Poptávka, nabídka a tržní rovnováha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Teorie rozdělování a její kontexty
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie rozdělování a její kontexty
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Monopol Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 7.
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Oligopol, monopol
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Jiří Mihola Ekonomie 1 Bakaláři Šesté a sedmé cvičení Dokonalá a nedokonalá konkurence a její formy. Jiří Mihola
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Poptávka, nabídka a tržní rovnováha Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 4 cvičení kap. 6 a 7 Poptávka, nabídka a tržní rovnováha

Obsah A. Obecná charakteristika Krátkodobá rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci Mrtvá ztráta v nedokonalé konkurenci Dlouhodobá rovnováha v nedokonalé konkurenci Monopolistická konkurence Oligopol

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.1 Uveďte příklady: trhu s monopolistickou konkurencí, b) oligopolního trhu.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.1 Uveďte příklady: trhu s monopolistickou konkurencí, b) oligopolního trhu. monopolistická konkurence – ČD dráhy?, ČEZ?, čistírna oděvů, cukroví oligopol - dodavatelé ropy, těžba fosfátu, banky, spojový operátoři, hutnictví, výroba automobilů

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.2 Pokud chce firma prodat 20 kusů výrobku, může jít na trh s cenou 100 PJ za kus. Pokud chce prodat 30 výrobků, musí cenu snížit na 80 PJ za kus. Pokud by jich chtěla prodat 40, musela by cenu dále snížit na 60 PJ. Co můžeme říci o prostředí, v němž se firma nachází? Zakreslete křivku poptávky po produkci dané firmy. Zakreslete křivku mezního příjmu firmy.

Poptávková funkce př.2/6.kap. Q´ p TR MR 20 100 2000 MR ≥ MC 30 80 2400 400 MC < 0 40 60

Poptávková funkce př.2/6.kap. Q´ p TR MR 20 100 2000 MR ≥ MC 30 80 2400 400 MC < 0 40 60 Jde o případ nedokonalé konkurence.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.3 Zakreslete křivku poptávky po produkci firmy a křivku mezního příjmu firmy v případě dokonalé a nedokonalé konkurence.

Poptávková křivka př.3/6.kap. Dokonalá konkurence Tržní poptávková křivka je přímka rovnoběžná s osou x (prodané množství neovlivní cenu). Nedokonalá konkurence Tržní poptávková křivka je klesající přímka (větší množství lze prodat při menší ceně).

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.4 Proč benzínová čerpadla prodávají potraviny a další statky, když si tyto statky lze koupit v jiných obchodech a navíc levněji? Proč lidé potraviny a podobné statky nakupují u benzínových čerpadel, když si je v jiných obchodech mohou koupit levněji?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.4 Proč benzínová čerpadla prodávají potraviny a další statky, když si tyto statky lze koupit v jiných obchodech a navíc levněji? Proč lidé potraviny a podobné statky nakupují u benzínových čerpadel, když si je v jiných obchodech mohou koupit levněji? Nacházíme se v prostředí nedokonalé konkurence. Protože existují transakční náklady. Protože zde obvykle nakupují malá množství. Konzumují tak další výhody.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.5 Obchodníci často poskytují množstevní slevy – např. pokud si jeden spotřebitel koupí tři stejné statky, zaplatí méně, než když si tři různí spotřebitelé koupí (každý spotřebitel si koupí) stejný statek. Proč tak obchodníci činí?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.5 Obchodníci často poskytují množstevní slevy – např. pokud si jeden spotřebitel koupí tři stejné statky, zaplatí méně, než když si tři různí spotřebitelé koupí (každý spotřebitel si koupí) stejný statek. Proč tak obchodníci činí? Snižují mrtvou ztrátu = přebytek spotřebitele + výrobce

Mrtvá ztráta – přebytek spotřebitele př.5/6.kap.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.6 Uveďte příklady inovací, které zmírnily bariéry vstupu do odvětví, takže trh přestal být oligopolním trhem, respektive jeho oligopolní charakter se zmírnil.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.6 Uveďte příklady inovací, které zmírnily bariéry vstupu do odvětví, takže trh přestal být oligopolním trhem, respektive jeho oligopolní charakter se zmírnil. Mobil zrušil závislost na rozvodné síti, elektronika-miniaturizace, minipivovary pivo lze vyrábět i v malých množstvích,

Mějme následující údaje v tabulce (P, FC a VC jsou v PJ): Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.7 Mějme následující údaje v tabulce (P, FC a VC jsou v PJ): Pro jednotlivá množství spočítejte následující hodnoty: VC, TC, AC, AFC, AVC, TR, AR, MR, EP, EP/Q´. Najděte bod optima firmy.

Poptávková funkce př.7/6.kap.

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10  90 80 2 5 160 70 15 7,5 2,5 145 72,5 3 7 210 50 12 22 7,33 4 3,33 188 62,67 60 240 30 21 32 7,75 5,25 208 52,25 250 42 8,4 6,4 41,6 6 40 -10 47 57 9,5 7,83 1,67 183 30,5 20 -30 67 77 11 9,57 1,43 133 19 8 25 -50 92 102 12,8 11,5 1,25 58 7,25 9 36 -70 128 138 15,3 14,2 1,11 -48 -5,33 -90 168 178 17,8 16,8 -178 -17,8

Poptávková funkce př.7/6.kap.

Poptávková funkce př.7/6.kap.

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10   80 2 5 160 70 15 7,5 2,5 145 72,5 3 7 210 50 12 22 7,33 4 3,33 188 62,67 60 240 30 21 32 7,75 5,25 208 52,25 250 42 8,4 6,4 41,6 6 40 -10 47 57 9,5 7,83 1,67 183 30,5 20 -30 67 77 11 9,57 1,43 133 19 8 25 -50 92 102 12,8 11,5 1,25 58 7,25 9 36 -70 128 138 15,3 14,2 1,11 -48 -5,33 -90 168 178 17,8 16,8 -178 -17,8

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.8 K čemu bude docházet, pokud na trhu monopolistické konkurence dosahují producenti ekonomické ztráty? Znázorněte pomocí křivek nabídky a poptávky. Jak se to projeví na průměrných nákladech a průměrných příjmech jednotlivých producentů, kteří působí na trhu monopolistické konkurence? Co platí pro dlouhodobou rovnováhu trhu monopolistické konkurence?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.8 K čemu bude docházet, pokud na trhu monopolistické konkurence dosahují producenti ekonomické ztráty? Bude docházet k výstupu z odvětví. Znázorněte pomocí křivek nabídky a poptávky. Jak se to projeví na průměrných nákladech a průměrných příjmech jednotlivých producentů, kteří působí na trhu monopolistické konkurence? Co platí pro dlouhodobou rovnováhu trhu monopolistické konkurence? Průměrné příjmy i průměrné náklady vzrostou. Firma nevyrábí v minimu svých průměrných nákladů. Odbyt lze zvýšit tím, že se sníží cena.

Monopolistická konkurence př.8/6.kap.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.9 Vyhledejte praktické příklady toho, kdy vláda/stát reguluje monopoly či oligopoly banky - vyhlašování úrokových sazeb, povinné rezervy cenový věstník MF – hračky, učebnice určování televizních a rozhlasových poplatků

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.10 Bankovní trh má charakter oligopolního trhu. Podmínky pro podnikání bank jsou velmi přísné. Proč má smysl podnikání bank regulovat? Může mít regulace nějaké negativní důsledky?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.10 Bankovní trh má charakter oligopolního trhu. Podmínky pro podnikání bank jsou velmi přísné. Proč má smysl podnikání bank regulovat? Může mít regulace nějaké negativní důsledky? Správa cizího majetku; značné dopady příliš nerovnoměrného vývoje či dokonce kolapsu bank; zajištění profesionality; etická pravidla chování. Negativa: možné snížení efektivnosti.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.11 Co všechno brání tomu, aby trh produkce automobilů přestal být oligopolním trhem?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.11 Co všechno brání tomu, aby trh produkce automobilů přestal být oligopolním trhem? Vysoké náklady na vstup do odvětví. Automatizace projektování i výroby. Tvrdý konkurenční boj. Význam značky a tradice.

Inovační monopol př.11/7.kap. D=AR=MU MR

Dočasný inovační monopol Q´

Dočasný inovační monopol Q´

Dočasný inovační monopol AC Q´

Dočasný inovační monopol AC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC d0=AR0=MU0 Q´

Dočasný inovační monopol AC MC d0=AR0=MU0 Q´

Dočasný inovační monopol AC MC d0=AR0=MU0 MR0 Q´

Dočasný inovační monopol EP/Q´1>0 AC MC P0 d0=AR0=MU0 MR0 Q´0 Q´

Dočasný inovační monopol EP/Q´1>0 AC MC P0 d0=AR0=MU0 MR0 Q´1 Q´0 Q´

Dočasný inovační monopol EP/Q´1>0 AC MC EP/Q´1=0 P0 P1 d0=AR0=MU0 MR0 MR1 d1=AR1=MU1 Q´1 Q´0 Q´

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.12 Proč se firmám vyplatí investovat do budování značky? Na kterém trhu se jim to vyplatí – na dokonale či nedokonale konkurenčním?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.12 Proč se firmám vyplatí investovat do budování značky? Na kterém trhu se jim to vyplatí? Značka zvyšuje poptávku a odstraňuje konkurenci. Vyplácí se zejména v rámci nedokonalé konkurence na monopolním či oligopolním trhu.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Uveďte příklady monopolu na základě jedinečného výrobního faktoru, monopolu v důsledku státní regulace, přirozeného monopolu a dočasného monopolu na základě inovace.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Uveďte příklady monopolu na základě jedinečného výrobního faktoru, monopolu v důsledku státní regulace, přirozeného monopolu a dočasného monopolu na základě inovace. Jedinečný výrobní faktor(není substitut ani volný zdroj): Mattoni; Becherovka, Prazdroj; Blaťák; Olomoucké syrečky; Starorežná Prostějov. Státní regulace: pivovárečné právo panovníka; Pošta – hr. Paara; ČNB; pojišťovny; investiční společnosti, penzijní fondy.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Státní regulace: Pošta – hrabě Paara; Vzájemná nevraživost rodiny Taxisů, kteří si z organizování poštovských služeb dokázali udělat zlatý důl, a habsburských císařů vyvrcholila na počátku 17. století. A tak v roce 1622 získala nejvyšší dvorský poštovní úřad ve Vídni rodina Paarů, když Ferdinand II. vrchním dvorním poštmistrem jmenoval Kryštofa Paara.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Státní regulace: Pošta – hr. Paara; Úřad vrchního dvorního poštmistra byl v rodině Paarů dědičným od roku 1628 do roku 1743, kdy záležitosti pošty byly převedeny do kompetence dvorské komory, tj. státu. Po roce 1743 tak Paarům zbyl již jen čestný titul vrchního dvorního poštmistra, který byl už ovšem oddělen od skutečného výkonu této funkce.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.2 Výrobci pracích prášků dosahují dlouhodobě nulového ekonomického zisku. Jeden výrobce ale začne používat novou levnější technologii. Dosahuje také nulového ekonomického zisku? Jak můžeme tohoto výrobce (alespoň v krátkém období) označit? K čemu bude na trhu pracích prášků docházet poté, co tento výrobce začal používat levnější technologii?

Jeho zisk bude větší než 0, ušetří na nákladech. Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.2 Výrobci pracích prášků dosahují dlouhodobě nulového ekonomického zisku. Jeden výrobce ale začne používat novou levnější technologii. Dosahuje také nulového ekonomického zisku? Jak můžeme tohoto výrobce (alespoň v krátkém období) označit? K čemu bude na trhu pracích prášků docházet poté, co tento výrobce začal používat levnější technologii? Jeho zisk bude větší než 0, ušetří na nákladech. Jde o inovační monopol. Nastane úsilí o ovládnutí technologie.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.3 Jste vlastníkem jediné studny ve městě. V daném městě nelze vodu získávat jinak. Jaké kritérium uplatníte při rozhodování o tom, kolik vody poskytnete ostatním obyvatelům města? Je toto množství vody společensky efektivní?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.3 Jste vlastníkem jediné studny ve městě. V daném městě nelze vodu získávat jinak. Jaké kritérium uplatníte při rozhodování o tom, kolik vody poskytnete ostatním obyvatelům města? Je toto množství vody společensky efektivní? Jste v postavení monopolu. Nejdříve asi uspokojíte vlastní potřebu. To, že jde o základní životní potřebu vám dává možnost prodávat nad tržní cenu. Záleží též na vydatnosti zdroje vody.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.4 Pokud monopolista může s každým zákazníkem jednat o ceně (nezpůsobuje mu to vysoké náklady) a stanovit cenu, která je rovna ceně, kterou je daný zákazník ochoten zaplatit, zvětší se nebo se zmenší nabízené množství? Jaký bude mít daný producent mezní příjem? Vzniká v tomto případě mrtvá ztráta?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.4 Pokud monopolista může s každým zákazníkem jednat o ceně (nezpůsobuje mu to vysoké náklady) a stanovit cenu, která je rovna ceně, kterou je daný zákazník ochoten zaplatit, zvětší se nebo se zmenší nabízené množství? Jaký bude mít daný producent mezní příjem? Vzniká v tomto případě mrtvá ztráta? Nabízené množství bude vyšší. Mezní příjem bude vyšší. Individuální cena dovoluje čerpat nejen přebytek výrobce, ale i spotřebitele. Sníží se tím či se zcela eliminuje mrtvá ztráta.

Mrtvá ztráta – přebytek spotřebitele př.5/6.kap.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.5 Proč máme jedinou distribuční síť elektřiny? Vysvětlete pomocí ekonomických termínů. Proč většina počítačů používá operační systém Windows? Co můžeme říci o výrobci tohoto systému – společnosti Microsoft?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.5 Proč máme jedinou distribuční síť elektřiny? Vysvětlete pomocí ekonomických termínů. Proč většina počítačů používá operační systém Windows? Co můžeme říci o výrobci tohoto systému – společnosti Microsoft? Přirozený (síťový) monopol. Vytvoření další sítě by bylo nákladné. Inovační monopol - kompatibilita.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.6 Lze o společnosti provozující kabelovou televizi říci, že má monopol? Tato firma jako jediná dodává domácnostem televizní programy prostřednictvím kabelové sítě.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.6 Lze o společnosti provozující kabelovou televizi říci, že má monopol? Tato firma jako jediná dodává domácnostem televizní programy prostřednictvím kabelové sítě. Nikoliv existuje substitut. Lidé nejsou na kabelovou síť odkázáni.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.7 Uveďte příklad, kdy inovace vedla k odstranění: a) monopolu založeného na výnosech z rozsahu, b) monopolu založeného na vlastnictví přírodního zdroje, c) monopolu založeného na administrativních omezeních vstupu do odvětví.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.7 Uveďte příklad, kdy inovace vedla k odstranění: monopolu založeného na výnosech z rozsahu, sportovní auta b) monopolu založeného na vlastnictví přírodního zdroje, minipivovary, krakování - výroba benzínu a dalších uhlovodíků z uhlí c) monopolu založeného na administrativních omezeních vstupu do odvětví, DPD, e-mail, doručování dopisů

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.8 Uveďte konkrétní příklady státní regulace monopolu. Co vše se zahrnuje do antimonopolní politiky?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.8 Uveďte konkrétní příklady státní regulace monopolu. Co vše se zahrnuje do antimonopolní politiky? „fotovoltaiky“ Posuzování fúzí; kartelové dohody (informátoři, odposlouchávání, zabavování mobilů a počítačů); regulace cen

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.