Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva Doležalová Název materiálu: Sloh – Úvod k jazykovým projevům Předmět: Český jazyk - sloh Cílová skupina: 6. ročník ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. 1
Datum vytvoření: Téma: Úvod k jazykovým projevům Cíl prezentace: Základní pojmy stylistiky Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen na teoretický výklad a zvládnutí základních pojmů z oblasti slohu a mezilidské komunikace. Žáci se seznámí s pojmem jazykového stylu, slohotvornými činiteli a slohovými postupy. V průběhu tématu pracují se svou fantazií a procvičí své komunikační schopnosti. 2
Úvod k jazykovým projev ů m 3
☻ Mezilidské sdělování └ Jak lze něco sdělit? ☻ Jazykový styl └ Výstavba jazykového textu ☻ Slohotvorní činitelé ☻ Slohové postupy VY_32_ INOVACE_01 – Úvod k jazykovým projevům 4
Mezilidské sdělování tvorem společenským Mezilidským sdělováním se stává lidský jedinec tvorem společenským VY_32_INOVACE_01 – Úvod k jazykovým projevům 5
Jak lze něco sdělit? •řečí •řečí (pomocí slov jazyka vázaných do promluv, výpovědí) •mimikou, posunky, gesty chováním a jednáním •svým chováním a jednáním VY_32_INOVACE_01 – Úvod k jazykovým projevům 6
Úkol: Zamyslete se nad následujícími tématy •Pozvěte své spolužáky na party •Doporučte knihu, která vás vážně „dostala“ •Přesvědčte své spolužáky, aby se zúčastnili konkurzu na filmovou roli •Doporučte své oblíbené jídlo •Vytvořte reklamu VY_32_INOVACE_01 – Úvod k jazykovým projevům 7
Jazykový styl = SLOH •Způsob výstavby jazykového projevu, tj. způsob zpracování obsahu, výběru jazykových prostředků, jejich uspořádání a využití v jazykových projevech VY_32_ INOVACE_01– Úvod k jazykovým projevům 8
Výstavba jazykového projevu Politika Politika mě vždycky zajímala. Politika mě vždycky zajímala. Už ty vesnické půtky mezi Slováky a Hanáky, později mezi námi českými a německými kluky v Brně byly politika v malém. 9
Slohotvorní činitelé 1.Autor 1.Autor (mluvčí, nebo pisatel) 2.Adresát 2.Adresát (posluchač, čtenář, divák) 3.Sdělení 3.Sdělení – téma – obsah 4.Prostředíčas projevu 4.Prostředí a čas projevu 5.Způsob sdělení 5.Způsob sdělení (forma projevu) 6.Funkceúčel projevu 6.Funkce a účel projevu VY_32_ INOVACE_01– Úvod k jazykovým projevům 10
Úkol: Představte si následující situaci a určete blíže slohotvorné činitele 11 •V kavárně sedí dva lidé – muž a žena. Žena má v ruce šálek s kávou a usmívá se; muž na ženu hledí (sedí naproti ní) a promlouvá k ní. VY_32_ INOVACE_01– Úvod k jazykovým projevům
Slohové postupy • Způsob podání, zpracování tématu informační vyprávěcí vyprávěcí popisný popisný charakterizační charakterizační výkladový výkladový úvahový úvahový •Pro zpracování téhož tématu lze zvolit různé postupy VY_32_ INOVACE_01– Úvod k jazykovým projevům 12
Použitá literatura: •Hanzová, Marie – Kamiš, Kamil – Příborská OlgaSloh od šestky do devítky •Hanzová, Marie – Kamiš, Kamil – Příborská Olga: Sloh od šestky do devítky. Český jazyk. Fragment, Havlíčkův Brod ISBN s •Sochrová, Marie •Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce. Fragment, Havlíčkův Brod ISBN s VY_32_ INOVACE_01– Úvod k jazykovým projevům 13
VY_32_ INOVACE_01– Úvod k jazykovým projevům Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 14