Vznik a vývoj automobilky Škoda Jiří Skořepa
Kdy a kdo... v roce 1895 Václav Laurin a Václav Kliment zakládají firmu na výrobu jízdních kol později se začínají zabývat i motocykly, se kterými se účastnili soutěží v roce 1907 zkonstruují první automobil: Voiturette A
Historie v době 1.světové války se firma stává součástí válečné výroby po válce se společnost nadále rozvíjí, kromě osobních vozidel vyrábí i nákladní, ale také např. letecké motory pro překonání problémů (požár r.1924) hledá partnera proto dojde roku 1925 ke spojení s firmou Škoda a značka Laurin&Klement tím tedy končí po 2.světové válce je automobilka oddělena od plzeňské části firmy a je přeměněna na AZNP Mladá Boleslav („Automobilové závody, národní podnik“)
Historie po roce 1989 rozhodnut vstup silného zahraničního partnera roku 1990 se jím stává německý koncern Volkswagen Škoda Favorit Škoda Felicia combi
Starší typy vozů Označení vozu Výrobní období Vyrobeno kusů Škoda 120, 125 L 1976 – 1990 1 070 693 Škoda Garde, Rapid 1981 – 1990 44 634 Škoda Favorit 135, 136 1987 – 1995 783 167 Škoda Forman 135, 136 1990 – 1994 223 059 Škoda Pick-up 135, 136 1991 – 1995 70 900 Škoda Felicia 1994 – 2001 912 810 Škoda Felicia Combi 1995 – 2001 356 596
Nové vozy páry i jednotlivce, design navržený speciálně pro funkčnost Fabia: kompaktní model do města i na delší trasy, pro rodiny, mladé páry i jednotlivce, design navržený speciálně pro funkčnost Fabia II. generace Fabia Combi I. generace po „omlazení“ klady: funkční design, nízká cena, v základu klimatizace a 4 airbagy zápory: v základní výbavě není palubní počítač, 1,4 turbo jen 3-válec
Nové vozy funkčnost zápory: nízká nabídka motorů, někomu se nelíbí Roomster je jakousi nadstavbou Fabie, klade důraz na prostor a funkčnost Škoda Roomster klady: dobrá cena, velikost úložného prostoru, někomu se líbí zápory: nízká nabídka motorů, někomu se nelíbí
Nové vozy Octavie je sebevědomější model, nadčasový design, vyspělé technologie, velkorysý prostor pro posádku i zavazadla, skvělé jízdní vlastnosti, výborný poměr ceny a užitné hodnoty Škoda Octavia klady:povedený design, velká nabídka motorů, velký zavazadlový prostor zápory: spotřeba, počet krádeží tohoto vozu
Nové vozy zvyšují už tak mimořádný komfort cestování Superb s patentem TwinDoor, prostornost interiéru a použité materiály zvyšují už tak mimořádný komfort cestování Škoda Superb klady: prostornost, luxusní design, zavazadlový prostor zápory: spotřeba, některé prvky známe z příbuzných Volkswagenů
Budoucnost do roku 2050 přepokládá (podle Center for Future Studies ) se plná automatizace, tj. člověk bude pohodlně cestovat beztoho, aby něco dělal
Závěr Jak známo, Česko bylo vždy vyspělou průmyslovou zemí. Ať to bylo za doby parního stroje, nebo po první světové válce. A v tom se snaží dále pokračovat i dnešní české firmy jako Škoda, Karosa a jiné, třebaže s pomocí zahraničních investorů. Co je však podstatnější, kdyby české výrobky nebyly kvalitní, nikdo by je nekupoval. Už tím že „Škodovka“ přežila, už to je důkaz toho co Češi dovedou. Nezbývá než v tom pokračovat.