PRŮZKUM DŮVĚRYHODNOSTI ČESKÝCH BANK A JEJICH REKLAMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právě v době recese či krize je to velmi aktuální otázka. Jak to poznat? Ti, kdo řídí podnik, některé typy znají. Většina manažerů však přivítá mít špičkového.
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
1. cvičení úrokování.
Rozhodování výrobce a spotřebitele o vhodných bankovních produktech a službách v podmínkách hospodářské krize Ing. Tomáš Krajíček.
Výstavba větrné elektrárny v lokalitě Varnsdorf-Špičák RCA Research.
Prémiová automatická objednávka
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Best Online Media Mediální zastoupení 21 webů zejména z oblasti informačních technologií připravuje internetové reklamní kampaně na míru a nyní uvádí ve.
Hodnotová orientace svobodné generace
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Ekonomická gramotnost Bankovní hádanka. Předpokládejme, že veškeré bankovní a obchodní transakce v následující hádance proběhnou během jednoho měsíce.
Produkty finančního trhu
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Anketní výzkum u uživatelů výrobku Prostenal.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 11.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.9.
Průzkum: Čeští zákazníci neznají rizika nákupu spotřebního zboží.
Nástroje finančního trhu
Postoje k mobilnímu marketingu Alena Ivánková Research Project Manager, MEDIARESEARCH 13/10/2010 – Mobile Internet Forum.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Základy financí 8. hodina.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Pardubický kraj Ing. Jarmila Halouzková
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
1 VOLKSBANK – PARTNER PŘI EXPORTU DO RUSKA Filip Vavruška.
STRANA 1RWE Transgas ENERGIE BUDOUCNOSTI MÁ JEN JEDNO JMÉNO V Praze
ESKILLS.EC.EUROPA.EU Výsledky IT Fitness ESKILLS.EC.EUROPA.EU Základní informace – paralelně i na Slovensku.
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Bankovní vklady téma „Finanční produkty“
Vkladové služby.
 Slovíčka „až, maximálně, nejvýše“ apod.  Slovíčko „od“  Malá písmenka  Cena uvedená bez DPH  Klamavá reklama  Zdroj:
Scope2 INDEX 1. Internet mktng and sales 2. Marketing Strategy 3. International M. 4. Tenders and public procurement 5. Q & A E-commerce (Elektronické.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Příklady (část 1.) Kolik budu mít v bance po 4 letech, jestliže dnes vložím 500 tis. Kč při roční úrokové míře 5 %? Kolik budu mít v bance jestliže bude.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Průzkum u uživatelů výrobku Prostenal s PERFECT.
Základy pedagogické metodologie
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Standard Eurobarometer 67 / Spring 2007 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 67.2 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Jaro 2007 ZVEŘEJNĚNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_FG.9.18 Finanční gramotnost – 9.ročník Téma- Platební karty Období zpracování – duben 2013 Metodické poznámky – prezentaci je možné použít.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Counseling = Právní poradenství Lucia Madleňáková.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
INDEX OČEKÁVÁNÍ FIREM XI. vlna Exkluzivně pro PRÁVO Legislativní změny.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Informovanost o fondech EU Únor Background a cíle projektu MMR spustilo novou kampaň na čerpání prostředků z fondů EU v období Hlavním.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_13 Název materiáluSpořicí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.18_manipulace Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
BANKA V ROCE 2020 PODLE MÝCH PŘEDSTAV
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza motivačního a stimulačního systému ve vybraném podniku.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
leden 2010 ZNAČKY Z PORTFOLIA VINAŘSKÉHO FONDU POHLEDEM OBYVATEL ČR
Transkript prezentace:

PRŮZKUM DŮVĚRYHODNOSTI ČESKÝCH BANK A JEJICH REKLAMY odpovídali jsme PROSEBE.cz

České banky – tajemné a nepřátelské? České banky jsou v médiích často kritizovány za skryté poplatky, nejasné podmínky. Působí jako tajemné a nepřátelské instituce. Vnímá je takto i česká veřejnost? Důvěřuje česká veřejnost reklamě na bankovní služby? Dokáže laik porozumět této reklamě a správně z ní usoudit skutečné podmínky služby? Ptali jsme se 15.4. - 20.4. 2010 Reprezentativní vzorek z hlediska velikosti obce, regionu, věku a vzdělání 500 žen a mužů od 18 do 55 let na panelu prosebe.cz

Online panel prosebe.cz Fúze kvalitativního a kvantitativního výzkumu - pomocí interaktivních, multimediálních online dotazníků kvantifikujeme emoce a klíčové vhledy pro produkty, značku. Kvalitní panel a reprezentativní vzorek: - panel prosebe.cz čítá 40.000 registrovaných uživatelů v ČR a SR (a počet uživatelů stále roste). - uživatelé se registrují pouze na pozvání. Rychlý a kvalitní výzkum kdykoli a kdekoli - mezinárodní výzkumy s využitím KVALIKVANT dotazníků a partnerských panelů (např. GMI) kdekoli ve světě.

Jak vnímá česká veřejnost banky?

45% Čechů se domnívá, že jejich banka se nestará o to, aby dostali nejlepší podmínky Zamyslete se prosím nad tím, jak na vás působí běžná česká banka. S kterým z těchto výroků souhlasíte? 

Více než polovina lidí cítí, že se nedozví všechny informace o podmínkách (52%) Zamyslete se prosím nad tím, jak na vás působí běžná česká banka. S kterým z těchto výroků souhlasíte? 

60% dotázaných podezřívá banky z toho, že využívají informace v jejich neprospěch Zamyslete se prosím nad tím, jak na vás působí běžná česká banka. S kterým z těchto výroků souhlasíte? 

Co se lidem vybaví, když se řekne „česká banka“ Co se lidem vybaví, když se řekne „česká banka“? Poplatky a nevýhodné podmínky, ale i tradice a jejich vlastní banka

Nejčastější asociace: Vysoké poplatky a nevýhodné podmínky Pozitivní Pozitivní (spolehlivá, ochotná, důveryhodná..) 5% Úroky, úspora peněz 2% Negativní Vysoké poplatky, nevýhodné podmínky 30% Vydělávají na obyčejných lidech, zloději 6% Lži, lichva, podvod, nedůvěra, opatrnost, nejistota Krach, krize, dluhy 3% Neexistuje Neochotní, arogantní úředníci 1% Neutrální Konkrétní banka (ČSOB, ČNB, KB, ..) 20% Finance, investice, peníze 12% Ukládaní peněz 4% Bankovní produkty Co Vás první napadne, když se řekne „česká banka“? (otevřená otázka)

Emocionální vztah: k vlastní bance máme rozpolcený vztah: je pro nás především komplikovaná, ale také poklidná, stabilní a bezpečná Zamyslete se prosím nad bankou, kterou používáte pro svoje soukromé finance. Který z následujících obrázků se k ní nejvíce hodí?

Emocionální vztah podrobně RYCHLOST % Pestrost, rozmanitost, dynamika, 44% Zmatek, chaos, nedůvěra 20% Výbuch, ohňostroj, energie, rozpínavost 16% Spolehlivost, samostatnost 9% KONSTRUKCE % Nepřehlednost, chaos, složitost 31% Propojenost, dynamika, funkční struktura, systém Pevnost, stabilita, jistota 17% Líbí se mi obrázek / barvy 7% Stejné barvy jako logo mé banky PÍSEK % Klid a harmonie 30% Poušť, sucho, prázdno, strohost 22% Jistota, serióznost 15% Jednoduchost, jasnost 11% TRÁVA % Klid, pohoda 50% Bezpečí, jistota, spolehlivost 17% Jiné 9% Naděje, radost, důvěra 8% Pocit svěžesti, něco nového 7% Volnost, svoboda SILVER % Korektnost, jistota, bezpečí 26% Díra, ve které mizí mé pěníze 23% LED % Pocit klidu, pohody 27% Jistota, naděje, důvěra, spokojenost 16% Sníh, zima, chlad 14% Stejné barvy jako logo mé banky Líbí se mi obrázek / barvy 13% Nevím 10% MRAMOR % Komplikovanost, neúplnost, chaos 28% Tvrdost, chlad 22% Jiné 16% Připomíná mi moji banku 13% DŘEVO % Negativní, černá díra, smíšené pocity 56% Uklidňující 16% Dlouhodobá spolupráce - letokruhy Jaké dojmy a pocity ve Vás vyvolává tento obrázek, který jste si vybral/a? (otevřená otázka)

Důvěryhodnost bankovních reklam

Reklamy nepovažují zákazníci za přesvědčivé: Dvě třetiny respondentů reklama nemotivuje k využití nabízených bankovních služeb Zaujala Vás někdy reklama nějaké banky natolik, abyste si zjistil(a) více informací o bance nebo službě, na kterou upozorňovala?

Důvěryhodnost bankovních reklam je signifikantně nižší než u jiných odvětví   Průměr Reklama na jogurty a mléčné výrobky 2,9 Reklama na automobily 3,2 Reklama na alkohol 3,4 Reklama telefonních operátorů 4,4 Reklama na kosmetické výrobky 4,5 Reklama na bankovní služby 4,8 Reklama na pojištění 4,9 Seřaďte, prosím, typy reklam podle toho, do jaké míry podávají podle Vás pravdivé a nezkreslené informace. (1 – nejvíce pravdivé, 5 - nejméně pravdivé)?

Jaké jsou bankovní reklamy. Především nudné a nedůvěryhodné Jaké jsou bankovní reklamy? Především nudné a nedůvěryhodné. Část respondentů tvrdí, že reklamy jsou spíše srozumitelné (jak je patrno z dalších výsledků, lidé si často pouze myslí, že bankovním reklamám rozumějí). Když se zamyslíte obecně nad reklamou českých bank, která přídavná jména popisují vhodně typickou bankovní reklamu?

Co nejvíce vadí na bankovní reklamách Co nejvíce vadí na bankovní reklamách? Neúplné informace o dodatečných podmínkách a poplatcích.

Nejvíce na bankovních reklamách vadí, že je uvedená jen část pravdy a že obsahují nepravdivé/lživé informace uvádí jen půl (část) pravdy, jen to co se hodí 19% lži, nepravdivé informace jsou nudné 11% nic nevadí 10% nevím 7% nesrozumitelnost 5% příliš sladké, naivita sliby, lákání 4% nevkus, trapnost agresivnost, předhánění se, vychytralost 3% důležité podmínky drobným písmem ostatní Co Vám nejvíce vadí na reklamách, které používají české banky? (otevřená otázka)

ODPOVĚDI NEJLÉPE HODNOCENÉ OSTATNÍMI RESPONDENTY RANKING Nejvíce mi vadí,že Vás na něco nalákají,jak je to hrozně výhodné,nejlepší,atd.,ale ``neukáží Vám druhou stranu mince``,protože všechno má svoje pro a proti... 653 Někdy nepodávají úplné informace k produktům, které nabízí. 178 Do reklamy neuvedou vše,co by měl klient o jejich službách vědět,uvádějí jen to,co se jim hodí,aby nalákali lidi..... 131 neúplné informace 130 neříkají vše podmínky a procento úroku 115 Že neříkají úplně celou pravdu 99 sčítání ročních procent, ročně 2,5 procenta, za dva roky 5 procent. dost lidí se na to nachytá, je to vlastně každý rok stále jen 2.5 procent, je to matení starých a úplně mladých hloupých lidí 91 Je tam vzdycky nejaka skryta vec 67 většinu zamlčí- třeba při založení učtu dostanete třeba 5000, ale neřeknou že k tomu je i mnoha dalších podmínek.. 59 přesvědčování o výhodách, neuvádění veškerých skutečností momentálně u KB - divní lidé (starý pán, příšera...) u RFB - reklama příliš často, ``vlezlá`` ... 51 že říkají jen to co klient chce slyšet ale podmínky a komplikace tzv. ALE,to se klient nedozví jejich podtitulky v miniaturních písmenkách 43 Důležité informace pro klienty v reklamě neuvádějí a nebo je uvádějí velice nepřehledně či malým písmem, aby je klient lehce přehlédl. Co Vám nejvíce vadí na reklamách, které používají české banky? (otevřená otázka - spolutvorba)

Jak veřejnost rozumí konkrétním ukázkám reklam na bankovní produkty?

Stimuly video print print

Jednoduchý test: Respondentům jsme ukázali tři typické reklamy Reklamu na termínovaný vklad, která uvádí pouze úrok na 2 roky Reklamu na termínovaný vklad, která uvádí maximální roční úrok s kouzelným slovem až (úrok byl až pro vklad na pět let) Reklamu na spořící účet, kde je uveden pouze maximální úrok v minulém roce, nejsou zmíněny průběžné změny úroků

Všechny tři ukázky jsou sice hodnoceny jako spíše srozumitelné (60 až 80%) – nicméně se ukazuje, že si lidé pouze myslí, že reklamám plně porozuměli Do jaké míry Vám připadá tato reklama srozumitelná?

Pro více než polovinu jsou reklamy v průměru spíše nedůvěryhodné Pro více než polovinu jsou reklamy v průměru spíše nedůvěryhodné. Reklama ING je v porovnání s ostatními hodnocena jako více důvěryhodná Do jaké míry důvěřujte, že informace v této reklamě jsou kompletní a pravdivé?

Porozumění informacím v bankovní reklamě: Respondenti odpovídali na tři otázky s různou obtížností. V průměru čtvrtina správně odhadla skutečné podmínky spoření.

Termínovaný vklad: 75% nevyčte z reklamy skutečný roční úrok Termínovaný vklad: 75% nevyčte z reklamy skutečný roční úrok. (v reklamě je uveden úrok po dobu 2 let) Raiffeisenbank: Kdybyste nabídku vkladu využil(a), jaký úrok byste podle reklamy od banky dostal(a) za jeden rok? (otevřená otázka)

Maximální úroková míra: 74% respondentů nepochopilo, že inzerovaná úroková míra se týká jen vkladů na 5 let. Termínovaný účet KB. Odhadněte prosím, které z následujících vět podle Vás platí o nabídce s úrokem 3,6%? (Můžete označit více možností.) Aktuální úrok pro vklad na 1 rok je menší než 1%   Úrok 3,6% je pouze pro vklady na 3 roky a více   Úrok 3,6% je pouze pro vklady na 5 let a více   Aktuální úrok pro vklad na 1 rok je větší než 1 % pro vklady nad 500.000 Kč   Úrok 3,6% je pouze pro vklady na dobu 1 rok a více

Jen 23% respondentů se po zhlédnutí reklamy chápe, že úroky se u spořícího konta mohou měnit často, například každý měsíc ING Konto: Které z těchto vět podle Vás platí pro tento účet?

SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ PRŮZKUMU A KOMENTÁŘ: bankovnipoplatky.com

Shrnutí: informovanost bankovních klientů Počet lidí, kteří uvádějí, že se od své banky nedozvědí všechny informace o podmínkách (52%) je překvapivě vysoký. Vzhledem k mnohem větším možnostem, které dnes klienti mají, kdy se nemusí spoléhat jen na informace na pobočce od zaměstnance banky, ale mohou si je najít na internetu či si zavolat na help desk, je toto číslo relativně vysoké a svědčí o nízké informovanosti klientů českých bank. Je zajímavé, jakou nedůvěru banky u lidí banky vzbuzují, když si 60% z nich myslí, že banky využívají informace v jejich neprospěch. Jen 8% respondentů uvedlo zcela jednoznačně, že s tímto tvrzením nesouhlasí a to je velmi málo.

Shrnutí: bankovní poplatky Pro bankovnipoplatky.com není překvapením nejčastější asociace bankovních klientů, pokud jde o české banky – v 30% šlo o vysoké poplatky a nevýhodné podmínky. I přes neustálé opakování ze strany bank, že jejich klientům poplatky nevadí, protože vědí, za co platí, se jednoznačně ukazuje, a dokázal to už několikátý průzkum, že bankovní poplatky lidé vnímají negativně a velmi citlivě. To, že pak neudělají aktivní krok v podobě změny banky, je už jiná věc.

Shrnutí: bankovní reklama = krize důvěry Pokud jde o bankovní reklamy, je rozhodně alarmující špatný výsledek důvěryhodnosti reklamy sektoru jako celku. To, že respondenti více věří reklamám na jogurty či alkohol je výrazná zpětná vazba pro banky a jejich představitele. Zároveň ale přitom lidé hodnotí bankovní reklamy nejčastěji jako nudné. Lidem nejvíce vadí polovičaté a neúplné informace (19%). Přitom je dnes velmi snadné si je kdykoliv ověřit. Tudíž je celkem krátkozraké, když banka uvede v reklamním sdělení polopravdivý údaj, který platí v celé své podobě jen za určitých, často velmi specifických podmínek, které většina klientů nesplní. Další logicky kritizovanou fintou je někdy až naivní zdůrazňování výhod té či oné nabídky, bez jakéhokoliv širšího kontextu (stejně jako zmínění negativní informace tak drobným písmem, že je prakticky neviditelná). Klienti přitom jasně vnímají, že produkty nejsou černobílé a vysoký úrok či nízká cena může být vykoupena něčím jiným, co pro klienta až tak výhodné být nemusí.

Shrnutí: mlžení a neúplné informace Průzkum potvrdil, že toto zamlčování vadí klientům mnohem více než samotná negativní informace. Na druhé straně průzkum prokázal, že se bankám toto mlžení „vyplácí“ v nejasném pochopení reklamního sdělení ze strany zákazníka. Ukazují to například výsledky printové reklamy na spořicí účet Raiffeisenbank, která v reklamě nabízí 6% úrok, ale menším písmem je uvedeno, že jde o sazbu na 2 roky. Plných 59% respondentů odpovědělo špatně na stěžejní otázku, jak vysoký roční úrok banka vlastně nabízí a dalších 16% nevědělo. Podobně se lidé neorientovali i u printové reklamy na termínovaný účet u KB.

Shrnutí: chybějící důvěra ve vztahu banka-klient Průzkum tedy jednoznačně ukázal, že klienti jsou citliví na otázky bankovních poplatků na straně jedné a neúplných či přikrášlených informací v bankovních reklamách na straně druhé. Špatné pochopení reklamního sdělení může sice vést k nákupu produktu, ale zároveň je významným rizikem pro celkové snížení důvěryhodnosti jak bankovních reklam, tak i samotného sektoru bankovnictví jako takového.

odpovídali jste děkujeme