Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Globální výchovou za spravedlivější svět! Global Literacy for a Fairer World !
Vývoj člověka - postnatální
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Ontogeneze Lidské Motoriky
Žena a sport.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Somatické předpoklady k tělesné výkonnosti. Typologie motoriky
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN KRÁTKÝCH DLOUHÝCH STUPŇOVÁNÍ NEPRAVIDELNÉ BIG THE BIGGEST BIGGER.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
(Presenium) Jiří Vítovec
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Project 3 My project about aeronautics. History aeronautics In the past were aircraft from wood and paper, because paper and wood are very light. But.
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Zikmundová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ŽENY
European Language Portfolio from Outside and Inside Channel Crossings.
CHORDATES Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR:Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_17_Konverzace v Aj 6. ročník_Easter Téma:Easter CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Maturitní ústní zkouška Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Gymnázium, třída Kapitána Jaroše 14, Brno Nutriment for the athletes Author: Petr Jareš.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Název vzdělávacího materiálu
DMO dětská mozková obrna
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
ANTROPOMOTORIKA.
Digitální učební materiál
DMO (dětská mozková obrna)
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_09.1/03 ADJECTIVES
Transkript prezentace:

Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Anthropomotorics PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)

Osnova prezentace Pubescence Adolescence Dospělost Stáří 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Outline: Pubescence Adolescence Adulthood Old Age 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)

Pubescence - stadium diferenciace a přestavby motoriky (11. - 15. let) Somatická charakteristika: období růstového sprintu (Peak High Velocity), kde se kromě dětského růstu projeví i růst pubertální. Růst většiny orgánů a druhá změna postavy. Sekundární pohlavní znaky, dosažení pohlavní dospělosti Motorická charakteristika: zhoršení koordinace pohybu (plynulost, přesnost), nárůst délky běžeckého kroku (40 cm) při nárůstu délky dolních končetin o 15 cm, pokles frekvence kroku 4,1 Hz - 3,9 Hz. Narušení dynamiky a snížení ekonomie pohybu. Protichůdnost v motorickém chování (horlivost – laxnost, obtížné prvky zvládne – lehké odbívá). Pohybová aktivita je u sportujících dětí velmi výrazná - až 5 hodin denně. Psychická charakteristika: emotivní vývoj emočních vlastností člověka, zvýšená velká vnímavost a citová labilita, nastupuje formálně - abstraktní myšlení. Kvůli růstu je důležité dodržovat životosprávu (alespoň 9,5 hodin spánku a dobrá strava podporují růstové změny) 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Pubescence – period of differentiation and rebuilding motor skills (11-15 years) Somatic characteristics: period of growth spurt (Peak High Velocity), which, apart from child growth, manifests also pubescent growth. Most organs grow, second change of figure. Secondary sex characteristics, sexual maturity. Motor characteristics: worse coordination of motion (fluency, accuracy), increase in length of running step (40 cm) after prolonging lower limbs by 15 cm, step frequency decrease 4.1 Hz – 3.9 Hz. Dynamics distortion and worse economy of motion. Extremes in motor skills (keenness-flabbiness, managing difficult tasks-scamping easy ones). Locomotive activity is significant with children who do sports – up to 5 hours a day. Mental characteristics: developing emotions in an emotional way, increased sensitivity, emotional lability, beginnings of formal abstract thinking. Good diet regime is important due to growing (at least 9 and half hours of sleep and healthy diet support growth). 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)

Adolescence - stadium integrace motoriky (15. - 20. let) Somatická charakteristika: zakončení tělesného růstu, dosažení pohlavní dospělosti, ukládání tuku ( chlapci - jednolitá tenká vrstva po celém těle, dívky - břicho, hýždě, stehna ), mohutní trup znatelnost reliéfu svalstva, zaoblení ženské postavy. Motorická charakteristika: - integrace a harmonizace motoriky  druhý vrchol motoriky. - individualizace: - úroveň rozvoje (široké výkonové pásmo) - šíře a hloubka pohybového rozvoje - charakter pohybového projevu - objem a intenzita pohybové aktivity - stabilizace: - koeficient korelace při opakovaném měření (např. skok z místa u žáků ZŠ 0,53 a u studentů VŠ 0,7) - vytvoření životního režimu (stylu) - bisexuální diferenciace motoriky: - chůze (různá délka kroku, u dívek pohyb boků) - běh (opět různá délka a frekvence kroků) - rozdíl v silových schopnostech cca 30%, v rychlostních cca 10 % ve prospěch mužů - v obratnostních schopnostech však mají ženy lepší výkonnost (zejména rovnováha, rytmická schopnost a kloubní pohyblivost) Psychická charakteristika: zakončení psychického zrání (typové zařazení již neměnné). Formálně - logické myšlení na velmi vysoké úrovni, filosofování a vysoká mentální tvořivost v různých oblastech (hudební, poetická, výtvarná, atd.). 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Adolescence – period of integrating motor skills (15-20 years) Somatic characteristics: finishing physical growth, sexual maturity, fat deposits (boys – single thin layer over the whole body, girls – stomach, bottom, thighs), torso grows in bulk, muscles are visible, woman body rounding. Motor characteristics: - integrating motor skills and bringing them in harmony  second climax of motor skills - individualization: - level of development (big range of performance) - broad and deep development of motion - characteristics of motion - scope and intensity of motion - stabilization: - correlation coefficient with repeated measuring (e.g. standing jump 0.53 with primary school children and 0.7 with university students) - creating life-style - motor differentiation according to sex: - walking (different length of step, girls move their hips) - running (different length and frequency of steps) - difference in power is approx. 30%, in speed approx. 10 % to the benefit of men - woman are more efficient in skills (mainly in balance, rhythmic abilities and joint moveability) Mental characteristics: finishing mental maturing (place in typology does not change). Formal logic thinking at a very high level, philosophical thinking, high level of mental creativity in different areas (music, poetic, arts, etc.). 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)

Období dospělosti (akmé) Rozdělení: - mladší dospělost (mecítma): období rozmnožování (rodí se 80%dětí), formování pracovní motoriky, získávání zkušeností, vrcholí sportovní aktivita stadium kulminace motorické výkonnosti u většiny sportů - střední dospělost (adultium): stadium stabilizované výkonnosti, začátek charakteristický prvními buněčnými změnami, konec nástupem menopauzy, vrchol vědecké a umělecké aktivity, ubývá tělocvičné aktivity, která je nahrazena méně intenzivními zdravotními procházkami - starší dospělost (interevium): stadium poklesu motorické výkonnosti, objevují se příznaky chronických onemocnění (nevyvážený denní režim, následky moderního způsobu života), snižuje se repertoár pohybových dovedností, období bilancování. 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Adulthood (acme) Differentiation: - Early adulthood (mecitma): period of reproduction (80 % children are born), forming working motor skills, gaining experience, climax of sports activity, stage of motor performance culmination with majority of sportspeople - Middle adulthood (adultium): stage of stabilized efficiency, at the beginning first cell changes, at the end the period of menopause begins, climax of scientific and artistic activity, gymnastic activity decreases, it is replaced by healthy walks of lower intensity - Late adulthood (interevium): stage of decreased motor efficiency, symptoms of chronic illnesses appear (unbalanced daily regime, consequences of modern lifestyle), the repertory of locomotive skills decreases, period of balancing. 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)

Nejlepší výkony E. Zátopka

E. Zátopek’s Best Perfromance

Stáří: senium rozdělení: - počáteční stáří (60-75. let) - pokročilé stáří (75-90.let) - krajní (nad 90.let) biologické znaky stárnutí: lze pozorovat ve všech tkáních a buňkách (především nervová a endokrinní soustava), zpomalení látkové výměny, úbytek adaptability, snížená odolnost vůči infekcím, zhoršení smyslového vnímání stav motoriky: motorické schopnosti vykazují strmější regres (především u rychlostních schopností), mírnější je pokles staticko-silových schopností, vytrvalostní schopnosti vykazují pokles asi na polovinu, ale je možné je velmi dobře ovlivnit tréninkem (70.-ti letí maratonci), změny v držení těla (stařecká kifóza), zkracuje se délka kroku (až na 1/4), špatná součinnost paží, zvedání nohou jde do extrémů, vychýlení z osy psychické znaky stárnutí: snížení některých složek inteligence (paměť, vštípivost), částečný egocentrismus (řešení pouze vlastních problémů) 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Stáří: senium Differentiation: - Early Old Age (60-75 years of age) - Middle Old Age (75-90 years of age) - Late Old Age (over 90 years of age) Biological sings of ageing: visible on all tissues and cells (mainly nervous and endocrine systems), metabolism slows down, adaptability decreases, lower infection resistance, worse sensual perception Motor condition: motor abilities regress more dramatically (mainly with speed abilities), less dramatic regression of static-power abilities, endurance abilities decrease by approx. 50 %; such decrease, however, can be positively influenced by training (70-year old marathoners), changes in holding the body (old age kyphosis), length of step shortens (up to 1/4), bad arm coordination, extreme leg raising, axis shift Mental signs of ageing: some components of intelligence decrease (memory, engraving), partial egocentrism (solving only one’s own troubles) 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)

Děkuji za pozornost. 5. Ontogeneze lidské motoriky (dospívání -stáří)

Thank you for your attention. 5 Ontogenesis of Human Motor Skills (Adolescence-Old Age)