Kulturní život.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Románská kultura 10. – 12. století
Gotika.
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Významné památky ČR.
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Baroko.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Umělecké slohy a moderní umění 3. Rokoko a Klasicismus
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotická kultura.
Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Umělecké slohy a moderní umění 6. Romantismus a Secese
PŘÍRODNÍ A KULTURNÍ BOHATSTVÍ
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Vývoj stavebních slohů
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Ve znamení gotického slohu
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
Kultura.
Umělecké slohy a moderní umění 4. Empír
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Umělecký sloh vrcholného středověku
Česká kultura.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Umění a lidská tvořivost: Umění a lidská tvořivost: románský a gotický styl OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
GOTIKA.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Gotika Bolfíková Nikola.
Česká opera Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_09_ČESKÁ OPERA Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Architektura do začátku 20. století.
Románský sloh.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
STAVEBNÍ SLOHY.
Architektonické směry
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Architektonické slohy města Veselí nad Moravou ÚKOL Č. 23
Transkript prezentace:

Kulturní život

Kultura je chápána jako soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu historického vývoje Základní členění: materiální kultura duchovní kultura

Materiální kultura vše co bylo lidmi vyrobeno – obydlí, nástroje, ošacení, dopravní prostředky, televize, počítač…

Duchovní kultura názory, myšlenky, představy člověka filozofie, náboženství, umění,morálka, právo…

Další významy kultury kultura chování kultura cestování kultura stolování …….

Kulturní instituce Společenská zařízení – poskytují nám, co potřebujeme k životu Patří sem vše – podniky, škola, zdravotnická zařízení, obchody, kina… Společenská zařízení, jejíž činnost je spjata s kulturou – jednotlivými druhy umění – nazýváme kulturní zařízení – kina, divadla.. Setkáváme se i s pojmem osvětová zařízení – společenská zařízení, která se zaměřují na další vzdělávání lidí - zájmové, poskytování informací – knihovny, domy dětí, kulturní centra

Kulturní zařízení divadla kina galerie muzea koncertní sály …

Umění Umění je staré jako lidstvo samo Druhy umění výtvarné – architektura, malířství, grafika, sochařství, užité umění literatura divadlo tanec film hudba

Umělecké slohy a umění románské gotika renesance baroko a rokoko klasicismus a empír romantismus secese 20. stol. – moderní umění, postmodernismus

Románské umění a sloh původ z Itálie u nás zhruba 11-13 stol. znaky – masivní zdi,malá okna, stavební materiál – kámen, opuka, kruhový půdorys, opěrné sloupy, půlkruhové oblouky a okna, valená klenba typické stavby – rotundy např. v Praze, ve Znojmě http://www.pis.cz/cz/praha/pamatky/sv_martin_rotunda

Gotika http://praha.zazrcadlem.cz/obrazky.asp?kat=210 původ z Francie, u nás zhruba 13. – 15. stol. členění – raná, vrcholná a pozdní gotika znaky – vysoké stavby, lomený oblouk, žebrová křížová klenba, portály, stavební materiál- kámen, vysoké cihly= buchty typické stavby – hrady, katedrály např. Karlštejn, Karlův most, katedrála sv. Víta, Chrám sv. Barbory v Kutné hoře… http://praha.zazrcadlem.cz/obrazky.asp?kat=210

Renesance původ z Itálie, obrací pozornost k člověku, k přírodě, návrat k antice – ozdobné sloupy, arkády znaky – prostorné široké stavby, stavební materiál – kámen, mramor, zdobení sgrafity vnitřní výzdoba- tapiserie, táflování, intarzie…. stavby – zámky, letohrádky, míčovny, jízdárny, oranžérie http://praha.zazrcadlem.cz/obrazky.asp?kat=209 http://www.pis.cz/cz/ceska_republika/pamatky/litomysl_statni_zamek

Baroko původ v Itálii, u nás 17.-18. stol., překypující, přezdobené, nástropní malby, alegorické sochy, buclatí andílkové, bohatě zdobené štíty, průčelí domů s dvojím portálem, ozdobná kachlová kamna ttp://praha.zazrcadlem.cz/obrazky.asp?kat=208

Další umělecké slohy Klasicismus a empír - 2. pol. 18. století – přejímání prvků ze starověkého Řecka a Říma, ozdobné sloupoví, ornamenty - vavřínové věnce, sfingy.. Romantismus – 2. pol. 19. stol. Napodobeniny starých gotických staveb http://www.zamekhluboka.cz/ Secese – 19. stol/20. stol., stylizace roslin, zvířat, lidských tváří http://praha.zazrcadlem.cz/obrazky.asp?kat=205 Moderní umění 20. stol. – funkcionalismus, kubismus, konstruktivismus http://praha.zazrcadlem.cz/obrazky.asp?kat=204

Test: Umění – 1. část V jakém slohu se setkáváme s křížovými klenbami? gotika baroko renesance románský sloh 2. Kam patří arkády? 3. V jakém slohu se setkáváme s buclatými andílky?

Test: Umění 2. část gotika baroko renesance románský sloh 4. Do jakého uměleckého slohu patří rotunda? gotika baroko renesance románský sloh 5. Kam řadíme katedrály? 6. S bohatě zdobenými štíty domů( ina venkově) se setkáváme u: gotiky baroka románského slohu

Významní představitelé čs. umění Sochařství Matyáš Braun http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=b&os=23 Josef Václav Myslbek http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=m&os=118 Jan Štursa http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=ss&os=173

Malířství Petr Brandl, Karel Škréta - baroko http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=b&os=22 http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=ss&os=174 Mikoláš Aleš http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=a&os=1 Josef Mánes http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=m&os=107 Antonín Slavíček http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=s&os=151 Alfons Mucha http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=m&os=114 Jan Zrzavý http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=z&os=203

Hudební skladatelé Bedřich Smetana – Má Vlast, Prodaná nevěsta, Libuše… http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=s&os=152 Antonín Dvořák – Rusalka, Z mového světa.. http://osobnosti.profitux.cz/?typ=galerie&od=d&os=38 Leoš Janáček – Její pastorkyňa, Liška Bystrouška, Lašské tance… http://www.musicologica.cz/slovnik/hesla.php?op=heslo&hid=2192 Bohuslav Martinů – Česká rapsodie, Istar… http://www.musicologica.cz/slovnik/hesla.php?op=heslo&hid=6114

Dramatici Josef Kajetán Tyl – Fidlovačka, Jan Hus… Ladislav Stroupežnický – Naši furianti Alois a Vilém Mrštíkové - Maryša Karel Čapek – Bílá nemoc, Matka Václav Havel – Žebrácká opera, Audience, Vernisáž…

Test: Významní čs. představitelé umění V jakém oboru proslul Josef Václav Myslbek? sochař malíř hudební skladatel dramatik 2. V jakém oboru se proslavil Bohuslav Martinů? 3. Kdo to byl Alfons Mucha?

Test: Významní čs. představitelé umění 4. Kdo z níže uvedených umělců není malíř? Alfons Mucha Mikoláš Aleš Karel Škréta Jan Štursa 5. Kdo z níže uvedených umělců je autorem symfonického cyklu Má Vlast? Antonín Dvořák Leoš Janáček Bohuslav Martinů Bedřich Smetana 6. Kdo je autorem jezdecké sochy sv. Václava na Václavském náměstí? Matyáš Braun Josef Václav Myslbek Petr Brandl

Masová kultura Určena širokému okruhu lidí - televize, film, rádio, noviny… Masmédia = masové sdělovací prostředky Popřemýšlej nad klady a zápory masmédií

Základní pravidla společenského chování Zdravení Verbální (slovně) – první zdraví mladší staršího, podřízený nadřízeného, muž ženu Neverbální (mimoslovní) – podání ruky, smeknutí klobouku, úklona, zamávání, obejmutí, polibek… Podání ruky – první podává ruku osoba společensky významnější – starší, nadřízený, žena, stisk je krátký a pevný

Základní pravidla společenského chování Představování Osobu méně společensky významnou představujeme (nebo se představuje) osobě společensky významnější: muž se představuje ženě, podřízený nadřízenému, mladší staršímu

Základní pravidla společenského chování Přemísťování Chodníky – chodíme po pravé straně, většinou ve dvojicích Silnice, komunikace – v malé skupince po levé straně – proti jedoucímu vozidlu, ve velké skupině – po pravé straně (představujeme vozidlo, které je objížděno)

Základní pravidla společenského chování Restaurace – první vstupuje muž , pomůže ženě svléknout kabát, usadí ji, objednává Divadla – svrchní oděv odkládáme v šatně, vhodné společenské oblečení

Test: Společenské chování Potkají-li se muž a žena(sousedé) , zdraví slovně první muž ženu žena muže mladší staršího 2. První do dveří (obchodu) vchází: muž žena kdo je blíže 3. Pokud jdeme ve větší skupině lidí po silnici, po které straně vozovky máme jít? po pravé po levé je to jedno

Test: Společenské chování 4. Podle čeho dáváme najevo, že jsme dojedli? příbory na talíři položíme vedle sebe příbory na talíři položíme křížem zavoláme na číšníka, že jsme dojedli, ať vše odnese 5. Při pozdravu podáním ruky, ruku podává jako první: žena muži muž ženě oba zároveň 6. Do restaurace vstupuje jako první muž žena kdo je blíže