Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/21. 3. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Lidská kůže (cutis, derma).
Krycí soustava (kůže) Kožní kryt je aktivní ochrannou bariérou, která odděluje vnitřní prostředí organismu od okolního prostředí Kůže je vícevrstvý dlaždicový.
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Povrch těla - kůže.
Autor: Lenka Kraváčková
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
Název Soustava kožní Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_635_KOŽNÍ SOUSTAVA Téma: VRSTVY KOŽNÍ SOUSTAVY,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
Tělní pokryv Jana Machová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
Biologie člověka.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
Kožní soustava.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vylučovací soustava, kůže Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
KOŽNÍ SOUSTAVA. KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KOŽNÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
3 VRSTVY KŮŽE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Přírodopis Třída: VIII. Tematický okruh: Orgánové soustavy člověka Téma: Kůže Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad podávající základní informace o kožní soustavě, její stavbě, významu a onemocnění. Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro osmý ročník ZŠ a víceletá gymnázia. FRAUS 2006, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z: - Vlastní poznámky k učivu

Mgr. Eva Vrtišková

 Ochranná – proti fyzickým, chemickým a bakteriálním vlivům  Termoregulační – kapiláry, potní žlázy  Senzorická – hmat, teplota, bolest (sídlo smyslů)  Vylučovací orgán – pot  Zásobní – podkožní vazivo je zásobárnou tuku  Vstřebávací – masti, krémy  Největší orgán těla – 1,6 - 1,8 m 2

 Pokožka – postupně rohovějící a odlupující se epitelové buňky - ve spodní vrstvě pokožky – melanocyty = pigmentové buňky (ochrana před UV zářením)  Škára – síť vazivových vláken, potní a mazové žlázy, kapiláry, nervová zakončení, vlasové kořínky  Podkožní tukové vazivo – tukové buňky, různě silná, na očních víčkách chybí - termoregulace, zásoba energie

 Chlupy, vousy, nehty, obočí, řasy  Potní žlázy – nerovnoměrné rozložení, nejvíce dlaně, plosky nohou, podpaží. Odpařováním potu se organismus ochlazuje  Mazové žlázy – maz udržuje kůži vláčnou, odpuzuje vodu  Vlásečnice – regulace prokrvení - termoregulace

 Pachové žlázy – charakteristický pach jedince  V podpaží, okolí pohlavních orgánů  Mléčné žlázy – u žen v pubertě  Tvorba mléka po narození dítěte

 Infekční – plísně, virová (opar, bradavice), bakteriální (růže)  Melanom – bujením melanocytů, opalování!  Akné  Lupenka  Alergie – kopřivka, ekzém  Mechanická poškození – popáleniny, omrzliny

 Doplň text  Kůže se skládá z  1)…………  2)……………………  3)……………………..  Podle svých úkolů je orgánem  a)………….  b)…………… d)…………..  c)…………… e)……………  Vlasy, nehty, řasy, obočí se nazývají…………………………………..

 V kůži jsou čidla  Kožní derivát  Vrstva kůže  Kožní deriváty na rukou  Kůže je sídlem  Kožní barvivo  Vrstva kůže  Kožní deriváty  Ukládá se v podkoží  Kožní derivát  Je vylučován kůží  Tkáň z buněk těsně u sebe  Kůže udržuje stálou           

 V kůži jsou čidla  Kožní derivát  Vrstva kůže  Kožní deriváty na rukou  Kůže je sídlem  Kožní barvivo  Vrstva kůže  Kožní deriváty  Ukládá se v podkoží  Kožní derivát  Je vylučován kůží  Tkáň z buněk těsně u sebe  Kůže udržuje stálou  DOTYKU  ŘASY  ŠKÁRA  NEHTY  SMYSLŮ  MELANIN  POKOŽKA  VOUSY  TUK  OBOČÍ  POT  EPITEL  TEPLOTU

 b_1.jpg b_1.jpg   %BEe %BEe