ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními dějepisnými pojmy.
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
ČAS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Drápalová Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
zpracovaný v rámci projektu
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Historická období a historické prameny
Mgr. Věra Vasiljevičová
ČAS.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název materiálu: ČAS – výklad učiva.
ŘÍMSKÝ KALENDÁŘ Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Projekt Sedmikráska
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
UCHOVÁNÍ PRAMENŮ CO JE TO ARCHEOLOGIE? KDE SE UCHOVÁVAJÍ PRAMENY
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Stvoření světa, vznik člověka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Měření času Kalendáře, letopočty.
Orientace v čase, časová osa/přímka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Měření fyzikálních veličin – Měření času
Cyklus přírody Petr Machala.
Vytvořil: Dominik Maršík: Simona Hořavová: Daniel Slavětínský:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Měření času Projekt z fyziky.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kalendář a jeho vývoj.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce: Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
zpracovaný v rámci projektu
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Kapitolka o čase pro žáky 4. ročníku ZŠ.
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Opakování národních dějin (1)
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_01
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Judaismus – počítání času
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vlastivěda – dějepisná část
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky ICT AUTOR: Jana Rykrová TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis prima NÁZEV DUMu: Jak měříme čas POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 02 KÓD DUMu: JR_DEJEPISPRIMA_02 DATUM TVORBY: 12.8.2013 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace byla použita v primě. Navazuje na kapitolu „Úvod do dějepisu“. Žáci se učí pracovat s časovou přímkou, seznamují se s historií kalendáře a způsobem datování historických událostí. Prezentace je spojena s používáním pracovního listu, který následuje jako DŮM 03. Žáci sledují výklad s pomocí prezentace a současně postupně vypracovávají úkoly na pracovním listě. Pomocí prezentace si okamžitě kontrolují správné odpovědi. Několik snímků prezentace obsahuje pouze otázku – předpokládá se diskuze se žáky na toto téma.

Jak měříme čas

Seřaďte chronologicky následující události Objevení Ameriky První let člověka do vesmíru Narození Krista Doba Karla IV. Vznik samostatného československého státu Konec druhé světové války Příchod Konstantina a Metoděje Stavba Cheopsovy pyramidy v Egyptě

Zkontrolujte si odpověď 1. Stavba Cheopsovy pyramidy v Egyptě 2. Narození Krista 3. Příchod Konstantina a Metoděje 4. Doba Karla IV. 5. Objevení Ameriky 6. Vznik samostatného československého státu 7. Konec druhé světové války 8. První let člověka do vesmíru

Jak se nazývá pomocná věda historická zabývající se způsoby měření času a datování v minulosti? Při hledání odpovědi ti pomůže zadání předchozího úkolu. --------ie

chronologie - nauka o měření času

Proč lidé v minulosti začali měřit čas?

Jaká slova označují časové úseky?

Seřaďte časové jednotky podle délky sekunda…………………………………….tisíciletí

Seřaďte časové jednotky podle délky sekunda minuta hodina den týden měsíc rok desetiletí století tisíciletí

rok 863 patří do 9. století 1. tisíciletí Do kterého století a tisíciletí patří tyto roky? 622 1815 1306 1945 935

Do kterého století a tisíciletí patří tyto roky? 622 - 7. století, 1. tisíciletí 1815 - 19. století, 2. tisíciletí 1306 - 14. století, 2. tisíciletí 1945 - 20. století, 2. tisíciletí 935 - 10. století, 1. tisíciletí

Ve kterém století a tisíciletí žijeme?

Ve kterém století a tisíciletí žijeme? 21. století 3. tisíciletí

Pozor! Kdy začalo 21. století? Rok 1300 patří do 13. století Rok 2000 patří do 2. tisíciletí Rok 2001 patří do 3. tisíciletí Kdy začalo 21. století? (Napiš den, měsíc a rok)

Kdy začalo 21. století? 1. ledna 2001

Co znamenají tyto zkratky? př. n. l. př. Kr. n. l. L. P. A. D.

Co znamenají tyto zkratky? př. n. l. - před naším letopočtem př. Kr. - před narozením Krista n. l. - našeho letopočtu L. P. - léta Páně A. D. - Anno Domini (latinsky)

- 0 - Narození Ježíše Krista bylo stanoveno jako začátek křesťanského letopočtu, který se užívá v současné době ve většině zemí světa. Poslechni si, jak ke stanovení tohoto mezníku došlo a odpověz na otázky: Kde a kdy žil Dionýsius Exiquus? Co bylo jeho úkolem? Stanovil datum narození Krista přesně? Narodil se Kristus v roce O? Dionýsius Exiquus byl mnich. Žil v Římě v 6. století n.l. a jeho úkolem bylo vypočítávat datum, na které připadají Velikonoce (pohyblivý svátek). Zabýval se tedy kalendářem a studiem historických záznamů. Přitom vypočítal datum narození Krista a stanovil ho jako začátek křesťanského letopočtu. Později se ukázalo, že jeho výpočet nebyl přesný, Kristus se narodil asi o 4 roky dříve. Protože letopočet byl v té době již rozšířen, zůstala chyba neopravena a začátek letopočtu jak ho stanovil D.E. platí dodnes.

Kde a kdy žil Dionýsius Exiquus? Co bylo jeho úkolem? Stanovil datum narození Krista přesně? Narodil se Kristus v roce O? 1. V Římě 2. Vypočítat datum, na které připadají Velikonoce. 3. Ne, zmýlil se asi o 4 roky. 4. Rok O neexistuje

- 0 - Rok O neexistuje po roce 1 př.n.l. následuje rok 1 n.l. -0- je bod na časové přímce Zakresli na časovou přímku tyto letopočty: 44 př.n.l., 136 př.n.l., 275 př.n.l., 320 př.n.l., 395 př.n.l.

Kalendář Již ve starověku začali lidé sestavovat kalendáře. Řídili se při tom pozorováním přírodních a astronomických jevů. solární kalendář souvisí s postavením ………………. lunární kalendář souvisí s postavením ………………

Jaký kalendář používáme? solární kalendář souvisí s postavením Slunce lunární kalendář souvisí s postavením Měsíce Jaký kalendář používáme?

Jaký kalendář používáme? solární Čím je určena délka jednoho roku? Kolik má rok dní? Kolik má měsíců? Čím je určena délka dne? Jak se vyrovnává nepřesnost ?

Doba, za kterou oběhne Země okolo Slunce 365 12 Doba, za kterou se Země otočí kolem své osy Zařazením přestupného roku, který je o 1 den delší

Kalendář Dříve se v Evropě používal kalendář juliánský. Byl zaveden v Římě v 1. století př.n.l. Je pojmenovaný podle Julia Caesara, římského politika. Po několika staletích se tento kalendář začal rozcházet s astronomickou situací a bylo potřeba ho upravit. Reformu nařídil papež Řehoř VIII. v 16. století. Kalendář se nazývá gregoriánský. Poslechni si, jak byla reforma provedena. http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregori%C3%A1nsk%C3%BD_kalend%C3%A1%C5%99

Kalendář Křesťanský kalendář začíná narozením Krista. Zjisti pomocí internetu nebo „chytrých“ knih, jakou událostí začíná kalendář ve starověkém Řecku ve starověkém Římě muslimský židovský

Kalendář ve starověkém Řecku – konání prvních OH, 776 př.n.l. ve starověkém Římě – založení Říma, 853 př.n.l. muslimský - odchod Mohameda z Mekky,622 n.l. židovský – stvoření světa, 3761 př.n.l.

Použité prameny http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregori%C3%A1nsk%C3%BD_kalend%C3%A1%C5%99 ŠIFTOVÁ, Jaroslava. Kořeny evropské kultury. Liberec: Podještědské gymnázium, 2011, vydáno v rámci projektu EU