Slovní úlohy o společné práci − 3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Slovní úlohy o pohybu.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci
Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Slovní úlohy na společnou práci
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy O pohybu 2.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (2. část)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy Obr. 1 (řešené pomocí rovnic) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – společná práce 1 VY_42_INOVACE_27 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Slovní úlohy (s procenty v zadání řešené pomocí rovnic)
Slovní úlohy o společné práci
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Společná práce. 1.Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_16_Slovní úlohy o společné.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o společné práci − 3. Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy o společné práci
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy na společnou práci
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy o společné práci
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Slovní úlohy o pohybu Varianta 2: Pohyby stejným směrem.
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Slovní úlohy o společné práci − 3

Jak při řešení slovních úloh postupovat? 1. Pozorně si přečti text úlohy (raději několikrát). 2. Mezi neznámými údaji zvol jeden, o kterém nevíš vůbec nic, jako neznámou. 3. Pomocí zvolené neznámé a zadaných podmínek vyjádři všechny ostatní údaje z textu. 4. Vyjádři logickou rovnost plynoucí z textu úlohy a na jejím základě sestav rovnici a vyřeš ji. 5. Proveď zkoušku, kterou ověříš, že získané výsledky vyhovují všem podmínkám úlohy. 6. Napiš odpovědi na otázky zadané úlohy.

Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. Slovní úloha o společné práci Úlohy o společné práci jsou si velice podobné a počítají se v podstatě pořád stejně. Takže: Pracovat mohou dvě, tři, ale i více těles, osob najednou. Práci začnou i ukončí většinou naráz (stejná doba společné práce, stejný čas). Můžeme však počítat i příklady, kdy tělesa, osoby nepracují naráz, ale jeden začne a druhý se k němu přidá, či naopak začnou společně a jeden skončí dříve (pak doba, čas společné práce stejný není). Celá společná práce se rovná jedné (ať pracují 2, 3, 4 nebo i více jedinců, to, na čem společně „makají“, je vždy rovno 1). Při výpočtech vycházíme vždy z toho, jakou část společné práce udělá každé těleso, každá osoba za časovou jednotku (hodinu, den, minutu…). Celá společná práce je tvořena součtem částí společné práce, vykonaných jednotlivými tělesy, osobami, které se na společné práci podílejí. Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. Někdy nemusí pracovat společně, ale mohou pracovat proti sobě, např. jednou rourou voda přitéká, druhou odtéká. Pak není společná práce tvořena součtem, ale rozdílem.

Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. A my se nyní zaměříme právě na to, jak vypočítat onu část, jinými slovy na to, za jak dlouho by společnou práci vykonalo každé těleso, každá osoba sama. Slovní úloha o společné práci Úlohy o společné práci jsou si velice podobné a počítají se v podstatě pořád stejně. Takže: Pracovat mohou dvě, tři, ale i více těles, osob najednou. Práci začnou i ukončí většinou naráz (stejná doba společné práce, stejný čas). Můžeme však počítat i příklady, kdy tělesa, osoby nepracují naráz, ale jeden začne a druhý se k němu přidá, či naopak začnou společně a jeden skončí dříve (pak doba, čas společné práce stejný není). Celá společná práce se rovná jedné (ať pracují 2, 3, 4 nebo i více jedinců, to, na čem společně „makají“, je vždy rovno 1). Při výpočtech vycházíme vždy z toho, jakou část společné práce udělá každé těleso, každá osoba za časovou jednotku (hodinu, den, minutu…). Celá společná práce je tvořena součtem částí společné práce, vykonaných jednotlivými tělesy, osobami, které se na společné práci podílejí. Tak si to pojďme ukázat na konkrétních příkladech. Někdy nemusí pracovat společně, ale mohou pracovat proti sobě, např. jednou rourou voda přitéká, druhou odtéká. Pak není společná práce tvořena součtem, ale rozdílem.

Slovní úloha o společné práci Ukázka zadání takové úlohy: Dvěma přítoky otevřenými současně se bazén naplní za 12 hodin. Jen větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin. Za jak dlouho by se bazén naplnil, pokud by se plnil jen přítokem menším?

Slovní úloha o společné práci Větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin, což znamená, že za 1 hodinu by se naplnila 1/20 bazénu, za 2 hodiny pak 2/20 atd. Protože se bazén oběma přítoky společně naplní za 12 hodin, naplní se tedy za tu dobu společné práce 12/20 bazénu. Menším přítokem by se bazén naplnil za x hodin, což znamená, že za 1 hodinu by se naplnila 1/x bazénu, za 2 hodiny pak 2/x atd. Za 12 hodin společné práce se tedy naplní 12/x bazénu. Dvěma přítoky otevřenými současně se bazén naplní za 12 hodin. Jen větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin. Za jak dlouho by se bazén naplnil, pokud by se plnil jen přítokem menším?

Příklad: Dvěma přítoky otevřenými současně se bazén naplní za 12 hodin. Jen větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin. Za jak dlouho by se bazén naplnil, pokud by se plnil jen přítokem menším? Tak ještě jednou a pomaleji.

Příklad: Dvěma přítoky otevřenými současně se bazén naplní za 12 hodin. Jen větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin. Za jak dlouho by se bazén naplnil, pokud by se plnil jen přítokem menším?

Typická rovnice slovních úloh o společné práci Příklad: Dvěma přítoky otevřenými současně se bazén naplní za 12 hodin. Jen větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin. Za jak dlouho by se bazén naplnil, pokud by se plnil jen přítokem menším? Doba společné práce Jedna celá společná práce Doba práce prvního Doba práce druhého Typická rovnice slovních úloh o společné práci

Zbavíme se zlomků vynásobením celé rovnice společným jmenovatelem Příklad: Dvěma přítoky otevřenými současně se bazén naplní za 12 hodin. Jen větším přítokem by se bazén naplnil za 20 hodin. Za jak dlouho by se bazén naplnil, pokud by se plnil jen přítokem menším? Zbavíme se zlomků vynásobením celé rovnice společným jmenovatelem Bazén se naplnil menším přítokem za 30 hodin.

Příklad: Dělník a učeň vykonají společně práci za 6 hodin. Dělník ji sám vykoná za 10 hodin. Za kolik hodin by ji vykonal učeň?

Příklad: Dělník a učeň vykonají společně práci za 6 hodin. Dělník ji sám vykoná za 10 hodin. Za kolik hodin by ji vykonal učeň? Dělník : Učeň : Učeň by práci vykonal sám za 15 hodin.

Příklad: Dělník A by sám provedl výkop za 7 hodin, dělník B sám za 6 hodin. Protože výkop má být hotov za 2 hodiny, byl přibrán dělník C. Za kolik hodin by výkop provedl sám dělník C?

Dělník C by výkop provedl sám za 5 hodin a 15 minut. Příklad: Dělník A by sám provedl výkop za 7 hodin, dělník B sám za 6 hodin. Protože výkop má být hotov za 2 hodiny, byl přibrán dělník C. Za kolik hodin by výkop provedl sám dělník C? Dělník A : Dělník B : Dělník C : Dělník C by výkop provedl sám za 5 hodin a 15 minut.