ROMÁNSKÉ umění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románské umění 11. – 13. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Významné památky ČR.
Kultura raného středověku
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
Románský sloh.
ROKOKO.
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
ROMANTISMUS.
KLASICISMUS.
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Nejstarší starověké státy
Gotická kultura.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vývoj stavebních slohů
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
Antický ŘÍM.
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Raně středověké umění.
GOTIKA.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Umělecký sloh vrcholného středověku
Románská kultura.
Starověké ŘECKO.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
Umění a lidská tvořivost: Umění a lidská tvořivost: románský a gotický styl OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny ČR – románský sloh
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Architektura do začátku 20. století.
Románský sloh.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Románská architektura v Čechách
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Architektonické směry
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Čas: 11. – 13. století (místní- zeměpisné rozdíly)
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

ROMÁNSKÉ umění

Charakteristika Vznik ovlivněn kol. 800 tzv. KAROLINSKOU RENESANCÍ. Trvání: 11. – 12. století Sloh, kt. využívá prvky ŘÍMSKÉ antické architektury  ROMÁNSKÝ sloh: půlkruhový oblouk, silné zdivo, systém geometricky vázaných modulů, kupole, valená klenba, malá okna

Románská klenba a oblouky Za nejstarší evropský architektonický sloh je považován SLOH ROMÁNSKÝ. Jeho název vyjadřuje fakt, že vzorem této architektuře byly budovy vystavěné ještě za existence římské říše – především v samotné Itálii, ale i v Galii, tedy ve Francii, popřípadě v jižním Německu. Postupně však tento sloh přicházel i do dalších a mnohem odlehlejších míst Evropy, kam jej s sebou přinášela katolická církev. Existence románských památek tudíž vždy dosvědčuje vazby dané země či lokality na západní evropskou kulturu. Na naše území se románský sloh dostává s jistým zpožděním (např. oproti sousednímu Německu), avšak velmi brzy se zde zabydluje a stává se oficiálním stavebním stylem vládnoucí nobility – především pak opět katolické církve. Vývoj románského slohu na našem území můžeme rozdělit do čtyř období:     1. období – do poloviny 11. století;     2. období – polovina 11. století až rok 1100;     3. období – 1100 až 1200;     4. období – 1200 až 1230. Charakteristické pro románský sloh byly kamenné a cihlové stavby, převážně ovšem pouze církevní, poněvadž světské kamenné stavby byly v tomto období spíše výjimkou. Klasickými typy těchto církevních staveb jsou rotundy, tribunové kostely a baziliky. Rotunda je základním druhem předrománské i románské svatyně. Je to centrální stavba kruhového půdorysu s půlkruhovými apsidami a někdy i se štíhlou válcovou věží. Starší rotundy měly plochý strop a jejich apsidy byly zaklenuty tzv. konchou. Rotundu v pozdější době pak v blízkosti panských sídel nahradil tzv. tribunový, neboli emporový kostel. Tribunový kostel je jednolodní stavba obdélníkového půdorysu na jedné straně s půlkruhovou apsidou a na protilehlé straně s hranolovou věží. Jeho typickým prvkem je vnitřní tribuna (empora), která byla portálem v patře a dřevěným můstkem často napojena často přímo na panské sídlo – tzv. palác (zde se nejedná o městský aristokratický palác, ale obecně o obytnou budovu v rámci opevněného šlechtického sídla). Sama empora se tyčila nad vchodem do kostela naproti oltáři. Honosnější a reprezentativnější stavbou než emporový kostel pak byla bazilika. Bazilika je největším typem románského kostela se třemi loďmi. S širší a vyšší hlavní lodí a dvěma loďmi bočními. Hlavní loď osvětlovala okna, často tzv. sdruženého typu. Vyspělejší baziliky měly navíc ještě příčnou loď oddělující trojlodí od tzv. chóru, takže její půdorys měl tvar kříže. Typickými znaky románského slohu jsou mohutné většinou neomítnuté zdi  nesoucí půlkulovité klenby, popř. mohutné rovné trámové stropy. Na rozdíl od pozdější gotiky nedokázali románští stavitelé ještě rozložili váhu a tlak klenby do elegantního opěrného systému, ale zasazovali klenby a oblouky do masy zdiva. Jediné odlehčení nosných zdí pak představovaly, ale opět spíše mohutnější, sloupy s více či méně zdobnou patkou a hlavicí. Nejzdobnějším prvkem románských fasád ale i interiéru byla okna. Jednalo se buď o jednoduchá úzká okna střílnového typu nebo o tzv. sdružená okna, tedy o seskupení minimálně dvou (často tří i více) oken, která propojovaly malé a úzké meziokenní sloupky. Vstup do románských staveb byl zdoben portály, které postupně ustupovaly (proto tzv. ústupkovité portály) do masy nosného zdiva až k malým obdélníkovým dveřím překlenutým půlkruhovitým tympanonem. Tyto portály zkrášlovaly mnohdy nejrůznější nízké reliéfy nebo i plastiky svatých či donátorů chrámů – takto výstavné portály však byly nad poměry a finanční možnosti románské Moravy (snad jedině s výjimkou biskupské baziliky v Olomouci, z níž se ovšem tyto honosné prvky nedochovaly). Výzdoba románských staveb se proto vedle oken omezovala především na římsy, vlysy a lizény.

ARCHITEKTURA A) PROFÁNNÍ: paláce hrady B) SAKRÁLNÍ: kostely: - baziliky - rotundy kláštery

BAZILIKA

ROTUNDA

Pisa Pisa

baptisterium v Pise

Notre-Dame la Grande v Potiers

St. Sernin v Toulouse

St. Sernin v Toulouse

Conques

dnešní podoba Conques

hrad ve Foix hrad Carcassonne

Carcassonne

Santiago de Compostella (Šp.)

Bamberg

Speyer

Modena

St. Aposteln, Kolín n. Rýnem

SOCHAŘSTVÍ Plastiky: dřevořezby, bronzové, štukové. Příklady prací: náhrobek Eleonory Akvitánské S portál dómu v Bamberku

Románské památky v Evropě

Románská MÓDA

Literatura JÖCKLE, C. – KERSTJENS, Ch. Stavební slohy ve světové architektuře. Praha : MF 2005 Le GOFF, J. Kultura středověké Evropy. Praha : Vyšehrad 2005 KIDSON, P. Románské a gotické umění (edice Umění světa). Praha 1973 BAUER, Alois. Dějiny výtvarného umění. Olomouc : Rubico 2002, s. 65 – 72. ODEHNALOVÁ, Alena. Vybrané kapitoly z dějin kultury. Brno : CERM 2005, s. 116 – 123. HEROUT, Jaroslav. slabikář návštěvníků památek. Helena Rejtharová – TVORBA