Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
KATALOGY Mgr. Radmila Pavlicová, Univerzitní knihovna OU.
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Zápis čísla v desítkové soustavě
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
BIBLIOGRAFICKÉ FORMÁTY MARC 21 – UNIMARC-úvod
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací
Zábavná matematika.
Největší společný dělitel – teorie a procvičování
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Věcné autority MARC21 Školení RDA MK 2015.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Knihovna střední průmyslové školy chemické Stav knihovny Masarykovy střední školy chemické v Praze 1 Umístění Umístění: větší kabinet (českého jazyka)
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Úkoly nejen pro holky.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RDA - R ESOURCE D ESCRIPTION AND A CCESS Trocha teorie.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Změny v bázi Národních autorit Seminář pro účastníky Souborného katalogu ČR 1.
Soubor věcných autorit NK ČR (SVA NK ČR) Silvie Kořínková Presová Kabinet informačních studií a knihovnictví, FF MU.
Věcné autority - změny 2012/2013 Seminář účastníků Souborného katalogu ČR
1 Soubor věcných autorit Předmětová kategorizace pro potřeby Konspektu Marie Balíková, Národní knihovna ČR Knihovny současnosti 2003.
1 Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací Rekvalifikační kurz Školitel: Marcela Mátlová Tel.:
Informační zdroje pro STM
Minimální záznam pro Souborný katalog ČR staré tisky
Předmět: Selekční jazyky
Transkript prezentace:

Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací Rekvalifikační kurz Školitel: Marcela Mátlová Tel.: 585 205 348 marcela@vkol.cz

Náplň kurzu Předmětové pořádání informací – 3 h předmět dokumentu soubor věcných termínů praktické cvičení Věcné zpracování dokumentů – 6 h MDT, metoda Konspektu Věcné zpracování dokumentů – 3 h

Studijní materiály Základní: Další: Sylabus Věcný popis AUT – báze národních autorit NK ČR Další: Na webu VKOL sekce Regionální funkce Prezentace a přednášky Studijní materiály pro účastníky…

Předmětová katalogizace Cíl – zprostředkovat přístup k dokumentu z hlediska jeho obsahu a formy Obsah (předmět) dokumentu Kdo, co Jaký, který, čí Kde Kdy Forma dokumentu Např.: studie, biografie, příručky, průvodce…

Předmětová katalogizace Soubor jmenných a věcných autorit (tezaurus): autoritní termíny (deskriptory) bibliografický záznam: klíčová slova předmětová hesla

Předmětová katalogizace: národní soubor autorit Nástroj integrace na národní úrovni Systematicky vytvářen a spravován NK ČR Dostupný na adrese http://www.nkp.cz Jméno osobní Korporace Unifikovaný název Věcné téma Geografický termín Chronologický údaj Formální deskriptor Jmenné autority Věcné autority

Národní soubor autorit: věcné téma – slovní zásoba (lexikum) Tvar lexikálních jednotek v souboru autorit se řídí těmito zásadami: Substantivní tvar v 1. pádě Jednoslovné podstatné jméno – malířství Víceslovná lexikální jednotka, jejíž základ tvoří podstatné jméno Adjektivní spojení – česká literatura Genitivní vazba – psychologie dítěte Předložková vazba – obchod s drogami

Národní soubor autorit: věcné téma – slovní zásoba (lexikum) Tvar lexikálních jednotek v souboru autorit se řídí těmito zásadami: Jednotné a množné číslo Počitatelná pods. jména se uvádějí v množ. čísle – zpěvačky, filmy, divadla Abstrakta a počitatelná pods. jména použitá jako abstrakta, názvy vědních oborů se uvádějí v jednotném čísle – odvaha, film, divadlo, román, výtvarné umění, fyzika, pedagogika

Národní soubor autorit: věcné téma – struktura vztahů Vztah zaměnitelnosti - synonymie kopaná viz fotbal Vztah zaměnitelnosti – homonymie specifikace termínu kola jízdní kola uvedení kvalifikátoru letci, letci (ptáci), zámky, zámky (zámečnictví)

Národní soubor autorit: věcné téma – struktura vztahů Vztah posloupnosti – hierarchie výtvarní umělci viz též malíři malíři viz též výtvarní umělci Vztah podobnosti – asociace kvalita vody viz též úprava vody úprava vody viz též kvalita vody

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Česká forma názvu – je-li běžně užívána Konvenční název státního celku Francouzská republika viz Francie Česká republika viz Česko Přirozený slovosled × invertovaný tvar Jižní Amerika Itálie severní

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Ke jménu místa jinému než název země, státu, se připojí jméno rozsáhlejšího územního celku Moravskoslezský kraj (Česko) Limoges (Francie) Krkonoše (Česko a Polsko) Lužnice (Rakousko a Česko) Hornád (Slovensko a Maďarsko)

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Nepoužije se, nachází-li se útvar na území více států Alpy Dunaj Černé moře Tichý oceán

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Entity téhož typu, např. názvy dvou obcí Lhota (Kladno, Česko) Lhota (Přerov, Česko) Friedberg (Bavorsko, Německo) Friedberg (Hesensko, Německo)

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Obecný doplněk (kvalifikátor) nutný pro jednoznačnou identifikaci Morava, řeka Morava (Česko) Králický Sněžník, hora (Česko a Polsko) Králický Sněžník (Česko a Polsko)

Národní soubor autorit: geografický termín Forma se řídí pravidly AACR2R Obecný doplněk (kvalifikátor) Přerov-oblast (Česko) nepoužívá se: Přerovsko (Česko) Berounka-oblast (Česko) Berounka-povodí (Česko)

Národní soubor autorit: chronologický údaj Přirozený slovosled 20. stol. 1968 1914-1918 1. stol. př. Kr. 106-43 př. Kr. 1901-1950 (zápis pro 1. pol. 20. stol.) 1921-1930 (zápis pro 20. léta 20. stol.)

Národní soubor autorit: formální deskriptor U odborné literatury: forma dokumentu biografie průvodce učebnice vysokých škol příručky populárně-naučné publikace studie kuchařské recepty

Národní soubor autorit: formální deskriptor U beletrie: národní literatura a žánr české romány detektivní romány polská poezie americké povídky dobrodružné povídky

Předmětová katalogizace www.nkp.cz Soubor jmenných a věcných autorit: Autoritní termíny Klíčová slova Předmětová hesla

Předmětová hesla heslo – 1. podheslo – 2. podheslo   háčkování   tematické nebo geografické zpřesnění chronologické zpřesnění háčkování Slovensko – vlastivěda knihovny – Evropa – 16. stol.

Systematický selekční jazyk MDT = Mezinárodní Desetinné Třídění Mezinárodní umělý selekční jazyk Téma a forma dokumentu jsou vyjádřeny pomocí číslic Užití MDT: Věcný popis dokumentů Strukturování volně přístupného fondu Strukturování bibliografických soupisů Údaj pro Souborný katalog ČR

MDT princip hierarchie – pyramida lidského poznání

MDT Princip hierarchie vyjádřen přímo v notaci na rozdíl od předmětových selekčních jazyků Např.: autoritní termín – kočka umělá notace: mnemotechnika: 59 Živočichové 599 Ži savci 599.74 Ži sa masožravci 599.742 Ži sa ma šelmy 599.742.7 Ži sa ma še kočkovití

Hlavní třídy MDT 0 Všeobecnosti. Výpočetní technika 1 Filozofie. Psychologie 2 Náboženství. Teologie 3 Společenské vědy 5 Matematika a přírodní vědy 6 Aplikované vědy. Lékařství. Technika 7 Umění. Rekreace. Zábava. Sport 8 Jazyk. Lingvistika. Literatura 9 Geografie. Biografické studie. Dějiny

MDT Desetinný princip Obsahuje-li notace více číslic, tak je téma podrobnější (na nižší hierarchické úrovni) 5 přírodní vědy 51 matematika 511 teorie čísel 511.1 aritmetika

MDT Desetinný princip Dříve zápis včetně desetinných míst 0,5 → 5 přírodní vědy 0,051 → 51 matematika 0,00511 → 511 teorie čísel 0,005111 → 511.1 aritmetika

MDT Tečka se používá na oddělení čísel, aby byly znaky MDT lépe čitelné 511 teorie čísel 511.1 aritmetika 159.942 emoce 159.942.3 pláč 159.942.5 hněv

MDT Znaky MDT se dělí na: jednoduché - obsahují jeden hlavní znak 316 sociologie 621.38 elektronika 725.824.4 kina

MDT Znaky MDT se dělí na: složené - obsahují více hlavních znaků 57/59 biologie 81:1 filozofie jazyka 1/3+7/9 humanitní vědy [373.5+378]:02 knihovnické vzdělávání

MDT Znaky MDT se dělí na: rozvinuté - skládají se z hlavního znaku a pomocného znaku 316-051 sociologové 81’36 mluvnice 621.38.011.7 elektronické obvody

MDT Interpunkční a matematická znaménka . tečka 612.821.7 + plus 621.39+004.7 / lomítko 72/76 : dvojtečka 81:39 = rovnítko (=411.16) - spojovník 32-051 “ “ uvozovky 94(437)“1918“ ‘ apostrof 81’36 ( ) kulaté závorky (437.32) [ ] hranaté závorky [82:314.15-026.49]-051

 Interpunkční znaménko mění význam notace ! MDT  Interpunkční znaménko mění význam notace ! 63 zemědělství (63) Etiopie 162.3 induktivní logika (=162.3) Češi

MDT téma dokumentu × forma dokumentu 371.671 učebnice jako téma (075) učebnice jako forma 82-31 román jako téma (0:82-31) román jako forma

Tabulky MDT-MRF (Master Reference File) Tvoří nedílnou součást záznamů věcných autorit Povinný údaj v rámci kooperativní tvorby věcných národních autorit http://www.nkp.cz Tabulky MDT-MRF (Master Reference File) http://aip.nkp.cz/mdt

MDT - výhody Mezinárodní srozumitelnost Autoritní záznam: Ident. číslo ph124076 Záhlaví piráti Odkazová forma bukanýři [o] Asoc. termín pirátství MDT 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: lit piratai 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: mac Pirati 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: slov Piráti 343.712.2-051 Cizojaz. ekvivalent: slv Piratje 343.712.2-051

MDT - výhody Fixace termínu víly × vily 398.43 728 × 728.37 vína × vina 663.2 × 17.024 liška × liška 582.284.53 × 599.742.17 mor × mor 616.98:579.842 × 638.154

první hierarchická úroveň: kategorie Konspekt Zvláštní typ selekčního jazyka – není systematickým ani předmětovým selekčním jazykem první hierarchická úroveň: kategorie Konspekt MDT kategorie základní třídy počet: 24 počet: 10 pořadové číslo notace: desetinný princip a název kategorie - limitující faktor

druhá hierarchická úroveň: skupiny Konspekt druhá hierarchická úroveň: skupiny Konspekt MDT Skupiny počet: cca 500 desetinný princip notace desetinný princip notace a název skupiny × bez slovního vyjádření 639.2/.6 – Rybářství 617 – Ortopedie. Chirurgie. Oftalmologie

třetí hierarchická úroveň: Konspekt třetí hierarchická úroveň: podřazení věcných termínů Autoritní záznam: Konspekt: 641 – Kuchařství. Potraviny. Vařená jídla MDT: 641.55 autorita: jídla odkaz: pokrmy odkaz: strava

Užití Konspektu v BIB záznamech Přidělit pouze jednu skupinu, která označuje obor hlavního tématu dokumentu V uvedených případech pravidla dovolují přidělení dvou skupin – jedna vyjadřuje obor, druhá formu dokumentu: učebnice oborové jazykové slovníky bibliografie biografie literatura pro děti a mládež – odborná i beletrie

Konspekt Využívá se při standardizaci minimální úrovně věcného zpřístupnění Neslouží pouze pro katalogizaci, ale též pro akvizici (doplňování a profilace fondu) a ochranu fondu