Karkulka měla navštívit babičku. Ale sežral ji vlk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
IX. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
Města ČR – orientace na mapě
DOBROVOLNICTVÍ V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
Péče o cévní mozkové příhody v České republice
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
SEZÓNA 2012/2013. TRÉNINKOVÉ JEDNOTKY  POČET TJ: 109  V MINUTÁCH: 8175  V HODINÁCH: 136,25  V DNECH: 5,67.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
NEJLEPŠÍ KVALITOU PENĚZ JE JEJICH KVANTITA Aktivní správa peněžních prostředků ATLANTIK AM Akciové trhy
Centering, aneb co by na to asi řekl František Daneš?
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
KGG – Kapitoly z Generativní Gramatiky Lucie Medová Pátek 9:45 – 11:20 S3.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Porovnání hodnotících škál bolesti v závislosti na kognitivní funkci
Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – červené x modré Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
© 2013 Association for Computing Machinery Introduction to the ACM Digital Library.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vyhodnocení dotazníkových šetření prováděných na veletrhu GAUDEAMUS Přípravný výbor – Slavonice Přípravný výbor – Slavonice
Zábavná matematika.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.

Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Disciplína: M4x zDavid Jirka zTomáš Karas zPetr Buzrla zMilan Doleček zPetr Vitásek zPetr Melichar Zodpovědný trenér: Veikko Sinisalo Jménonej.05I.06III.06XI.06I.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Léčebné strategie u kolorektálního karcinomu
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
Přednost početních operací
Téma: Dělení desetinných čísel 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace2/_095.
Nejprve provedeme výpočet v závorce
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
1 6 Predikce potřeby Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Transkript prezentace:

Karkulka měla navštívit babičku. Ale sežral ji vlk. Antecedent zájmena 3. osoby (předběžné) výsledky Alena Poncarová alena.poncarova@gmail.com Žďárek 5/2013

Příspěvek Antecedent zájmena 3. osoby Centering Hypotézy Data Výsledky PDT Dotazníkové šetření Výsledky

Antecedent zájmena 3. osoby tendence umisťování antecedentu zájmena třetí osoby v textu nejen povrchová vyjádření – nevyjádřené podměty atd. zájmena osobní, přivlastňovací ne ukazovací, relační a reflexivní – většinou jasná koreferenční vazba proměnné: AČV (T-R), větný člen (Po-Pt)

Centering syntaktická teorie modelující lokální vztahy v textu centering poskytuje kvantitativní předpoklady sémantické entity – centra pozornosti Cf – forward looking center réma možnost založit koreferenční řetězec Cp – prefered center (vztah k Cb) nejvíce pozornosti větný člen (Po > Pt > něco jiného), slovosled Cb - backward looking center téma, jen 1 ve větě Cp předchozí věty

Typy vztahů POKRAČOVÁNÍ HLADKÝ POSUN PONECHÁNÍ HRUBÝ POSUN Cb - téma Cp - podmět

Pracovní hypotézy CENTERING (angličtina) AČV a VČ ovlivňují utváření koreferenčního řetězce Navazování na T je signifikantně častější než na F. Navazování na Po je signifikantně častější než na Pt. OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY nepotvrzení hypotézy T-F Byl jednou jeden král. Ten měl 3 dcery. První se jmenovala … Kruijff-Korbayová + Hajičová (1997) potvrzení hypotézy Po-Pt

PDT textová koreference: 6 000

PDT – téma X réma do: T/C F z T z C z F sum 4 489 26 31 4 515 1 547 18 1 565 F nezapočítán Welch Two Sample t-test data: PDTTR$TC and PDTTR$F t = 0.629, df = 2.464, p-value = 0.5828 alternative hypothesis: true difference in means is not equal to 0 95 percent confidence interval: -4688.762 6666.096 sample estimates: mean of x mean of y 1515.3333 526.6667 Welchův test t=0.629 p-value = 0.5828 p > 0.05

PDT – téma X réma - efektivní brácha do: T C F z T z C z F 2 641 552 993 17 10 18 2 9 sum 3 210 20 bez ohledu na větněčlenskou platnost Welch Two Sample t-test data: PDTTRef$doTC and PDTTRef$do.F t = 2.1784, df = 2, p-value = 0.1612 alternative hypothesis: true difference in means is not equal to 0 95 percent confidence interval: -1359.735 4149.068 sample estimates: mean of x mean of y 1404.333333 9.666667 Welchův test t= -2.178 p-value = 0.161 p > 0.05

PDT – Po x Pt do: Po Pt do T do C do F sum 569 249 241 1 059 703 294 290 1 287 bez ohledu na to, z čeho se odkazuje Welchův test t = -0,4356 p-value = 0.6868 p > 0.05

PDT – Po x Pt – efektivní brácha do: Po Pt z Po z Pt z X 23 51 24 19 47 sum 97 90 konkurence jen v necelých 5% - jen 66 případů souvýskytu Po a Pt jako ef. br. ze 307 rozlišení Nom a Acc tvarů bez ohledu na postavení v T nebo F Welchův test t = 0.184 p-value = 0.863 p > 0.05

PDT neposkytuje signifikantní výsledky

Dotazníkové šetření

Dotazníkové šetření AČV Pan listonoš dnes doručil objednaný časopis. Zpozdil se. Objednaný časopis dnes doručil pan listonoš. VČ Panem listonošem byl dnes doručen objednaný časopis. Zpozdil se. nejednoznačné kontexty 16 testovacích kontextů x 4 varianty 4 varianty dotazníku: 5x(T, F, Po, Pt)

Přijatelnost 16 uměle vytvořených kontextů x 3 varianty, tj. 48 položek 80 respondentů škála 1-7 (1 = normální česká věta, 7 = ne) >>> pořadí přijatelnosti kontextů

Přijatelnost - výsledky počet řešení (aplikováno v celé trojici) průměr do 4.00 38 OK obě hodnoty do 4.5 4 zachovány jako testovací průměr nad 4.5, jediné ze 3 2 zachovány jako testovací, upraveny více variant v trojici hodnoceno negativně 2 (1) přesunuty do výplňkových kontextů, nahrazeno novým kontextem průměr i medián negativní (nad 5.0)

Vlastní dotazník 20 sledovaných položek v každé ze 4 variant stejné pořadí sledovaných vs. výplňkových položek ve všech variantách 1 otázka na stránku, bez možnosti návratu elektronická forma 20vteřinový limit pohlaví ani věk nemá signifikantní vliv age sex sum 15- m 2 f 16 - 30 52 197 145 31 - 45 14 31 17 46 - 60 15 43 28 61+ 6 12   87 285 198

Surové výsledky T F Po Pt . Q1 321 385 495 204 4+11 1 420 Q2 439 255 sum Q1 321 385 495 204 4+11 1 420 Q2 439 255 464 228 16+18 Q3 419 284 406 298 7+6 Q4 363 344 336 365 3+9 1 542 1 268 1 701 1 095 74 5 680

Surové výsledky T F Po Pt . Q1 321 385 495 204 4+11 1 420 Q2 439 255 sum Q1 321 385 495 204 4+11 1 420 Q2 439 255 464 228 16+18 Q3 419 284 406 298 7+6 Q4 363 344 336 365 3+9 1 542 1 268 1 701 1 095 74 5 680

Po Pt 1 701 1 095 T F 1 542 1 268

Statistika T F Po Pt 1 542 1 268 1 701 1 095 t = 1.724 t = 3.001 p-value = 0.136 p > 0.05 p-value = 0.024 p < 0.05

Statistika T F Po Pt 1 542 1 268 1 701 1 095 t = 1.724 t = 3.001 p-value = 0.136 p > 0.05 p-value = 0.024 p < 0.05

Statistika T F Po Pt 1 542 1 268 1 701 1 095 t = 1.724 t = 3.001 p-value = 0.136 p > 0.05 p-value = 0.024 p < 0.05

Statistika T F Po Pt 1 542 1 268 1 701 1 095 t = 1.724 t = 3.001 p-value = 0.136 p > 0.05 p-value = 0.024 p < 0.05

Hypotézy centeringové predikce nepotvrzené: Navazování na T je signifikantně častější než na F. potvrzené: Navazování na Po je signifikantně častější než na Pt. síla proměnných: VČ > AČV?

KarkulkaPo měla navštívit babičkuPt. Ale sežral ji vlk.

KarkulkaPo měla navštívit babičkuPt. Ale sežral ji vlk.

KarkulkaT měla navštívit babičkuF. Ale sežral ji vlk.

Literatura (výběr) BRENNAN, Susan (1995): Centering Attention in Discourse. Language and Cognitive Processes 10, s. 137-167. BRENNAN, Susan – FRIEDMAN, Marilyn – POLLARD, Carl (1987): A Centering Approach to Pronouns. IN Proceedings of the 25th Annual Meeting of the ACL. Stanford: Association of Computational Linguistics. GROSZ, Barbara – JOSHI, Aravind – WEINSTEIN, Scott (1995): Centering: A Framework for Modeling the Local Coherence of Discourse. Computational Linguistics 2, s. 203-225. KONG, Fang – ZHOU, GuoDong – ZHU, Qiaoming (2009): Employing the Centering Theory in Pronoun Resolution from the Semantic Perspective. IN Proceedings of the 2009 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing. Stroudsburg: Association for Computational Linguistics, s. 987-996. KRUIJFF-KORBAYOVÁ, Ivana - HAJIČOVÁ, Eva (1997): Topics and centers. A comparison of the salience-based approach and the Centering theory. The Prague Bulletin of Mathematical Linguistics 67, s. 25-50.

DĚKUJI ZA POZORNOST!