Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování biologie člověka
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Sexuální výchova.
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Projekt z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost: „Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka - základní krok do života Základní škola praktická,
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Název Ontogeneze člověka
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Přemyslovci - opakujeme
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
OSTATNÍ DRUHY DOPRAVY.
PSYCHICKÉ STAVY.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV12.11 Téma: Přírodní podmínky ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Poznáváme sebe a svět, chceme poznat více Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Identifikátor materiálu:
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Helena Nováková
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
VY_52_INOVACE_13 Ryby pro 5. ročník ZŠ
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Doba bronzová a železná
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Spolková republika Německo
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_INOVACE_14_Jan Amos Komenský Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Rozmnožovací soustava
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS.
Biologické děje v dospívání
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. Š TĚPÁNKA B ERANOVÁ D ATUM : Č LOVĚK A JEHO SVĚT, ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. N ÁZEV MATERIÁLU.
Změny v životě člověka – puberta, dospívání
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VÝVOJ JEDINCE opakování
Rozmnožovací soustava
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

LIDSKÁ SEXUALITA 1 ANEB CO JE TO LÁSKA? POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/11 VZ AUTOR: Mgr. Stanislava KRPCOVÁ

Lidská sexualita aneb Co je to láska? Úvod: Odlišení významu „sex“ a „sexualita“ SEX = 1. z lat. sexus=pohlaví 2. hovorově jako synonymum pro erotiku, zvláště pohlavní styk SEXUALITA = 1. soubor vlastností vyplývajících z pohlavních rozdílů 2. uspokojení a psychická slast spojená se sexuálními aktivitami ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Žena & Muž Diskuse: Jak chápete uvedený citát? Dva lidé jsou vždy dva extrémy. Hebbel (německý dramatik) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín 1. úkol Popište všechny rozdíly tělesného vývoje chlapců a dívek. Jak nazýváme období, ve kterém se tyto změny nejvíce projevují? Rozdíly ve vývoji dívek a chlapců lze pozorovat již od útlého věku. Např. již v mateřské škole děti řeší, proč děvčátka na WC sedí a chlapečci stojí. Společně ve dvojicích se zamyslet nad všemi rozdíly, především v dospívání. Pak diskutovat ve čtveřicích, nakonec společná kontrola. Při práci lze použít pracovní list z programu O dospívání a menstruaci: Změny ženského a mužského těla během puberty. Údaje lze doplnit - čerpat z programu O dospívání a menstruaci: kapitola IV. Od dětství k dospělosti - Dospívání ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Chlapci Změny hlasu Ochlupení Muskulatura a nárůst váhy Akné, tělesný zápach Velikost a plodnost varlat Růst penisu Fáze vývoje: I = cca 3 roky – 3cm II = cca 9 let – 3cm III = cca 11let – 6cm IV = cca 13 let – 10cm V = cca 15 let – cca 15cm http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/Tanner_scale-male.svg/320px- Autor: Michal Komorniczak (Poland) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Dívky Tělesný tvar Rozložení tuku Ochlupení Růst prsou Menstruace Růst dělohy i vaječníků Doplnění k obrázku: jednotlivé fáze vývoje – individuální, zhruba lze říct: Předpubertální fáze Období asi 10 – 11 let Období asi 11 – 12 let Závěrečné období puberty Dospělost http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Tanner_scale-female.svg/462px-Tanner_scale-female.svg.png Autor: Michal Komorniczak (Poland) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Období změn PUBERTA aneb DOSPÍVÁNÍ Je to období a proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo fyzicky dospělého člověka schopného se rozmnožovat. Motivace: citát Marka Ebena Puberta Možná, že puberta je jeden z nástrojů, jak příroda pečuje o lidský rod, aby nevyhynul. Protože člověk by asi nikdy dobrovolně neopustil to bezpečí vlastní rodiny, kde je o něj postaráno milujícími rodiči a rodiče by asi těžko přenesli přes srdce, že to rozkošné a bezproblémové dítě najednou odchází. Ale pak přijde spásná puberta a z toho rozkošného dítěte se stane nesnesitelný jedinec, který opovrhuje svými rodiči, jejich hudbou, jejich oblečením, jejich životním stylem, takže nakonec jednou, když praští dveřmi a odejde, rodiče to jakž takž přežijí. A co je zajímavé, že hned venku na toho nesnesitelného jedince čeká jiný nesnesitelný jedinec, ovsem opačného pohlaví, který také před chvílí někde praštil dveřmi a ti dva nesnesitelní pocítí k sobě tak neuvěřitelnou náklonnost, ze spojí své životy a stanou se z nich ti báječní milující rodiče, od kterých by žádné dítě neodešlo, nebýt puberty. Je to podle mě velmi rozumné a co příroda dělá, dobře dělá. Tak přežij! Diskuze: nejen fyzické, ale i psychické změny v období puberty V období dospívání si člověk začne uvědomovat svou osobnost. Napodobuje myšlenky, které jsou charakteristické pro jeho dobu nebo napodobuje nějaký svůj idol. Bouří se proti autoritám, obzvlášť proti rodičům. Člověk začne navazovat a poznávat přátelství a lásku a v tomto věku pozná také násilí a zklamání. Neustále pozoruje své tělo a jeho změny... Puberta je složité období během něhož se propracujeme od kakaa k pivu... (neznámý autor) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Co je to láska? 2. úkol: Pokuste se zapsat, co všechno vás napadne, když se řekne LÁSKA. 3. úkol: Pokuste se výtvarně ztvárnit slovo LÁSKA. Aktivity žáků: dvojice – skupiny – jednotlivci (cca 10 minut) Následná diskuse, shrnutí, možný zápis na tabuli. Co je to výprask, ví každý z nás dost přesně, ale co je to láska, to nikdo pořádně neví. Heine (německý básník) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Co je ti nejbližší? Láska je … jako lítání v oblacích Láska je … jako pohled na svět přes skla růžových brýlí Láska je … jako hudba zvonků štěstí Láska je … jako procházka rájem Láska je … jako totální vymazání mého mozku Aktivita (cca 5 min): Rozdělit třídu podle názoru – 4 rohy třídy + střed Názorně lze pozorovat, kdo má jaký názor a co je komu blízké. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Zamilovanost & Láska 4. úkol: Je mezi těmito pojmy rozdíl? Pokud ano, jaký? Aktivita (cca 5 min) – jednotlivci či dvojice Žáci dobrovolně sdělí svůj názor, nikoho nenutíme! Následná diskuse. Shrnutí na následujících snímcích. Zamilovaní jsou blázni. Plautus (římský dramatik a básník) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Zamilovanost Jedná se o první cit, který se mezi chlapcem a dívkou vytváří. Během dospívání se většina z nás zamiluje několikrát. Znaky zamilovanosti: - vidíme partnera „růžovými brýlemi“ - posíláme si milostná psaníčka - důvěrně si povídáme - vodíme se za ruce - první nesmělé pusy - touha trávit spolu každou volnou chvíli - hlazení, mazlení, doteky a líbání Souhlasíte? Které další znaky zamilovanosti dokážete uvést? ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Láska Jedná se o nejhlubší cit v lidském životě, kterým se člověk odlišuje od zvířat. Je to silný, kladný emocionální vztah k jiné osobě, ale i věci, myšlence, k sobě samému. Má mnoho podob – partnerská, mateřská, k vlasti, … Možné další aktivity a doplnění: Dokážete jinak vyjádřit co je to láska? Pokuste se vyjádřit jednou větou. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Láska v jedné větě... Láska prochází žaludkem. Láska je soubor chemických reakcí v těle. Láska je pouze reprodukční akt. Láska je prostě ten největší dar v životě člověka. My říkáme láska, ale on je to celý zástup citů, ani je v tom houfu nemůžeme všechny rozeznat. Karel Čapek ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Závěr Láska kvete v každém věku. Láska se nemá uspěchat. Je krásné prožívat ji krok za krokem. Je potřeba se lásce učit, abychom ji mohli dále rozvíjet a hledat i jiné podoby lásky. Shrnutí a diskuse: Láska v každém věku – malé děti, dospívající, dospělí, staří lidé ... Láska u lidí, u zvířat, láska ke zvířatům, k věcem a předmětům, láska k vlasti,... Rozdílné pojetí lásky v odlišných kulturách – křesťané, muslimové, Evropa, Střední a Dálný východ,... Láska, to je štěstí, které si dáváme navzájem. Sandová (francouzská spisovatelka) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Pokládám lásku za jednu z nejdůležitějších věcí v lidském životě. Láska je mnohem víc než touha po pohlavním styku, je hlavním východiskem z osamělosti. Russel (anglický matematik a filozof) Citát k zamyšlení. Další možné aktivity k tématu: Esej na téma „Co je to láska“ Vyhledání hudebních děl, písní ztvárňujících podoby lásky. Skládání básní, písní o lásce. Vytvoření comicsu na téma „Co je to láska“. Vysvětlení rozdílů mezi láskou a vášní. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín Zdroje http://files.hwjezdarka.cz/200030550-8fd6590ce1/%C5%BEena%20a%20mu%C5%BE.jpg http://www.profilek.cz/obrazky-na-profil/muz-zena.jpg http://www.smisek.cz/images/zoom/ecards/thumbs/srdce.jpg http://media.novinky.cz/019/90198-top_foto1-nvfik.jpg http://img.ihned.cz/attachment.php/200/24643200/st48BDEF7GILOkl6QWbcefgryz01SRVm/Brain-Power_185x122.jpg http://www.topzine.cz/wp-content/uploads/2011/05/L%C3%A9t%C3%A1n% http://nd01.jxs.cz/712/887/8a82b9e4e8_43651678_o2.gif http://data6.superhry.cz/TSO_40e1f8z/1024/006/6257-1024.jpg http://nd04.jxs.cz/368/037/fd50f3a056_70473068_o2.png ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín