantasy Povídky, knihy pro děti VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Populární žánry Anglická detektivka Agatha CHRISTIE P.D. JAMESOVÁ Dick FRANCIS Science – fiction Arthur C. Clarke Fantasy J.R.R. TOLKIEN C.S. LEWIS Povídky, knihy pro děti Roald DAHL

Shrnutí: odlehčený, humorný pohled na 2. sv. válku VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 Shrnutí: Kterého britského autora vybereš, pokud budeš naladěn na … odlehčený, humorný pohled na 2. sv. válku zkoumání specifik muslimského světa dobrou anglickou detektivku satiru na univerzitní profesory postmoderní román s výraznou dějovou zápletkou temnou vizi totalitního režimu románový antiutopický experiment diplomatické prostředí ve Vietnamu 50. let

VY_32_INOVACE_LIT. 4.48 ZDROJE: Josef Soukal a kol.;Literatura pro IV. ročník gymnázií;SPN;1.vydání;2005; ISBN 80-7235-311-X Josef Soukal a kol.; Čítanka pro IV. ročník gymnázií; SPN; 1. vydání; 2004; ISBN 80-7235-270-9 Věra Martinková a kol.;Čítanka 4;TRIPOLIA; 2. přepracované vydání; 2001; ISBN 80-86448-11- 8 Obr. 1: http://data.bux.cz/book/002/493/0024934/large.jpg Obr. 2: http://www.filmy-online-shlednuti.cz/pictures/mjak-jsem-vyhral-valku.jpg Obr. 3: http://bokmalande.wordpress.com/2010/04/12/1984/ Obr. 4: http://www.dvdedice.cz/data/1129463853_big.jpg Obr. 5: http://www.smh.com.au/ffximage/2005/11/08/johnfowles1_narrowweb__300x394,0.jpg Obr. 6: http://www2.bookfan-static.eu/images/cover/book/2/4/2/2/8/Sberatel-John-Fowles---w-240-h-354.jpg Obr. 7: http://goo.gl/FLN0gx