Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Advertisements

NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Slovesa, osoba, číslo, čas
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_590_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.06 Anotace: Prezentace je zaměřena na podmiňovací způsob u sloves. Obsahuje základní pravidla tvoření. Vzdělávací oblast: český.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Podstatná jména, pád, číslo, rod a vzor
Určování sloves a podstatných jmen (pád, číslo, rod a vzor)
Podstatná jména rodu ženského a středního
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.11 Anotace: Prezentace je zaměřena na procvičení pravopisu v koncovkách podstatných jmen. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Shoda přísudku s podmětem
Podmiňovací způsob, slovesa: osoba, číslo, způsob, čas
Podstatná jména rodu středního
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Podstatná jména rodu mužského
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Shoda přísudku s podmětem
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Slovesa – osoba, číslo, čas
Podstatná jména rodu středního
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Věta jednoduchá- souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s úvahou a její kompozicí. Žák se pokusí sám vytvořit jednoduchou úvahu. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
Souvětí a jeho stavba, spojovací výrazy
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Písemné násobení s nulou v činiteli
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
Podstatná jména rodu ženského Anotace: Podtrhni v textu (příloha Word) podstatná jména rodu ženského. Kontrola správnosti. Vypiš do tabulky podstatná jména.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Shoda přísudku s podmětem – doplňování koncovek
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Podstatná jména rodu mužského
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Anotace: Zvedají kartičky i/í y/ý. Kontrola správnosti.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.05.
Anotace: Zvedají kartičky i/í y/ý. Kontrola správnosti.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_20
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská VY_32_INOVACE_Čj 3.,4.18 Slovesný způsob Anotace: Slovesný způsob. Podmiňovací způsob. U sloves utvoř všechny tvary podmiňovacího způsobu. Rozkazovací způsob.Ke slovesům uveď všechny tvary rozkazovacího způsobu. Napište slova v závorce se slovesy ve 2. osobě jednotného čísla rozkazovacího způsobu. Kontrola správnosti. Přečti ve 2. osobě jednotného čísla rozkazovacího způsobu. Doplň vynechaná písmena. Zdůvodnění pravopisu. Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český Očekávaný výstup: Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: První stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Čtvrtý ročník základní školy

Děj, který se uskutečňuje, uskuteční nebo už uskutečnil. Slovesný způsob způsob oznamovací Každý den cvičím. Každý den budu cvičit. Každý den jsem cvičil. Děj, který se uskutečňuje, uskuteční nebo už uskutečnil. (oznamovací věta nebo tázací) způsob rozkazovací Cvič každý den. Cvičme každý den. Cvičte každý den. Děj, který se má (nebo nemá) podle rozkazu uskutečnit. (rozkazovací věta) způsob podmiňovací Cvičil bych každý den. Cvičil bys každý den. Cvičil by každý den. Děj, který by se mohl uskutečnit.

Podmiňovací způsob Tvary podmiňovacího způsobu jsou složené. Jsou složeny z příčestí minulého a ze zvláštních tvarů bych, bys, by, bychom, byste, by (od slovesa být). říct učit se koupit si Utvoř podmiňovací způsob ve všech osobách. č. j. 1. os 2. os. 3. os. č. mn. 1. os. řekl bych učil bych se koupil bych si řekl bys učil by ses koupil by sis řekl by učil by se koupil by si řekli bychom učili bychom se koupili bychom si řekli byste učili byste se koupili byste si řekli by učili by se koupili by si

Tvary rozkazovacího způsobu - koncovky 2. os. č.j.: piš jdi dávej 1. os. č.mn.: pišme jděme dávejme 2. os. č.mn.: pište jděte dávejte Pro 3. osobu lze vyjádřit rozkazovací způsob pomocí částic ať, nechť

K daným slovesům uveďte všechny tvary rozkazovacího způsobu. 2. os.j.č. 1.os.mn.č. 2.os.mn.č. 2.os.j.č. zachránit vyřezat přijít povozit najíst se uvést rozsvítit umýt rozkázat rozvířit zachraň zachraňme zachraňte vyřež vyřežme vyřežte přijď přijďme přijďte povoz povozme povozte najez se najezme se najezte se uveď uveďme uveďte rozsviť rozsviťme rozsviťte umyj umyjme umyjte rozkaž rozkažme rozkažte rozviř rozviřme rozviřte

Zapamatujte si: napít se – napij se přikrýt – přikryj Napište slova v závorce se slovesy v 2. os. č. j. rozkazovacího způsobu. Zapamatujte si: napít se – napij se přikrýt – přikryj (Napít se) čaje se šťávou. (Přišít si) knoflík u kabátu. Na zimu růžové keře (přikrýt). Před jídlem (si umýt) dobře ruce. (Zrýt) celý záhon. (Přibít) věšák na stěnu. (Užít) o prázdninách hodně sluníčka. (Vypůjčit si) stan na prázdniny. (Namířit) přesně na střed a potom (vystřelit). (Rozpůlit) ten bochník chleba. (Utřít) tři žloutky s cukrem. (Prostřít) ubrus na stůl. napij se, přišij si, přikryj, si umyj, zryj, přibij, užij, vypujč si, namiř, vystřel, rozpul, utři, prostři

Zapamatujte si: nekazit - nekaz uhasit – uhas pověsit - pověs Přečtěte v 2. os. č. j. rozkazovacího způsobu Zapamatujte si: nekazit - nekaz uhasit – uhas pověsit - pověs (Přivézt) všechny věci domů. Po výletě (uhasit) žízeň a dobře (se najíst). (Ohlásit), že jsi už přišel. Šaty (pověsit) na ramínko a (uložit) je do skříně. Před odchodem pečlivě (udusit) táborový oheň. Stanové dílce dobře (uvázat). Než vyjdeš, správně kolo (namazat). Před závodem (se učesat) a dlouhé vlasy (svázat) stužkou. (Nekazit) nám radost.

Doplňte vynechaná písmena Doka_, že máš pravdu. Dobře si to rozva_. Nepoka_ si výkres. Přihla_ se do kroužku. Poj_ rychle se mnou. Sve_ mě. Upra_ záhonek. Pově_ mi, co jste dělali ve škole. Pově_ si tašku na věšák. Necho_ ještě domů. dokážu rozvážím nepokazím ž ž z přihlásím půjdu svezu upravím s ď z v povědět – d se mění v z pověsím z s nechodím ď

Použitá literatura: Český jazyk pro 4. ročník ZŠ, V. Styblík a kol Použitá literatura: Český jazyk pro 4. ročník ZŠ, V. Styblík a kol., SPN 1998