registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_05.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_08.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_11.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Digitální učební materiál
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_10.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_09.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lukáš Rádek. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_15.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_10.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_773.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
VĚTVENÍ - PŘÍKLADY 25. Listopad 2012VY_32_INOVACE_160305_Vetveni_algoritmu_Priklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice Ročník:1.-
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Digitální učební materiál
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
SEKVENCE - PŘÍKLADY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavlína Mihačová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA KONCI - PŘÍKLADY 2. březen 2013VY_32_INOVACE_160307_Cyklus_s_podminkou_na_konci_Priklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
CYKLUS S PODMÍNKOU NA ZAČÁTKU - PŘÍKLADY 3. únor 2013VY_32_INOVACE_160307_Cyklus_s_podminkou_na_zacatku_Priklady Autorem materiálu a všech jeho částí,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_14.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(řešení pomocí diskriminantu)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Rovnice a nerovnice Rozklad kvadratického trojčlenu VY_32_INOVACE_RONE_12.
VY_32_INOVACE_70. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_71.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
10.1 Kvadratické rovnice, možné výsledky, metody řešení
Transkript prezentace:

registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 10. září 2012 VY_32_INOVACE_110208_Reseni_rovnic_s_faktorialy_DUM ŘEŠENÍ ROVNIC S FAKTORIÁLY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

Řešení rovnic s faktoriály Jaké druhy rovnic obsahující faktoriály se dají v kombinatorice počítat ? Odpověď nám dává následující prezentace! obr.1

Faktoriál čísla Ke stručnému označení součinu všech přirozených čísel od 1 do n (n N) jsme zavedli symbol n!, který se čte n faktoriál. Definuje se tedy: Je účelné dodefinovat taky: obr.2

Řešení rovnic s faktoriály V kombinatorických úlohách (při řešení příkladů na variace, permutace, kombinace) se dostáváme k pojmu faktoriálu čísla. Tyto úlohy zpravidla vedou k řešení různých typů rovnic. Při řešení některých rovnic stanovujeme podmínky, pro které jsou výrazy v rovnicích definovány. Dodržujeme zásady pro počítání s rovnicemi. O tom, zda kořeny rovnice vyhovují rovnici, se v příkladech, u nichž na začátku nestanovujeme podmínky, přesvědčíme zkouškou.

Řešení rovnic s faktoriály V následujících šesti početních příkladech si ukážeme základní typy rovnic s faktoriálem čísla a způsoby jejich řešení. Faktoriál čísla se objevuje i v logaritmických rovnicích. V této prezentaci je uvedeno řešení rovnice, která v sobě spojuje logaritmus i faktoriál čísla.

Příklad 1 Řešte rovnici: obr.1

Řešení příkladu 1 Stanovíme podmínky, za nichž jsou výrazy v rovnici definovány: Následně řešíme rovnici, upravujeme výraz s faktoriály: obr.2 Pro výpočet kořenů kvadratické rovnice použijme Viétovy vzorce. Oba kořeny vyhovují podmínce.

Příklad 2 Řešte rovnici: obr.1

Řešení příkladu 2 Stanovíme podmínky, za nichž jsou výrazy v rovnici definovány: Poté řešíme rovnici a upravujeme výraz s faktoriály: obr.2 Po úpravách vzniká úplná kvadratická rovnice, dořešíme ji přes diskriminant D.

Řešení příkladu 2 - pokračování obr.2 Odtud dostaneme 2 řešení: Naší podmínce vyhovuje kořen x1 = 3, kořen x2 = 0,5 nevyhovuje.

Příklad 3 Řešte rovnici: obr.1

Řešení příkladu 3 Stanovíme nejdříve podmínky platnosti výrazů v rovnici: Následně řešíme rovnici a upravujeme výrazy s faktoriály: obr.2

Řešení příkladu 3 - pokračování Následně vznikne kvadratická rovnice, kterou dořešíme: Užitím Viétových vzorců platí: Ze vzorců vychází jediný dvojnásobný reálný kořen: Kořen x = 5 vyhovuje podmínce platnosti a je řešením rovnice.

Příklad 4 Řešte rovnici: obr.1

Řešení příkladu 4 Levou stranu rovnice upravíme pomocí vzorce na výpočet počtu variací bez opakování: Užitím Viétových vzorců kvadratickou rovnici dořešíme: O tom, zda kořeny vyhovují rovnici, se přesvědčíme zkouškou. obr.2

Řešení příkladu 4 - pokračování Zkouška: Pro n = - 2 nejsou variace definovány. Kořen x2 = 2 nevyhovuje. Řešení rovnice je: x = 7 obr.2

Příklad 5 Řešte rovnici: obr.1

Řešení příkladu 5 Při řešení rovnice použijeme vlastnosti kombinačních čísel a dále upravujeme známými způsoby: Na dořešení kvadratické rovnice opět použijeme Viétovy vzorce: O tom, zda oba kořeny vyhovují rovnici se opět přesvědčíme zkouškou. obr.2

Řešení příkladu 5 - pokračování Zkouška: Pro n = - 3 nejsou kombinace definovány. Kořen x2 = 3 nevyhovuje. Řešení rovnice je: x = 10. obr.2

Příklad 6 Řešte rovnici: obr.1

Řešení příkladu 6 Na začátku stanovíme podmínky platnosti výrazů v rovnici: Z definice logaritmu si nahradíme číslo 1: 1 = log66 Při řešení rovnice využijeme větu o logaritmu podílu: obr.2

Řešení příkladu 6 - pokračování Po odstranění logaritmů úloha vede k vyřešení kvadratické rovnice: Přes Viétovy vzorce pro výpočet kořenů kvadratické rovnice zjistíme oba její kořeny x1,x2: Kořen x1 = - 6 nevyhovuje podmínce platnosti výrazů v rovnici. Řešením rovnice je: x = - 1.

CITACE ZDROJŮ Použitá literatura: HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro střední odborné školy, střední odborná učiliště a nástavbové studium. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s. r. o., 2000, s. 200-201, 205. ISBN 80-7196-165-5. POLÁK, Josef. Přehled středoškolské matematiky. Praha: Prometheus spol. s. r. o., 1998, s. 291. ISBN 80-85849-78-X

CITACE ZDROJŮ Použité obrázky: 1) People - Stick Figures - Stick blueman 202 01 - Public Domain Clip Art. Http://www.pdclipart.org [online]. [cit. 2012-09-10]. Dostupné pod licencí Public domain z: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=93&pos=11 People - Stick Figures - Stick blueman 103 02 - Public Domain Clip Art. Http://www.pdclipart.org [online]. [cit. 2012-09-10].Dostupné pod licencí Public domain z: http://www.pdclipart.org/displayimage.php?album=93&pos=2 Všechny úpravy psaného textu byly prováděny v programu MS PowerPoint 2010.

Konec prezentace. Děkuji Vám za pozornost. Mgr. Daniel Hanzlík