Multimediální systémy Přednáška XI Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Animace Může být podstatným prvkem , který přinese oživení a dynamiku Umožňuje ukázat víc informací, než statické obrázky, ale bez rozsáhlých nároků na výkonnost systému a velkosti souborů digitálního videa. Animační techniky umožňují zobrazit informace dynamicky - titulky můžou „přiletěť“ na obrazovku - grafy sa můžou zvětšovat a zmenšovat - animované obrázky můžou zobrazit děje, jako je pohyb elektronů anebo planet, které na video obvykle nedokážeme zaznamena . Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Základy animace Pokud chceme do naší aplikace zařadit animace, můžeme: použít specializované animační programy, např. Autodesk Animator, Flash, 3DS Studio, Maya a pod. a importovat tyto soubory do našeho titulu. pokud to autorský program umožňuje, animovat přímo v autorském prostředku Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Principy animace Animace – oživení Snímková, vrstvová animace – Vytvoření dojmu pohybu – opakované zobrazení obrázků s postupným posunem objektů na obrázku Zobrazování obrázků – rámcová frekvence (fps - frames per second) Televizní a filmové animace - frekvence 28 - 30 snímků za sekundu Počítačová animace 12 - 16 snímků za sekundu - adekvátní iluze pohybu, zvládnutelná průměrně výkonným osobním počítačem Nižší frekvence - menší soubory Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Základy animace Animační programy používají snímkově orientovanou animaci (frame-based animation) vrstvově orientovanou animaci (cel- based animation) celluloid objektovou animaci (object animation) Multimediální systémy PXI
Snímkově orientovaná animace Následné zobrazování celých obrázků, na kterých statické prvky nemění svůj tvar a pozici, pohybující se objekty mění svůj tvar anebo pozici. Změny mezi jednotlivými obrázky nesmí být velké, aby jsme dosáhli iluzi postupného pohybu. Vychádzí z původních technik „ruční“ animace. Počítače tuto činnost ulehčily tím, že můžeme jednoduše vybírat, kopírovat, vkládat části obrázků. Multimediální systémy PXI
Vrstvově orientovaná animace Vyvinula se ze snímkově orientované ve snaze po zefektivnění práce animátorů. Anglický název (cel - based animation) odvozený z technologie používání celuloidových průsvitek - vrstev (cels) obsahujících aktivní elementy, které překrytím statického pozadí vytvářejí výsledný snímek. Mění se jenom aktivní prvky obrazu. Multimediální systémy PXI
Vrstvově orientovaná animace Na počítači – zefektivnění procesu, kopírovánní jednotlivých prvků, uplatnění elementárních změn Pokud to animační program umožňuje, někdy stačí nakreslit dvě- tři základní polohy a program automaticky vygeneruje chýbějící mezistavy obrázku (tzv. tweening z výrazu inBetween-ing). Multimediální systémy PXI
Vrstvově orientovaná animace Jiná možnost - specifikace dráhy, po které se má po obrazovce objekt pohybovat (path animation). Program automaticky může doplnit požadovaný počet mezistavů - jednotlivých obrázků, poskytujících při přehrávaní iluzi pohybu. Multimediální systémy PXI
Animace jednotlivých prvků snímku Animace změnou atributů objektu – pozice, tvar, barva, … Objekt může měnit velikost, může rotovat anebo měnit tvar... Multimediální systémy PXI
Objektově orientovaná animace Jiná možnost - specifikace dráhy, po které se má po obrazovce objekt pohybovat (path animation). Program automaticky může doplnit požadovaný počet mezistavů - jednotlivých obrázků, poskytujících při přehrávaní iluzi pohybu. Multimediální systémy PXI
Objektově orientovaná animace Specifikace dráhy, po které se má po obrazovce objekt pohybovat (path animation) – předdefinované, vlastní dráhy. Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Další animační efekty Některé typy animace se staly tak rozšířené, že je pro ně dodáváno specializované programové vybavení. Patří k nim i tzv. morphing , jeden statický obrázek plynule prějde do jiného statického obrázku, jednotlivé “meziobrazy” jsou generovány buď úplně anebo tékměř úplně automaticky. Často je možné specifikovat základní charakteristiky obrázku, které mají být zachovány. Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Další animační efekty Výsledek- animační (anebo video) sekvence s plynulým přechodem mezi obrazy. Podobné techniky umožňují “pomačkání”, natočení, třesení obrazu, změnu jeho vnitřních dimenzií ( warping) a p. Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI 3D animace 2D - relatívně jednoduché 3D - komplikované – zákryty těles, světlo a stín, svítivost, úhel pozorování, prostorový dojem Obvyklý postup vytvoření modelu ( z 2D alebo v 3D) - prostorový drátěný model (wire frame) rendering – vykreslení, pokrytí modelu plochami - prostorový model textura – pokryti povrchu obvykle rastrovou grafikou Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Modelování v 3D Pohledy ve směru jednotlivých os x,y,z půdorys, nárys, bokorys + stanovení polohy kamery - přenesení do 3D stanovení viditelnosti Rendering - vykreslení – zpracování geometrie, - nastavení trojúhelníků, polygonů Pokrytí 2D texturami Stínování Rasterizace - převod do 2D obrazovky Animace + časové změny!!! Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Programy 3 ds max 7 AutoCAD 2005 Blender 2.34 Bryce 5 krajiny Carrara 4 Pro Cinema 4D 9 Genesis II krajiny Kashmir 3D 8.0.9 krajiny LightWawe 3D 8 Maya 6 Pro/Engineer Solid Works True Space Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Modelování v 3D Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Modelování v 3D Multimediální systémy PXI
Zobrazení neviditelných hran Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Modelovaní v 3D Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Transformace - rotace Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Vyhlazování povrchu Multimediální systémy PXI
Krajina - voda - povrchy Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Křivky lomená čára kubická Akima Béziérova b-spline Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Objekty NURBS (NonUniform Rrational B-spline surfaces) volně tvarovatelné plochy Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Rotace Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Potažení Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Boolovské operace Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Nastavení kamery Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Zdroje světla Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Stíny Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Světlo Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Radiosita Multimediální systémy PXI
Skupinové animace - částice Multimediální systémy PXI
Multimediální systémy PXI Prostorové deformace Multimediální systémy PXI