Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl06

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Bouřlivý rok 1848.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Revoluční rok 1848 VY_32_INOVACE_153 květen 2011 Mgr. Hana Patschová
Z PODDANÉHO ČLOVĚKA OBČAN rok 1848
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
REVOLUCE 1848.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl20
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Významní čeští panovníci
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl19
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl08
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl10
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl09
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Poznej obraz podle detailu
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl13 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Revoluce 1848 v českých zemích
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Marie Terezie Mgr. Štěpán Rubíček.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl07
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
Novověk: Soutěž ve dvojicích.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Registrační číslo projektu:
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl11
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl17
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Vl01
Revoluce
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Revoluce 1848 v Evropě.
České země – součást Rakouska
Téma: Dualismus Číslo projektu: 02.  Materiál je ur č en pro ž áky 5. ro č níku 1. st. ZŠ  Téma: Dualismus  Vyu ž ití na interaktivní tabuli  Materiál.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
19. století opakování.
Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii.
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
Bouřlivý rok 1848.
Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii. Revoluce 1848/1849 v Habsburské monarchii.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Dějiny Francie v letech 1848 – 1851
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
REVOLUČNÍ ROK 1848 DUM - 15.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Dualismus.
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Revoluční rok 1848 – 1849 v Čechách
Transkript prezentace:

Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl06 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žák se seznámí s revolučním rokem 1848 a hlavními osobnostmi těchto událostí Autor Mgr. Štěpán Rubíček Název Revoluční rok 1848 Vzdělávací oblast – Vzdělávací obor Člověk a jeho svět – vlastivěda Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Stupeň a typ vzdělávání ZŠ – I. stupeň Typická věková skupina 5. ročník Datum / období vzniku VM Únor 2013

Revoluční rok 1848 Mgr. Štěpán Rubíček

Křížovka na úvod 1 2 3 4 5 6 7 8

N Á R O D A L E Š D V O Ř Á K J O S E F 1. N Á R O D Skupina obyvatel žijící na stejném území a mluvící stejným jazykem 2. A L E Š Kdo namaloval lunety v Národním divadle – Mikoláš… D V O Ř Á K 3. Český skladatel, který napsal operu Rusalka 4. J O S E F Český panovník a syn Marie Terezie

D I V A L O L I B U Š E P A L C K Ý M A R I E 5. D I V A L O Národní … Opera, kterou se otevíralo Národní divadlo 6. L I B U Š E P A L C K Ý Osobnost národního obrození – František … 7. Panovnice, která zavedla povinnou školní docházku … Terezie 8. M A R I E

Správné řešení 1. N Á R O D 2. A L E Š 3. V Ř K 4. J S F 5. I 6. B U 7. P C Ý 8. M

Revoluční rok 1848 Vlna revolucí započala 12. ledna 1848 na Sicílii, dále pokračovala revolucí ve Francii a následně po celé Evropě včetně našich zemí FRANCOUZSKÁ REVOLUCE

nejznámější obraz revoluce – Eugene Delacroix SVOBODA VEDOUCÍ LID – nejznámější obraz revoluce – Eugene Delacroix

Revoluční rok 1848 v našich zemích Vliv průmyslové revoluce na politiku -> odpor k přežitkům feudalismu – objevuje se stále více bohatých a vlivných lidí Nespokojenost s politickým uspořádáním; většina lidí je bez politických práv -> žádali rovnost Odpor k vládnoucím dynastiím -> právo národů na svobodu a samostatnost Lidé byli nespokojeni s vládou Habsburků, toužili po svobodě

Červen 1848 Slovanský sjezd v Rakousku, měl sjednotit požadavky Slovanů vůči Vídni 12.6. - 17.6. revoluční boje na barikádách (ulice byly zataraseny, lidé stavěli ochranné hradby – barikády). Národní garda v čele s generálem Windischgrätzem porazila povstalce a potlačila tak revoluci; zvítězilo vojsko nad špatně vyzbrojenými povstalci

BOJ NA BARIKÁDÁCH

NÁRODNÍ GARDA Byla zvána také jako Občanská milice Byla vytvořená na začátku Velké francouzské revoluce (červenec 1789) Měla dohlížet na dodržování veřejného pořádku Název "Národní garda" (Garde nationale) získala brzo po svém založení Po jejím vzoru byly národní gardy zřizovány v průběhu revolucí v 19. století v různých evropských zemích včetně našich zemí

Červen 1848 Stanné právo - výjimečná opatření aplikovaná státní mocí při zvýšeném ohrožení bezpečnosti státu Udělují se velmi přísné tresty (příklad – zákaz nočního vycházení pod trestem smrti) Následovalo pronásledování revolucionářů

Výsledky revoluce Vydána ústava -> větší práva obyvatel, člověk se stal plně svobodným Zrušeno poddanství – plné občanské svobody

Ferdinand I. Dobrotivý František Josef I. Změny po roce 1848 Došlo ke změně císaře, vlády se vzdal Ferdinand V. (Ferdinand I. Dobrotivý), místo něj na trůn sedá František Josef I. - vládl dlouhých 68 let Rozhodl se vládnout sám = absolutisticky, zrušil všechny sliby, vydal pouze omezenou ústavu Zavedl policejní dozor, značně omezil svobodu, mnoho českých vlastenců usilujících o prosazení českých zemí bylo pronásledováno viz. Karel Havlíček Borovský.

Ferdinand I. Dobrotivý František Josef I.

Karel Havlíček Borovský

Opakování Kdo vládl do roku 1848? Víš, co jsou to barikády? Ferdinand I. Dobrotivý Jakékoli improvizované opevnění, zejména v ulicích měst. Víš, co jsou to barikády? Kdo bojoval proti povstalcům? Národní garda Kdo vládl po roce 1848? František Josef I. Co je to absolutismus? Víš, co je to stanné právo?

Zdroje: Fotografie dostupné jako volné dílo z Wikimedia Commons ke dni 20.2.2013: Eugène Delacroix. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-2-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg József Heicke. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-2-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:J%C3%B3zsef_Heicke23.jpg Jan Vilímek. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-2-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg Francesco Hayez. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-2-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francesco_Hayez_047.jpg Julius von Blaas. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-2-20]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kaiser_franz.jpg