Vnímání fyziky středoškolskými studenty … včera, dnes a zítra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
ČEŠTINA PRO CIZINCE A AZYLANTY A1, A2 (učební materiály)
Města ČR – orientace na mapě
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Čísla 0 – 100, sčítání a odčítání
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Elektronická učebnice - I
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Anketní výzkum u uživatelů přípravku Urinal.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_412_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová 1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Predikce chemických posunů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Transkript prezentace:

Vnímání fyziky středoškolskými studenty … včera, dnes a zítra Radko Pöschl KDF MFF UK Praha, Česká Republika

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra TŘI užitečné ODKAZY Pöschl, R. Vnímání matematiky a fyziky středoškolskými studenty. Diplomová práce. KDF MFF UK, Praha, 2005. http://kdf.mff.cuni.cz/vyzkum Výzkumná metoda: Sémantický diferenciál Charles E. Osgood – The Measurment of meaning (1957) Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra JEDNA zvídavá OTÁZKA Jak studenti vnímají fyziku? Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra JEDNA zvídavá OTÁZKA Jak studenti vnímají fyziku? … studenti pražských všeobecných gymnázií: KTEŘÍ ??? KDE? KDY? KDO? KOLIK? Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra PRVNÍ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? FYZIKA je studentům „vzdálená“ Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra PRVNÍ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? FYZIKA je studentům „vzdálená“ … je pro studenty „nudná“, „ošklivá“, „složitá“ Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra PRVNÍ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? FYZIKA je studentům „vzdálená“ … je pro studenty „nudná“, „ošklivá“, „složitá“ … a „stará“ Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem Bipolární škály adjektiv, pomocí nichž studenti pojem FYZIKA charakterizovali… neužitečná - užitečná úzká - široká nudná - zábavná povrchní - hluboká ošklivá - krásná vzdálená - blízká jednotvárná - pestrá slabá - silná pasivní - aktivní jednoduchá - složitá pomalá - rychlá tuhá - pružná stará - mladá Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky

Empirický VÝZKUM - výsledky 5,93 4,34 4,31 4,20 4,86 3,75 3,93 3,11 3,78 3,47 3,23 3,01 2,62

Empirický VÝZKUM - výsledky

Empirický VÝZKUM - výsledky

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra DRUHÁ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? FYZIKA je studenty asociována spíše s pojmy… TEORIE, VZOREC, ŠKOLA, POVINNOST než s pojmy… VĚDA, PŘÍRODA, SVĚT, LÁSKA Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem POJMY, jejichž význam studenti hodnotili… FYZIKA, MATEMATIKA ŠKOLA TEORIE, VZOREC, EXPERIMENT VĚDA, KULTURA JÁ ŽIVOT, LÁSKA, BUDOUCNOST, POVINNOST, PRAVDA PŘÍRODA, SVĚT TECHNIKA, INTERNET, HRA Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Škálové průměry u jednotlivých pojmů Studenti 2004 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Škálové průměry u jednotlivých pojmů Studenti 2004 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky studenti 2004 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky studenti 2004 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky studenti 2004 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Škálové průměry u jednotlivých pojmů Studenti 2004 D-statistika: Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky FYZIKA je studenty asociována s pojmy… MATEMATIKA (1,93), TEORIE (2,07), VZOREC (2,70), ŠKOLA (2,74), POVINNOST (3,03), PRAVDA (4,19), VĚDA (5,08) EXPERIMENT (5,29), TECHNIKA (5,51), KULTURA (5,58), budoucnost (6,17), já (6,18), svět (6,27), hra (6,30), příroda (6,80), láska (7,44), internet (7,46), život (7,71). Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky VĚDA „je“… kultura, svět, příroda, experiment, budoucnost. ŠKOLA „je“… povinnost, matematika, teorie, fyzika, pravda, vzorec. LÁSKA „je“… život, budoucnost, příroda, hra, experiment. Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky studenti 2004 HRA POVINNOST ŠKOLA ???„škola hrou“ Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra TŘETÍ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? BIOLOGIE je studenty vnímána… více pozitivně než FYZIKA BIOLOGIE studenty baví více než FYZIKA. Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky BIOLOGIE FYZIKA Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem Jedna z „doplňkových“ otázek studentského dotazníku zjišťovala míru toho, jak studenty fyzika baví či nebaví. Fyzika Vás baví… velmi __ : __ : __ : __ : __ : __ : __ vůbec ne Matematika Vás baví… velmi __ : __ : __ : __ : __ : __ : __ vůbec ne Biologie Vás baví… velmi __ : __ : __ : __ : __ : __ : __ vůbec ne Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky třeťáci 2007 FYZIKA BIOLOGIE MATEMATIKA velmi vůbec ne Daný předmět Vás baví…

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Vnímání FYZIKY v souvislosti s tím, jak studenty předmět baví studenti 2004 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra ČTVRTÁ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? Většina studentů vnímá FYZIKU spíše jako vyučovaný předmět než jako vědní obor Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra ČTVRTÁ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? Většina studentů vnímá FYZIKU spíše jako vyučovaný předmět než jako vědní obor NENÍ PRAVDA !!! Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem „Doplňková“ otázka dotazníku významu slov: Pojem FYZIKA vnímáte spíše ve významu … vyučovaný předmět vědní obor v jiném: ____________ Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky 2004 2007 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky třeťáci 2007 Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky třeťáci 2007 VĚDA FYZIKA Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra PÁTÁ smělá ODPOVĚĎ Jak studenti vnímají fyziku? Názory studentů na FYZIKU jsou různé a bohaté Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - práce s dotazníkem „Doplňková“ otázka dotazníku významu slov: Jakými přídavnými jmény byste Vy sám/sama charakterizoval(a) pojem FYZIKA. Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky FYZIKA „školní“ … nudná, fádní, systematická, nepraktická, suchá, zastaralá, vnucená, bezbarvá, ošizená FYZIKA „obecná“ … pestrá, zásadní, zajímavá, nebezpečná, výjimečná, užitečná, moderní Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Některá odvětví fyziky jsou zajímavá, nezbytná pro život, mnohdy velmi zpopularizovaná médii a podobně. Naopak o mnohých veřejnost ani neví, nebo alespoň neví, co si má představit pod prázdnými pojmy. Já osobně fyziku obecně uznávám jako zajímavý vědní obor, který mě ovšem nenadchne natolik, abych se mu věnovala třeba ve volném čase, ale možná je to jen proto, že o ní prakticky nic nevím - kromě několika vzorečků, které stejně zapomenu ..., možná je to škoda ... Může být užitečná, ale vyučovaná fyzika na škole je spíš dost "suchá", čili je to většinou o vzorcích, teoriích, příkladech s výsledkem, o kterém ani většinou nevíme k čemu je. Užitečnější by bylo nám uvést různé příklady, možnosti fyziky - té "užitečné" a nebazírovat na znalosti vzorečků... Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Fyzika je krásná a objevuje, učí nás znát život. Fyziku znepříjemňují vzorce a konstanty. Co se týče výuky fyziky na školách, záleží především na kantorovi. Profesor, kterého jsme měli v 1. a 2. ročníku, do ní dokázal vnést tolik lidskosti a poezie, že byl každý fyzikální děj fascinující a blízký. Teď (s novým vyučujícím) poznávám jen nudnou (matematickou) část fyziky, která mi vůbec nepřipadá krásná. Nevidím v ní cit, vztahy a každodenní život. Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky FYZIKA v rozdílném pohledu studentů a učitelů (2004) Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky „ Občas se mi zdá, že je fyzika dost sprostá. (například  silně připomíná siluetu dámského pozadí) To je jedna z věcí, kterou mám na fyzice docela rád.“ Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

TŘI užitečné ODKAZY Kontakt Radko Pöschl pos.rad@email.cz Pöschl, R. Vnímání matematiky a fyziky středoškolskými studenty. Diplomová práce. KDF MFF UK, Praha, 2005. http://kdf.mff.cuni.cz/vyzkum Výzkumná metoda: Sémantický diferenciál Charles E. Osgood – The Measurment of meaning (1957) Kontakt Radko Pöschl pos.rad@email.cz

Dílčí výzkumné problémy Vnímají studenti matematiku a fyziku jako pouhé vyučované předměty nebo si uvědomují také jiné, další postavení těchto předmětů ve svém životě? Do jaké míry si studenti spojují fyziku s přírodou? Do jaké míry ji vnímají jako vědu o přírodě? Nebo je pro studenty fyzika jen nudně prezentovanou vědou plnou složité teorie, vzorců a experimentů - zcela oddělených od okolního světa a našeho reálného života? Do jaké míry studenti vnímají užitečnost matematiky, fyziky a vědy vůbec pro naši společnost a náš svět? Do jaké míry mají tyto obory propojené s naší kulturou? Nakolik poznatkům matematiky a fyziky věří a důvěřují? Uvědomují si jejich význam pro život a budoucnost naší společnosti? … Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Analýza vzdálenosti jednotlivých pojmů: D-matice (2004) Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

Empirický VÝZKUM - výsledky Analýza vzdálenosti jednotlivých pojmů: D-matice (2004) Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra

ROZCESTNÍK prezentace Jedna zvídavá otázka První smělá odpověď (adjektiva) Druhá smělá odpověď (pojmy) Třetí smělá odpověď (biologie) Čtvrtá smělá odpověď (vědní obor) Pátá smělá odpověď (názory studentů) Tři užitečné odkazy + kontakt Dílčí výzkumné problémy D - matice Učitelé versus studenti Pojmy v dimenzi hp (2004) Vnímání fyziky středoškolskými studenty - včera, dnes a zítra