Integrace v logistice Rok 2009 – ideální doba pro optimalizaci procesů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní studie pro Q&X Trading (Technica Solutions)
Advertisements

Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Velké příležitosti pro malé (nezávislé) obchodníky Marta Nováková, U&Sluno a.s., červen 2002.
Jednatel Cargologix, s.r.o.
Tvorba cen v maloobchodě
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Řízení vztahu se zákazníky integrované do ERP systému
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Generální ředitelství cel Projekt ECR brána případová studie
Úvodní studie pro Q&X Trading (Tomáš Klinský, Technica Solutions)
Integrace aplikací s využitím komunikačního serveru Vema
Aleš Chudý ředitel divize IW Microsoft Slovakia.
Vybrané problémy z distribuční logistiky
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
SAP Ing. Jiří Šilhán.
A Integrace ERP a e-shopu prakticky aneb není propojení jako propojení … Ing. Jan Svoboda Head of e-shop platforms, Allegro Group
Současné trendy outsourcingu mezd
Place – místo prodeje (distribuce)
Projekt z předmětu Strategie a IS Krejčík, Kučera, Roubíček
Účetnictví na PC I Ing. Josef Horák, Ph.D.
Zvyšování kvality poskytovaných služeb - efektivní řízení servisní péče Konference SIS2010, Brno Petr Bříza, Versino CZ, s.r.o.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Dodatek k prezentaci Logistické systémy vývoj, charakteristika a použití Lenka Stiessová Pavla Muhlbachová Jana Jurková Sanjin Hasić Jiří Ullmann.
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
3 Simulace řízení informačního a materiálového toku - logistická hra
Předávání dat a komunikace s OTE
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
MARKETINGOVÝ MIX.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Vyřizování objednávek – objednávkový cyklus, formy objednávek
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Logistický proces ve firmě Petr Hobža – Strážnické brambůrky SAP Business One Pavel Rumplík Obchodní ředitel.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Distribuce VY_32_INOVACE_44_883
Informační systém pro správu a vyřizování objednávek
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Transkript prezentace:

Integrace v logistice Rok 2009 – ideální doba pro optimalizaci procesů 9. dubna 2009, 14:00-15:00 Webkonference o integraci v logistice Ing. Jan Kovařík, Petr Žemlička jan.kovarik@dsb.cz, petr.zemlicka@dsb.cz

Obsah prezentace Současná ekonomická situace Předpoklady dalšího vývoje Dodavatelsko-odběratelský řetězec Komunikace v distribučním řetězci Integrace v dodavatelském řetězci Přínosy integrace Příklady z praxe

Současná ekonomická situace Pokles HDP Pokles objemu přeprav, snaha snižovat zásoby Nízká inflace/deflace (Španělsko jako první v deflaci) Výrazné výkyvy směnných kurzů Zhoršená dostupnost úvěrů Zhoršující se platební morálka Z pohledu zaměstnavatelů lepší situace na trhu práce Pokles cen energií Nižší ceny komerčních nemovitostí aj.

Objem přepravy za 4/4 2008 Očištěné tržby ↓ mezičtvrtletně o 4,1 % a meziročně reálně o 5,5 %. Neočištěné tržby ↓ o 7,7 %. ↓ tržeb zaznamenaly všechny obory dopravy: silniční doprava (↓ tržeb o 13,7 %), železniční doprava (↓ tržeb již pošesté, tentokrát o 7,3 %), letecká doprava (↓ o 8,8 %). Meziroční ↓ tržeb zaznamenaly i vedlejší a pomocné činnosti v dopravě s výjimkou skladovacích služeb. [očištěné tržby ↓ mezičtvrtletně o 4,1 % (nižší hodnota byla zaznamenána od počátku zavedení statistického zjišťování v roce 1997 jen ve 4/4 1998) ] [Pokles zahraničního obchodu v únoru pokračoval - Meziročně klesl vývoz v běžných cenách o 22,2 % (v lednu o 24 %) a dovoz o 21,5 % (v lednu o 21,3 %). Od počátku roku je tak propad zahraničního obchodu největší v historii ČR. Se státy EU byla bilance aktivní 38,1 mld. Kč, s nečlenskými státy EU pasivní 29,4 mld. Kč. Bilance se zlepšila v obchodě s: polotovary a materiály, kde vzrostl přebytek o 2,6 mld. Kč (vliv vyššího poklesu dovozu než vývozu), chemickými výrobky o 2,0 mld. Kč a minerálními palivy o 0,8 mld. Kč snížením deficitu. Bilance se zhoršila především v obchodě se: stroji a dopravními prostředky, kde klesl přebytek o 5,8 mld. Kč, průmyslovým spotřebním zbožím, kde se negativně projevil přechod z aktiva do pasiva o 2,6 mld. Kč, kladné saldo kleslo v obchodě s nápoji a tabákem o 0,4 mld. Kč a surovinami o 0,3 mld. Kč a v obchodě s potravinami a živými zvířaty se prohloubil schodek o 0,3 mld. Kč.] [3] Zdroj: Český statistický úřad [2]

Současná ekonomická situace [4] Eurostat: Evropská recese byla koncem 2008 hlubší, než ukazovaly odhady Brusel (zpravodaj ČTK) - Meziroční pokles ekonomiky EU a eurozóny byl ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku větší, než ukazovaly původní odhady. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2007 se HDP celé unie propadlo o 1,4 procenta a eurozóny o 1, ...více [5] Výsledková sezóna dnes otevře své brány... „kmotr“ Faber čeká pokles o 10 % před dalším růstem

Na co se tedy připravovat? Možnost rychlého přechodného zlepšení Možnost dalšího výrazného poklesu Riziko inflace a enormního zvýšení úrokových sazeb a mezd Riziko vyšších daňových zátěží

Nejnaléhavější potřeby firem Udržení platební schopnosti (Cash is king) Zajistit ekonomickou efektivitu při menších objemech Upevnit vztahy se svými zákazníky a dodavateli Zlepšit flexibilitu v sortimentu, službách, objemech.... Proměnit fixní náklady na variabilní Využít vládních a jiných podpůrných programů Revenue is vanity... margin is sanity... cash is king.  

Dodavatelsko-odběratelský řetězec nebo-li distribuční řetězec, propojení subjektů, které se podílejí na distribuci výrobku ke konečnému spotřebiteli, počet a charakter jednotlivých subjektů se liší zboží od zboží, lokalitu od lokality..., jednotlivé články distribučního řetězce jsou vzájemně propojeny, neznamená to však, že každý tento článek je v kontaktu se všemi ostatními články v řetězci.

Alternativní distribuční cesty Schéma č. 1: Spotřební zboží Výrobce Obchodní agent VO Alternativní distribuční cesty prakticky představují jednotlivé způsoby, kterými se výrobky dostávají až ke konečnému spotřebiteli. Každá tato prodejní cesta je charakterizována počtem a intenzitou úrovní, tedy množstvím článků, jež zprostředkovávají kontakt mezi výrobcem a spotřebitelem. Jak vidíme ze schématu č. 1, prodejní cestou nulté úrovně určenou pro distribuci spotřebního zboží rozumíme přímý vztah výrobce a spotřebitele. O jednoúrovňové prodejní cestě hovoříme tehdy, vstupuje-li mezi výrobce a spotřebitele maloobchod. Dvouúrovňová prodejní cesta obsahuje další prvek, jímž je velkoobchod zprostředkující vazbu mezi výrobcem a maloobchodem. Vztah mezi firmou a velkoobchodem může být zprostředkován nezávislým agentem, který sjednává obchod za stanovenou provizi a potom hovoříme o tříúrovňové prodejní cestě. [1, s. 78] VO MO MO MO Spotřebitel Zdroj: 1, s. 78

Komunikace v distribučním řetězci Komunikace uvnitř organizace: uvnitř společnosti – mezi pobočkami a centrálou, výrobními závody..., WMS, MES, MSS, Fleet Management, docházkové systémy – mzdové moduly. Externí komunikace se zákazníky EDI, ASN, .. s outsourcingovým poskytovatelem logistických služeb, s dodavateli, zboží, materiálu, s úřady, celní atd.

? Schéma č. 3: Ukázka neefektivní komunikace Dodavatelé Aplikace Zákazníci Zaměstnanci Procesy Data Aplikace ?

Informace vyměňované mezi články řetězce příjem objednávek pomocí různých kanálů (webový portál, email, telefon...), bezpečné zpřístupnění vybraných informací, např. skladové zásoby, stav zakázek, potřeba sdílení dat a snadného propojení specializovaných aplikací (ERP, CRM, WMS, MSS, MES, ....), komunikace s techniky a servisními odděleními, zpětná vazba.

Schéma č. 4: Zpracování zákaznické objednávky Objednávka Výrobce / Distributor Zákazník Potvrzení převzetí dodávky Oznámení reklamace Dodací list Zboží / dodací list Reklamační protokol Potvrzení převzetí dodávky Reklamační protokol Vratka zboží 3PL (poskytovatel logistických služeb)

Integrace v dodavatelském řetězci Tradiční přístup: vytvoření mnoha interfaců (export/import), mnoho interfaců mezi jednotlivými systémy, časté manuální přepisování informací, nízká úroveň adaptability, vysoké nároky na údržbu. Možnost integrace: BPI (Business Process Integration)

Schéma č. 3: Ukázka efektivní komunikace Zákazníci Zaměstnanci Procesy Data Aplikace Dodavatelé Integrace

Přínosy integrace automatizace – menší závislost na specifických zdrojích (lidských aj.), snižení ztrát detailních informací v důsledku agregace úspora mzdových nákladů, elektronická komunikace – snížení „papírování“, chybovosti při zadávání dat, dvojího zadávání dat, snížení redundance, flexibilita, možnost úprav dle změny vnějších podmínek, propojení různorodých aplikací - snížení celkových nákladů na vlastnictví a zvýšení efektivity, snadná obsluha a správa systémů, čitelnost procesů i nejen pro IT odborníky.

Příklady z praxe - Adidas Potřeba: Zrychlit komunikaci v celosvětovém dodavatelsko-odběratelském řetězci. Řešení: Upgrade HW, integrace pomocí integračních nástrojů. Výsledek: B2B prostředí, 400% ROI. 17

MSI založena v roce 1991, člen evropské obchodní skupiny Candy Connection, 2 prodejní divize – MSI a Cash&Candy, cukrovinky dodává do MO prodejen prostřednictvím sítě obchodních zástupců, pomocí WMS řídí zásoby, eviduje trvanlivost i šarže výrobků, nabídka obsahuje přes 350 výrobků od více než dvaceti evropských i zámořských výrobců cukrovinek. 18

Obchodní zástupce pracujís s MSS Schéma č. 5: Zpracování zákaznické objednávky v MSI Objednávka – např. EDI MSI ERP SAP Maloobch. Řetězec např. Makro Potvrzení objednávky – např. EDI Potvrzení převzetí dodávky Expediční příkaz Zboží / dodací list Potvrzení expedice Distribuční centrum MSI řízené WMS Reportování prodejů, odvod hotovosti Objednávka zboží Dodávka zboží Obchodní zástupce pracujís s MSS Zboží / faktura Maloobchod např. Večerka na růžku Hotovostní úhrada

Shrnutí Nižší chybovost = nižší náklady = vyšší spokojenost zákazníka rychlejší reakce na změny požadavků a preferencí zákazníků, vyšší kvalita služeb – lepší image, upevnění vztahu se zákazníkem – posílení důvěry a vyšší loajalita. Nižší chybovost = nižší náklady = vyšší spokojenost zákazníka

Seznam literatury ZÁBOJ, M. Obchodní operace. 1. vydání, Brno: Brno International Business School, 2003, ISBN 80-86575-93-4, 126 stran Internetové stránky Statistického úřadu, http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cdos021709.doc, [7. dubna 2009] Internetové stránky Svazu průmyslu a dopravy ČR, http://www.spcr.cz/statistika/zo.htm, [7. dubna 2009] Internetové stránky Partia Online, http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1393490/eurostat-evropska-recese-byla-koncem-2008-hlubsi-nez-ukazovaly-odhady.html, [7. dubna 2009] Internetové stránky Partia Online, http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1393541/vysledkova-sezona-dnes-otevre-sve-brany-kmotr-faber-ceka-pokles-o-10-pred-dalsim-rustem.html, [7. dubna 2009]

Děkujeme za pozornost Ing. Jan Kovařík jan.kovarik@dsb.cz Petr Žemlička petr.zemlicka@dsb.cz