Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.10 Název pro školu:
Věty s podmětem a bez podmětu
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Podmět a přísudek Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.07 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.09 Název pro školu:
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Věty jednočlenné a dvojčlenné
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.12 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 12 Název materiálu:Sports and games Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.19 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.18 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 18 Název materiálu:Can Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE _I.C.17 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 17 Název materiálu:Present continuous Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.02 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.05 Název pro školu:
Věta jednoduchá, souvětí
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Věta jednoduchá- souvětí
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.01 Název pro školu:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.04 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 04 Název materiálu:Toys Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.06 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.03 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 03 Název materiálu:Face Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Skladba – věty podle složení
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.08 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 08 Název materiálu:Domestic animals Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY V ymysli k obrázkům věty,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
VY_32_Inovace_ Věty jednočlenné a dvojčlenné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vy_32_INOVACE_72_Věta jednočlenná a dvojčlenná
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Transkript prezentace:

Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor: Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.14 Název pro školu: EU ČJ 14 II Název materiálu: Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí s definicí věty jednočlenné, dvojčlenné a větného ekvivalentu Klíčová slova: věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent, podmět, přísudek Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žáci jsou schopni rozlišit větu jednočlennou, dvojčlennou a větný ekvivalent Věková skupina: 13-14 let Ověřeno dne: 14.2.2013 Třída: VIII.A, 17 žáků; 10 chlapců, 7 dívek; SVP 5; 4 chlapci, 1 dívka

Věta s podmětem – dvojčlenná Věta bez podmětu – jednočlenná Větný ekvivalent

Věta s podmětem – dvojčlenná – obsahuje přísudek i podmět – ten může být i nevyjádřený Kristýnka odešla do pokoje. Tam usnula. (ona)

Věta bez podmětu – jednočlenná – obsahuje pouze přísudek – na otázku „kdo? Co?“ si odpovíme „ono/to“ – není to však nic konkrétního Večer nasněžilo. – ono – nic konkrétního Je mi dobře. - ono

Větný ekvivalent – pouze konstatování, zvolání Stát! Neuvěřitelné! – neobsahuje ani přísudek, ani podmět – pouze konstatování, zvolání Stát! Neuvěřitelné! Ano. Kdepak.

Rozlište věty s nevyjádřeným podmětem a bez podmětu Leží na zahradě v trávě. Už se brzy stmívá. Při chůzi po cestičce jsem si zaprášila boty. Od lesa studeně foukalo. Venku lije jako z konve. Lije vodu do hrnce. Všude se o tom mluví. Mluví několika jazyky.

ŘEŠENÍ Leží na zahradě v trávě. s Po Už se brzy stmívá. bez Po Při chůzi po cestičce jsem si zaprášila boty. s Po Od lesa studeně foukalo. bez Po Venku lije jako z konve. bez Po Lije vodu do hrnce. s Po Všude se o tom mluví. bez Po Mluví několika jazyky. s Po

Vyjádřete pomocí větného ekvivalentu – že si chcete v restauraci objednat džus – aby se družstvo otočilo doprava – že má Petr zůstat stát, protože jede auto – že se něčeho štítíte – aby všichni okamžitě přestali mluvit – že byste chtěli vyhrát milion – že si chcete koupit lístek do kina na večer

ŘEŠENÍ – že si chcete v restauraci objednat džus Jeden džus. – aby se družstvo otočilo doprava Vpravo hleď! – že má Petr zůstat stát, protože jede auto Stát! Auto! – že se něčeho štítíte Fuj! – aby všichni okamžitě přestali mluvit Ticho! – že byste chtěli vyhrát milion Vyhrát tak milion. – že si chcete koupit lístek do kina na večer Jeden lístek na večer.

Rozlište věty jednočlenné, dvojčlenné a větný ekvivalent Martin se v neděli ráno probudil pozdě. Podíval se z okna. Hrůza! V noci zase sněžilo a pofukovalo. Toho sněhu. Nechtělo se mu ještě vstávat. Ach jo!

ŘEŠENÍ Martin se v neděli ráno probudil pozdě. 2 čl. Podíval se z okna. 2 čl. Hrůza! VE V noci zase sněžilo a pofukovalo. 1 čl. Toho sněhu. VE Nechtělo se mu ještě vstávat. 1 čl. Ach jo! VE

Opakování Co obsahuje věta s podmětem? Jak ji nazýváme? Co obsahuje věta bez podmětu? Co je to větný ekvivalent? Když je podmět nevyjádřený, jedná se o větu s podmětem nebo o větný ekvivalent?

Správné odpovědi podmět i přísudek – dvojčlenná pouze přísudek – jednočlenná není věta, pouze konstatování, neobsahuje ani podmět, ani přísudek větu s podmětem (nevyjádřeným)

Literatura a internetové zdroje Hošnová E., Bozděchová I., Mareš P., Svobodová I. Český jazyk pro základní školy. Praha: SPN, 2009, 167 s., ISBN 978-80-7235-425-2