Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Oběhová soustava srdce, cévy, krevní oběh, krevní tlak
ČLOVĚK - opakování (1. část). Stavbou těla člověka se zabývá věda zvaná anatomie. ANO NE.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Patologie srdce a cév.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Neúnavná srdeční pumpa
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Mízní systém - jednosměrná soustava tvořená mízními cévami, mízou, mízními uzlinami, brzlíkem a slezinou  - základní funkcí je obrana organismu, odvod.
Oběhová soustava srdce, cévy, krevní oběh, krevní tlak
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Cévní soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
Opakování - krev a krevní cévy
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Mízní (lymfatická) soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Mízní systém Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0219.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
Oběhová soustava člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Mízní (lymfatická) soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Oběhová soustava- srdce
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Oběh krve zajišťuje srdce a cévy Obr.1,2.
Oběhová soustava u Člověka
Škola Střední průmyslová škola Zlín
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Krevní cévy Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0217.
Srdce a krevní oběhy Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Cévní systém lidského těla
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_07_28_Oběhová soustava, srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA, SRDCE.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Oběhová soustava srdce a cévy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola, Hradec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_SOUSTAVA OBĚHOVÁ_P1-2
Oběhová soustava - cévy
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Transkript prezentace:

Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1026 Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: 22. 2. 2013 Ročník (obor) septima, 3. A 79-41-K/81, 79-41-K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět Biologie Anotace: Prezentace, která by měla sloužit jako obrazová a textová podpora k výuce učiva o oběhové soustavě člověka. Materiál je zaměřen na krevní a mízní cévy. Šablona Číslo materiálu III/2-14 III/2-14-11

O B Ě H O V Á S O U S T A V A CÉVNÍ SYSTÉM http://wallpaperpassion.com/upload/6290/heart-breaking-2-1920x1200-wallpaper.jpg

KREVNÍ CÉVY tepny, tepénky, vlásečnice, žilky, žíly mimo vlásečnice třívrstvá stavba: vnitřní: jedna vrstva endotelových buněk + vazivo střední: hladká svalovina (tepny navíc vazivo s kolagenními vlákny) vnější: vazivový obal s nervy http://us.123rf.com/400wm/400/400/hfsimaging/hfsimaging1201/hfsimaging120100006/11943435-querschnitt-der-arterie-und-vene.jpg

Tepny (artérie) vedou okysličenou krev ze srdce k orgánům a k tkáním (výjimka - plicní tepna) přechází v tepénky (arterioly) a ty se větví do vlásečnic silná stěna se svalovou a elastickou vrstvou - odolnost vůči tlaku při srdečním stahu největší aorta http://nd01.jxs.cz/397/203/c752d64820_37142612_o2.png http://mlkshk.com/r/CU70

Vlásečnice (kapiláry) tenké, průsvitné cévy propojující tepny a žíly stěna tvořena pouze endotelem z cév do tkání O2, H2O, živiny; naopak CO2, produkty metabolismu přecházejí v žilky a ty potom v žíly http://www.souhorky.cz/ucebnice/pv/obrazky/vyziva/cevy3.jpg

Žíly (vény) vedou krev do srdce tenčí svalová vrstva ohebnější než tepny v dolních končetinách kapsovité chlopně, které napomáhají krvi návratu do srdce největší horní a dolní dutá žíla http://primo.snadno.eu/obeh-400.gif http://nd01.jxs.cz/143/380/8ccb28d25d_37142648_o2.png

MÍZNÍ CÉVY mízní vlásečnice, mízní cévy a mízní kmeny http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0030000/00244.jpg mízní vlásečnice, mízní cévy a mízní kmeny odvádí přebytek tkáňového moku v podobě mízy zpět do krve lymfatické orgány s imunitní fcí: mízní uzliny: drobné, bělavé uzlíky vyplněné lymfocyty. Nejvíce v oblasti ucha, krkavic, podpaží, břišní aorty a třísel. Zánět = zvětšení

=> tvoří mízní (lymfatickou) soustavu mandle brzlík slezina apendix kostní dřeň => tvoří mízní (lymfatickou) soustavu http://www.cancerin.com/wp-content/uploads/2010/12/thymus-cancer.jpg

Použitá literatura a zdroje Jelínek, J. & Zicháček, V. (2007): Biologie pro gymnázia. Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 575 s. Novotný, I. & Hruška, M. (2002): Biologie člověka pro gymnázia. Nakladatelství Fortuna, Praha, 240 s. Parker, S. (2007): Lidské tělo. Euromedia Group, Praha, 256 s. Vaněčková, I. et al. (2006): Přírodopis 8. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Plzeň, 128 s. Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2013-02-22]. http://wallpaperpassion.com/upload/6290/heart-breaking-2-1920x1200-wallpaper.jpg http://us.123rf.com/400wm/400/400/hfsimaging/hfsimaging1201/hfsimaging120100006/11943435-querschnitt-der-arterie-und-vene.jpg http://nd01.jxs.cz/397/203/c752d64820_37142612_o2.png http://mlkshk.com/r/CU70 http://www.souhorky.cz/ucebnice/pv/obrazky/vyziva/cevy3.jpg http://primo.snadno.eu/obeh-400.gif http://nd01.jxs.cz/143/380/8ccb28d25d_37142648_o2.png http://skolajecna.cz/biologie/Images/Textbook/Big/0030000/00244.jpg http://www.cancerin.com/wp-content/uploads/2010/12/thymus-cancer.jpg