Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Tepelná poranění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poškození teplem, chladem, elektrickým proudem, chemikáliemi
Advertisements

studijní materiál HS ČR Okrsek Bouřňák MUDr. Machold Petr
Tepelná výměna prouděním
Digitální učební materiál
První pomoc Úrazy ve škole.
KOŽNÍ SYSTÉM.
ZÁKLADY 1. POMOCI část 3 – Neúrazové stavy
PORANĚNÍ CHLADEM PODCHLAZENÍ OMRZLINY.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
První pomoc Šok - šokové stavy Výukový text
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
První pomoc při akutních stavech MUDr.Eva Svobodová.
TĚLESNÁ TEPLOTA.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Úraz elektrickým proudem
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
První pomoc při zástavě krevního oběhu
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.14 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění zvířaty Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
ŠOK.
Přehřátí, podchlazení, omrzliny, poleptání
PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. PRVNÍ POMOC Mgr. Zdeňka Kubíková Bc. Barbora Zuchová a kol. poškození chladem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Cévní a dýchací soustava
Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Krvácení – vnitřní.
VODA A ŽIVOT Voda je jedním z nejdůležitějších prostředků k životu na naší Zemi. Potřebuje ji člověk, zvířata i rostliny.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.1 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Obecné zásady první pomoci Typ: DUM - výkladový Předmět:
KPCR Kardiopulmocerebrální resuscitace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.11 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při úrazu elektrickým proudem DUM – výkladový.
Homeostáza a termoregulace
Úžeh Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Úraz elektrickým proudem
Školení první pomoci
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
Termoregulace Člověk je tvor homoiotermní
8. První pomoc -TEPELNÁ PORANĚNÍ Mgr
První pomoc při úrazu elektrickým proudem
Popáleniny Šárka Urbánková.
7. První pomoc - POŠKOZENÍ CHLADEM Mgr
Zpracovala Mgr.Martina Novotná 2007
TEPELNÁ PORANĚNÍ Prezentaci Bc. Zuchové a Mgr. Novotné Ph. D
Akutní stavy u dětí popáleniny, přehřátí, podchlazení, omrzliny
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo15 Označení materiálu evo15_popaleniny.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdraví PředmětZdravověda Tematický.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6 - 9
Hiblerův zábal v praxi Ladislav Sieger 2006.
PP – popáleniny ,el. proud, třídění a transport
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
DM - komplikace.
Akutní stavy u dětí popáleniny, přehřátí, podchlazení, omrzliny
Hiblerův zábal v praxi Ladislav Sieger 2006.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Tepelná poranění Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.12 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Tepelná poranění DUM – výkladový Předmět: TV Ročník: 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Ivana Krčková Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření říjen 2013

Metodický list Tato prezentace je určena 2. ročníku čtyřletého studia. Je doplněna obrázky pro lepší názornost. Žáci si postupně značí do sešitu a potom si zkusí prakticky. Cílem je zautomatizování vědomostí a jejich praktické užití.

Krok ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI ZÚČASTNĚNÝCH předejít vzniku dalších zranění a prohloubení stávajících technická první pomoc ( dále jen TP) často předchází zdravotnické první pomoci a vytváří podmínky pro její provedení – spočívá v bezpečném odstranění (přerušení působení) příčiny, která nehodu vyvolala (dopravní nehoda, vypnutí elektrické energie, plynu atd.) zachránci se řídí pokyny příslušníků Policie ČR, Hasičského záchranného sboru ČR, nebo členů Zdravotnické záchranné služby, jsou-li tito již na místě nehody

Termoregulace schopnost organismu udržovat stálou tělesnou teplotu. k fyziologické funkci lidského těla je zapotřebí teplota 37°C tělo může samo o sobě tolerovat malé výkyvy teplot nahoru i dolů skrze termoregulační systém, kontrolovány pomoci teplotních čidel v kůži systém termoregulace se aktivuje již při narozeni, kdy se novorozenec musí vyrovnávat s teplotními rozdíly okolí

Poškození teplem - Hypertermie teplo a chlad – termoregulační centrum v hypotalamu, žlázy s vnitřní sekrecí hlavní mechanizmy termoregulace: tvorba tepla při metabolizmu a svalové práci cévní reakce – reguluje ztráty do okolí regulace ztrátami do okolí závisí na: vlhkosti okolí, proudění vzduchu produkci potu dodávce tepla do kůže prouděním krve přítomnost bariéry – oblečení, vrstva podkožního tuku

Tepelné poškození - Úžeh jedná se zpravidla o přehřátí ve volném čase. Tato situace nastává nejčastěji při nadměrném opalování dětí nebo usnutí na slunci po požití alkoholu u dospělých nechráněná kůže je popálena slunečním zářením, dochází ke ztrátě vody a iontů (NA, Cl, K) pocením nechráněná hlava je přehřátá, dochází k dráždění mozkových plen provázeným zvracením, křečemi a někdy i poruchou vědomí. Při nepokryté hlavě jsou tyto poruchy na CNS častější tyto příznaky nastupují i několik hodin po slunění. postihuje lidi s malým množstvím pigmentu – až popáleniny II. stupně

Tepelné poškození - Úpal jedná se zpravidla o přehřátí při práci. Tato situace nastává nejčastěji, když se člověk pohybuje v nadměrně vlhkém a horkém prostředí jako je například skleník a nebo pracuje v neprodyšném ochranném obleku za vysokých okolních teplot jako jsou například obleky pro práci s nebezpečnými látkami u hasičů kůže nedokáže odvádět přebytečné teplo z organizmu potem dochází ke ztrátám vody a iontů pocením a taky ke snižování krevního tlaku vazodilatací to může vést až ke kolapsu a bezvědomí

První pomoc – úžeh, úpal snížit tělesnou teplotu odstranit oděv (tísnící oděv vytváří izolaci těla) dát do chladné místnosti (stín) chladné tekutiny, pokud je při vědomí co nejdříve chladná lázeň do poklesu TT pod 39oC chladivé zábaly do prostěradel nebo ventilátor podpořit vitální funkce inhalace O2 uložení do polohy vleže se zvýšenou hlavou zajištění transportu do nemocnice (infůze - ionty,glukóza)

Ztráty tepla - termolýza vedením, sáláním, odpařováním a prouděním teplo ztrácíme čtyřmi cestami: vedením, sáláním, odpařováním a prouděním kondukce(vedení) je přímý přenos tepla skrze kontakt s chladnějším objektem radiace (sálání) vzniká, když teplo vyzařuje ven z teplého těla do chladnějšího prostředí k evaporaci (odpařování) dochází, když se voda odstraňuje z těla skrze proces vypařováni konvekce (prouděni) je studený vzduch (voda) pohybující se po povrchu těla, teplo přenáší do chladného vzduchu (vody), otepluje ho (ji) a zároveň ochlazuje tělo

Ztráty tepla - termolýza

Ztráty tělesného tepla Radiace (sálání) Ztráty tělesného tepla 1 Směr sálání z těla Ztráta tepla sálání – povrch těla neustále vyzařuje teplo ve formě infračervených tepelných paprsků (elektromagnetického zářeni), tudíž z těla do oblečení a z oblečení do okolí. „Vlny můžeme vracet zpět“ pomoci zabalení do alufolie.

Ztráty tělesného tepla Evaporace (odpařování) Ztráty tělesného tepla 2 Směr odpařování z nosu a úst Směr odpařování z těla Ztráta tepla Odpařování z povrchu kůže a vydechováním z horních cest dýchacích (nos a ústa). Jedná se o fyzikalní proces, kdy se přeměnou vody (potu) na páru odebírá tělu tepelná energie ( 1g potu = 2,5 kJ). Pot odpařujeme neustále, přibližně 600 ml/den.

Ztráty tělesného tepla Konvekce (proudění) Ztráty tělesného tepla 3 Směr proudění Směr proudění Ztráta tepla Vrstva teplého vzduchu (vody), která se ohřála od těla vyzařováním a vedením je působením proudění (větru, plavání) strhávána pryč od těla a nahrazována chladnějším okolí, zvyšuje se rozdíl teplot tělo – okolí, urychlují se tepelné ztráty organismu.

Ztráty tělesného tepla Kondukce (vedení) Ztráty tělesného tepla 4 Směr vedení okolí na tělo Směr vedení do okolí Ztráta tepla Vedení je přímé předání kinetické energie molekul mezi dvěma předměty s rozdílnou teplotou, vedení urychluje pobyt ve studené vodě až 25 krát a také zvýšená vlhkost vzduchu. Čím větší je teplotní gradient mezi kůži a okolím tím větší jsou tepelné ztráty.

Jak vypadá jádro Pomalu rozvíjející se příznaky podchlazení jako: Teplota jádra cca 37°C Pomalu rozvíjející se příznaky podchlazení jako: svalový třes nezřetelná řeč pomalé dýchání chladná šedá kůže ztráta koordinace pohybu únava, vyčerpanost letargie či apatie, jsou často příznaky Podchlazení - hypotermie

Projevy Teplota tělesného jádra < 35°C – 33°C < 32°C – 28°C Klasifikace dle REGA < 35°C – 33°C svalový třes (třesavka), zmatenost, boj o život (adrenalin) stupeň zvýšená spotřebaO2 zvýšená spotřeba energie < 32°C – 28°C svalový třes ustává, apatický, spavý 2. stupeň snížena spotřeba O2 o 50%, mělké dýchání 2-3/min. poruchy srdečního rytmu (arytmie) frekvence 5-6/min. < 28°C – 24°C zpomalené dýchání, hypoxie 3. stupeň poruchy srdečního rytmu – fibrilace komor < 24°C – 15°C svalový třes není , široké zornice nereagují na osvit 4. stupeň snížena spotřeba O2 až na 25% - hypoxie, nedýchá fibrilace komor nebo zástava srdce, bezvědomí < 15°C smrt 5. stupeň

První pomoc u podchlazení první, co bychom měli udělat, je přemístit postiženého z chladu do tepla. Pokud není možné přemístění do vnitřních prostorů, měli bychom najít místo, které bude chráněno před větrem oddělit postiženého od chladné země např. podložkou a také krýt hlavu, protože touto cestou pacient dále ztrácí teplo během této doby volejte ZZS (tísňové číslo 155) pokud možno nikdy nenechávejte postiženého o samotě (nebezpečí pádu, úrazu, ale také zástavy dechu a oběhu!) dále odstraníme mokré oblečení a vyměníme jej za suché a teplé, včetně ponožek, rukavic, čepice, šály

První pomoc u podchlazení jemná, šetrná a minimalni manipulace je zasadni! (nebezpeči komplikaci) od 2. stupně podchlazení transportujeme postiženého vleže neaplikujte přímé teplo, nepokoušejte se postiženého ohřívat tím, že mu ponoříte ruce či nohy do horké vody. To může byt velmi nebezpečné z důvodu možných poruch rytmu srdce místo toho použijte např. pet lahve naplněné horkou vodou a vložte jej do oblasti krku, hrudníku a třísel (nikdy jej neaplikujte přímo na kůži, vždy něčím obalte, chladná kůže je vice zranitelná!) dále je možné použít i Hiblerův zábal viz. foto dále

Hiblerův zábal na místě nálezu Svléknutí podchlazeného (TP) a uložení na odizolovanou zem např.(vakuová matrace, karimatka …) Podchlazenému izolujeme končetiny (deka alufólie), ale dál je aktivně nezahříváme !!!

Hiblerův zábal na místě nálezu Podchlazenému přelijeme jádro teplou vodou následně přikládáme alufolii a deku. Důležitá kontrola teploty vody. Podchlazenému při přelití jádro teplou vodou dáváme ruku pod sací vrstvu!!! !!!!!! Pozor na teplotu vody, kterou lijete na sací vrstvu – kontrola vaší rukou !!!!!

Hiblerův zábal na místě nálezu Podchlazenému máme uloženého a odizolovaného máme tedy čas na vaření další vody ….. Podchlazenému kontrolujeme životní fce, zaznamenáváme čas, symptomy, komunikace …. !!!!!! Pozor na teplotu vody, kterou lijete na sací vrstvu – kontrola vaší rukou !!!!!

Stupně omrzlin Na počátku každá omrzlina vypadá stejně - tkáň je bledá, chladná a necitlivá. 1. stupeň: předcházi štiplavá a bodavá bolest, kůže voskově bílá, po zahřátí zčervená 2. stupeň: zbarvení kůže dofialova, měkké tkáně, pacient stále cítí bolest, nejdéle do dvou dnů se objeví puchýře. Je-li obsahem puchýře čirá tekutina, prognóza je dobrá. Otok ustupuje. 3. stupeň: puchýře tmavé, krvavé, omrzlina zřejmě vnikla již do škáry. Pacient přestává pociťovat bolest. 4. stupeň: tzv. stadium mumifikace. Tento stupeň nastává zhruba po 48 hodinách. Kůže zbarvena modře až modročerně. Vzhledem k odúmrtí tkáně pacient již neciti bolest. Pokud se do této oblasti dostane infekce, vzniká vlhká gangréna, která může vyústit až v amputaci postižené oblasti.

První pomoc u omrzlin důležite je se co nejdřive dostat do závětři, do míst, kde je teplo, pokud je to možné podáváme teplé a sladké nápoje bez alkoholu máme-li mokré rukavice a ponožky, vyměníme je za suché sundáme hodinky, prstýnky – z důvodu otoku zahříváme se tělesným teplem (podpaží, třísla)-buď vlastním, nebo kamaráda, po 10 minut nikdy nepoužíváme přímé teplo ani netřeme necitlivou tkaň pokud se citlivost nevrátí do 10 minut, podáváme Aspirin 500 mg (zlepší tekutost krve), Ibuprofen 400 mg (terapie bolesti, protizánětlivý účinek)

Postižená tkáň nesmí po ohřátí znovu zmrznout. První pomoc u omrzlin rychle se ohřát je možné pomoci vodní lázně, při teplotě 40°C s dezinfekci (Jodisol, Betadine, aj.). Nohy a ruce koupeme, na obličej přikládáme obklady (pozor-předem je nutné vyloučit hypotermii!). doba ohřáti by měla být po návrat normální barvy a ohřátí na teplotu okolního těla poté postižené části těla osušíme a použijeme sterilní, měkké a volné obvazy postižená končetina by měla být ve zvýšené poloze - otok po rozehřátí omrzlých nohou nechodit. Je nutný transport puchýře nepropichujeme, vyvarujeme se otlakům a mechanickým poškozením tkání Postižená tkáň nesmí po ohřátí znovu zmrznout.

Použitá literatura Zeman Václav, Adaptace na chlad u člověka, 1. vydáni Praha: Galen, 2006, 131 str., ISBN 80-7262-331-1 PRVNÍ POMOC - SKRIPTA výukový materiál pro kurzy první pomoci LK ČHS – verze 11/2011 ©– J. Kubalová - Podchlazení - hypotermie Sieger Ladislav, Nebezpečí podchlazení [online]. Html [svět outdooru] 11.12.2006 [cit.20.10.2007],Skryte nebezpeči podchlazeni. Dostupné na World Wide Web:http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?107593-skryte-nebezpeci-podchlazeni Obrázky a fotografie - archiv autora