Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_1A8 Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Historické souvislosti 1. světová válka (1914 – 1918) celosvětová chřipková epidemie socialistická revoluce v Rusku (1917) vznik nových států (Československo, Jugoslávie, SSSR) celosvětová hospodářská krize (30. léta) občanské války (Irsko, Španělsko, Čína) vzestup fašismu a nacismu(Itálie, Německo – 30. léta)
Kulturní a společenské souvislosti postupné zlepšování postavení žen zvyšování gramotnosti denní tisk a knihy běžnou součástí domácností roste význam volného času nástup masové kultury rozvoj masových médií (tisk, rozhlas, film) radikalizace myšlení, opouštění tradičních hodnot
Druhy umění literatura (futurismus, civilismus, dadaismus, surrealismus) malířství (expresionismus, kubismus, surrealismus) sochařství (kubismus) architektura (funkcionalismus, kubismus) hudba (expresionismus) film
Umělecké směry KUBISMUS: -“rozbíjení“ reality na základní části, vytváření nových souvislostí -malířství (Picasso, Braque) -literatura (Apollinaire, Cocteau) -architektura (Gočár)
FUTURISMUS: -zavrhuje vše přežité, propaguje techniku, rychlost, dynamičnost -likviduje harmonii a konvence -literatura (teorie osvobozených slov - Marinetti, Chlebnikov)
EXPRESIONISMUS: -citové stavy a projevy lidské psychiky -zoufalství, prázdnota, morbidita, bolest -malířství (Munch) -literatura (Benn, Becher)
DADAISMUS: -protest proti konvencím, vzpoura -princip náhody, absurdita, využití nelogických souvislostí, nesmys- lu, mystifikace, provokace, šok -literatura (Tzara) -výtvarné umění (Ray, Arp, Ernst, Duchamp)
SURREALISMUS: -vliv psychoanalýzy, využití podvědomí, inspirace ve snech, halucinacích, volný proud vědomí, fantazie -malířství (Dalí, Miró) -literatura (Breton, Éluard)
Pojetí umění skepse, rezignace rozpad starého světa a jeho hodnot snaha šokovat, provokovat prvky absurdity existenciální problémy zcivilnění bourání dosavadních tabu formální i obsahové experimenty
Literární žánry poezie (nejrychleji reaguje na změny, odraz doby - Apollinaire, Marinetti, Tzara, Breton, Éluard) próza (experimenty - Apollinaire, Breton, Kafka, Proust, Joyce, Woolfová) drama (Apollinaire, Marinetti)
Vybraní autoři a jejich díla Kubismus, kubofuturismus: Gulillaume Apollinaire (Pásmo, Kaligramy, Alko- holy, Prsy Tiresiovy) Jean Cocteau Futurismus: Tommaso Filippo Marinetti (Osvobozená slova) Velemir Chlebnikov (Zakletí smíchem)
Dadaismus: Tristan Tzara (Kalendářní biograf abstraktního srdce) Man Ray (Optická báseň) Surrealismus: André Breton (Magnetická pole, Nadja) Paul Éluard (Veřejná růže)
Moderní próza Znaky: -ubývá dějovosti -proměny ve vnímání času -prvky absurdity -využívání podtextu -prolínání několika významových rovin -experimentování s jazykem
Autoři: Marcel Proust (Hledání ztraceného času) James Joyce (Odysseus) Franz Kafka (Proces, Zámek, Amerika, Doupě, Proměna, V kárném táboře) Virginie Woolfová (Paní Dallowayová, Orlando)
Použitá literatura, další studium Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000)
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A8 Jméno autora: Kamila Křížová Název práce: Moderní směry 1. poloviny 20. století Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 25 – 30 minut Vzdělávací cíl: seznámení s vývojovými tendencemi umění Pomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: dle potřeby výklad učitele, ukázky z dějin umění (např. Piojan) Inovace: využití didaktické techniky Datum: 30. 8. 2012 Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.