Technologie pro publikování na webu 1 Ing. Jiří Štěpánek
Tagy (značky) Označují prvek stránky ▪ Párové ▪ Uvozovací a ukončovací značka ( Text odstavce ) ▪ Nepárové ▪ Pouze uvozovací značka, dle normy XHTML je na konci použito lomítko (, Každý tag může obsahovat atributy (u img například src, nebo alt) Možnosti / nutnost použití atributů jsou pro každý element uvedeny v referenční příručce (
Je uzavřena v elementu Obsahuje metadata = informace o stránce (dokumentu) Jedná se o kódování, název stránky, autora, klíčová slova, popis … Informace slouží prohlížeči, vyhledávacím robotům, … Název stránky
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" /> Název stránky Text odstavce
Hlavička Titulek stránky, kódování, metadata… V elementu head Tělo stránky V elementu body Obsahuje uživateli viditelné prvky (texty, obrázky, formuláře atd…)
Nadpisy – Odstavec Dolní index, horní index Předformátovaný text Text je zobrazen tak jak je přesně zapsán, včetně mezer, zalomení řádků…
Phrase elementy Označují význam textu. Mohou obsahovat pouze text nebo další řádkové elementy. Zpravidla se automaticky zobrazují jinak než základní text. zvýraznění (emphasis) – kurzíva důraznější zvýraznění – tučné Další: počítačový nebo programový kód vzorový výstup programů, skriptů apod. pojem nebo definice (definition)
Cite Shakespeare. Označuje citovaný zdroj. Obsahuje jména osob, organizací,... Elementy, – slouží k uzavírání citací Být, či nebýt Řádkový element. Hodí se pro kratší citace. Měl by v prohlížeči doplňovat uvozovky k citovanému textu. Být či nebýt. Blokový element pro uvádění delších citací. Může přímo obsahovat pouze blokové elementy.
Zkratka (abbreviation) URL Plné znění by se mělo nacházet alespoň při prvním výskytu v rámci atributu. Příklady zkratek: HTML, URL, ČD Zkratkové slovo Čedok Vyslovuje se většinou jako jedno slovo, ne po jednotlivých písmenech. Plné znění by se mělo nacházet alespoň při prvním výskytu v rámci atributu. Příklady zkratkových slov: Čedok, NAFTA, OPEC, NATO.
Text odkazu Místo (text, obrázek, …) v XHTML dokumentu, které přesměruje uživatele (kliknutím, najetím myší, …) na jiné místo v dokumentu nebo na jinou stránku
na každé stránce právě jeden!!! hlavní nadpis konkrétní stránky (ne webu) ▪ výstižný; je pro SEO nejdůležitější společně s a s URL ▪ obsahuje unikátní název dané stránky ▪ text stejný nebo podobný jako v ▪ pouze na úvodní straně obsahuje hlavní nadpis webu ▪ jinak hlavní nadpis webu není v žádném elementu
Může se opakovat Nesmí být přeskočen (použít na stránce jen h1 a h3) Obecně jakýkoli nadpis nižší úrovně rozvíjí nadpis vyšší úrovně a vztahuje se k němu. Pro vyhledávače je sémantika nadpisů důležitým faktorem při vyhodnocování obsahu stránky.
absolutní x relativní absolutní Kontakt odevšud vede vždy na tuto adresu relativní Kontakt soubor je hledán v aktuálním adresáři ▪ „data/polozky.htm“ (zanoří se do „data“) ▪ „/data/polozky.htm“ (vyjede na nejvyšší úroveň, pak –“ “– ) ▪ „../data/polozky.htm“ (vyjede o úroveň výše, pak se zanoří)
Odkazovat se samozřejmě dá na jakékoli soubory -.docx,.pdf,.rar,.zip……. Je dobrým zvykem uvádět velikost souboru viditelně ▪ Cvičení č.1 – organizační úvod (pps 99 KiB) v parametru title ▪ Cvičení č.1 – organizační úvod Použité by měly být oba způsoby Na obrázek je dobré odkazovat prostřednictvím náhledu
Kotva – označení pozice na stránce Definice kotvy ▪ Obsah ▪ zakázáno v XHTML 1,1 (nevadí) ▪ Obsah ▪ nefunguje ve starších prohlížečích Skok na kotvu v rámci stránky ▪ Skok na obsah Odkaz na jinou stránku a skok na kotvu ▪ Hlavní stránka – obsah ▪ Novák – obsah Užití kotev nezneužívat k větší navigaci ▪ raději obsah rozdělit mezi více podstránek užívat k přeskakování navigačního menu, ke skoku na navigační menu, přeskakování reklam, apod. ▪ nefunguje v Google Chrome
nepárový element (image) parametry height a width lze vynechat u malých obrázků aby např. IE dokázal v příp. potřeby zobrazit alt u větších obrázků rozměry uvádíme, aby se stránka během postupného načítání neroztahovala uživateli pod rukama alternativní popisek alt uvádíme vždy ! při použití obrázku je nutné zvážit jeho datovou velikost a tím i dobu načítání stránky obrázky při tvorbě stránek optimalizujeme (volíme vhodný rozměr obrázku, zvažujeme jak kvalitní obrázek je v dané situaci nutný) obrázek zmenšujeme skutečně v patřičném SW, ne jen zadáním menších souřadnic (datový tok) zvážit i formát souboru obrázku (.jpg,.gif,.png)
Parametr title obecně může být definován téměř u jakéhokoliv elementu (obrázek, odstavec, seznam, jeho položka) se po najetí myší zobrazuje ve žluté bublince (hint) může být definován přímo u obrázku, nebo u odkazu, do kterého je obrázek vložen Nezobrazuje se uživatelům mobilních zařízení Parametr alt zobrazuje se ▪ pokud má prohlížeč vypnuté zobrazování obrázků ▪ nevidomým uživatelům ▪ dokud se obrázek nestáhne (pomalé připojení, přetížení serveru) ▪ v textových prohlížečích ▪ vyhledávačům ▪ je důležitý pro SEO (a sémantiku) ▪ obecně místo obrázku, jako jeho náhrada, ekvivalent! musí vystihovat pravý význam obrázku ▪ jeho smysl, účel ▪ např. přepis graficky ztvárněného textu obrázku ▪ alt=„logo“ je velmi zásadní chyba! ▪ do altu patří přímo text loga! ▪ u obrázku, který slouží jako odkaz, patří do altu popis cíle odkazu, ne popis objektů na obrázku