Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_ČjL.1.58 Vytvořeno: 1. 4. 2013 Ověřeno: 3. 4. 2013 Třída: 1. VE
Anglická renesance Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace. Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1. Autor: Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: žádné Klíčová slova: alžbětinské drama, Alžběta I., Geoffrey Chaucer, Povídky Canterburské, William Shakespeare, Stratford nad Avonou, divadlo Globe Anotace: Žák se z prezentace dozví o anglické renesanci, alžbětinském dramatu, životech nejvýznamnějších představitelů anglické renesance G. Chaucera a W. Shakespeara. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.
William Shakespeare, Geoffrey Chaucer Anglická renesance William Shakespeare, Geoffrey Chaucer
Anglická renesance 14. – 16. století Nejvýznamnější představitelé: Geoffrey CHAUCER (1340-1400) William SHAKESPEARE (1564-1616)
Geoffrey Chaucer (1340-1400) Anglický básník Diplomat v královských službách Setkal se s Boccacciem a Petrarcou Realistický pohled na svět Humor, láska k lidem a přírodě
Veršované Canterburské povídky (1387-1400) 24 veršovaných i prozaických povídek Pro ukrácení dlouhé chvíle si je vyprávějí poutníci putující z Londýna ke hrobu sv. Tomáše Becketa v starobylém Canterbury Pestrá společnost – rytíř, jeptiška, mnich, doktor, kupec, mlynář, kuchař Hostinský (vypravěč) – propojuje povídky – má rozsoudit, která z příhod byla nejlepší
Příhody milostné, legendy, pohádkové, mytologické a lidové Živé, humorné, ironické, příběhy všeho druhu – opěvující hrdinství i hodně neslušné Vypravěči – různé typy ze všech společenských tříd Některé dialogy vyúsťují v hádku
Alžbětínské drama Vrcholné období anglického divadla v období od poslední čtvrtiny 16. století po začátek 17. století Název – díky vládě královny Alžběty I. (1533 – 1603, začátek její vlády 1558)
Královna Alžběta I. Doba vlády 1558 - 1603
William Shakespeare 1564 - 1616 Stratford nad Avonou Vzdělání na latinské škole V 18 letech se oženil V Londýně hrál v různých divadelních společnostech Tvůrce dramat Spolumajitelem londýnského divadla – Globe (1598)
Shakespeare – největší světový dramatik Napsal celkem 37 her, téměř všechny přeložil J.V.Sládek, vynikajícím překladatelem Shakespearových děl byl E.A. SAUDEK (postihl vnitřní smysl, využíval hovorové češtiny, nejzávažnější slova umisťoval na konec veršů, nešlo mu jen o tzv. věrný překlad) A současný Martin Hilský Shakespearovo dílo je světské Ženy jsou emancipované, čestné, chytré, hrdé Pro dramata typický blankvers = nerýmovaný verš, sestávající z 5 jambických stop ( . -/ .-/ .-/.-/.-/ )
Sonety (znělky) – zachována sbírka 154 sonetů (psány blankversem) – oslavují přítele, krásného mladíka, v dalších znělkách – tajemná dáma černé pleti Literární dílo – 2 období – předělem je rok 1600 I.období (optimismus) Veselohry, historické hry (anglické a starověké dějiny) Na konci tohoto období vznik tragédie Romeo a Julie II. období (po roce 1600) – zklamání a rozčarování z vývoje společnosti, pesimismus, životní zklamání, vznik nejslavnějších tragédií
Opakování
Které období zahrnuje anglická renesance? 14. – 16. století Vyjmenujte nejvýznamnější anglické renesanční spisovatele? Geoffrey CHAUCER William SHAKESPEARE
Jaké příhody si vyprávějí poutníci na své cestě do Canterbury? Co napsal G. Chaucer? Canterburské povídky Jaké příhody si vyprávějí poutníci na své cestě do Canterbury? Příhody milostné, legendy, pohádkové, mytologické a lidové Živé, humorné, ironické, příběhy všeho druhu – opěvující hrdinství i hodně neslušné
Vysvětlete pojem „alžbětinské drama“. Vrcholné období anglického divadla v období od poslední čtvrtiny 16. století po začátek 17. století Název – díky vládě královny Alžběty I. Kdo byl Shakespeare? největší světový dramatik jeho dílo je plně světské
Jaká díla psal ve svém 1. tvůrčím období do r. 1600? Veselohry, historické hry Na konci tohoto období vznikla tragédie Romeo a Julie Kde se Shakespeare narodil? Stratford nad Avonou
Jak se jmenovalo divadlo, jehož byl Shakespeare spolumajitelem? Divadlo Globe Jmenujte české překladatele Shakespearových děl. J. V. Sládek E. A. Saudek M. Hilský
Jaký verš je typický pro Shakespearova dramata? Blankvers Charakterizujte tento verš. nerýmovaný verš, sestávající z pěti jambických stop
Jaké jsou ženy v Shakespearových hrách? Ženy jsou emancipované, čestné, chytré, hrdé Jaká jsou témata Shakespearových děl? Plně světská
Použité zdroje Obrázky: Alžběta I. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-09]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Darnley_stage_3.jpg William Shakespeare. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-09]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shakespeare.jpg
Geoffrey Chaucer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] Geoffrey Chaucer. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-09]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Geoffrey_Chaucer_%2817th_century%29.jpg
KONEC Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.59 – W. Shakespeare - dílo Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.