FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Charakteristika Počátek za vlády Ludvíka XIII. – Ludvíka XIV. Budova Francouzské akademie a její dva zakladatelé: král Ludvík XIII. a kardinál Richelieu Počátek za vlády Ludvíka XIII. – Ludvíka XIV. odmítání italských vzorů příklon k vědě rozvoj kultury a umění počátek klasicismu založení Akademie výtvarných umění
Architektura Odklon od stylu italského baroku: bez dynamiky Kostel Saint-Louis-des-Invalides od architekta Julese Hardouina-Mansarta (1646 – 1708, viz dále) Architektura Odklon od stylu italského baroku: bez dynamiky přehledná dispozice racionálnost sklon k monumentalitě uměřené stavby rychlé směřování ke klasicismu
Architektura Jacques Lemercier (1585 – 1654) autor mnoha dalších pařížských staveb, které dodnes utvářejí pařížskou architekturu Vstupní pavilon Louvru
Architektura Jacques Lemercier Portrét od Philippa de Champaigne Kostel univerzity Sorbonny
Architektura Louis Le Vau (1612 – 1670) klasicistně zaměřený architekt Ludvíka XIV. Kolej čtyř národů (dnes Institut de France)
Architektura Louis Le Vau zámek Vaux-le-Vicomte (předobraz Versailles)
Architektura Pařížská městská architektura 17. století elegantní paláce s mansardovými střechami prostorné parky sochařská výzdoba Pařížská čtvrt Marais – Place des Vosges
Architektura Jules Hardouin-Mansart (1646 – 1708) hlavní architekt krále Ludvíka XIV. , který se zasloužil o přestavbu Versailles Palác Versailles
Architektura Jules Hardouin-Mansart (1646 – 1708) Interiér zámku Versailles
Architektura Robert de Cotte (1656 – 1735) spolupráce na výstavbě zahradního Velkého Trianonu ve Versailles
Architektura André le Nôtre (1613 – 1700) architekt a sochař autor projektu zahrady a skulptur ve Versailles
Malířství Charles le Brun (1619 – 1690) ředitel Akademie Alexandr Veliký vstupuje do Babylonu Malířství Charles le Brun (1619 – 1690) ředitel Akademie dvorní malíř Ludvíka XIV. Portrét malíře od Nicolase de Largillière Portréty Ludvíka XIV.
Malířství Georges de la Tour (1593 – 1652) Máří Magdalena, kajícnice Georges de la Tour (1593 – 1652) pracuje pod vlivem Caravaggia italský vliv práce se světlem Svatý Josef, tesař
Malířství Georges de la Tour základ malby je noční scéna s umělým světlem Znovuzrození Krista
Malířství Bratři Le Nainové Antoine Mathieu Louis vlámské vzory obraz života venkova Společný obraz bratří: Hráči tric-tracu
Malířství Louis Le Nain (1593 – 1648) představitel barokního realismu Vůz, vracející se z Heuernte
Malířství Nicolas Poussin (1594 – 1665) mytologické výjevy na pozadí idealizované krajiny, harmonie kompozice Arkádie
Malířství Nicolas Poussin Diana a Endimion Autoportrét
Malířství Claude Lorrain (1600 – 1682) krajinář s citem pro barvu a kompozici přístavů s ideálními architekturami Bárka s královnou ze Sáby
dokonce je nechával domalovávat svými spolupracovníky Claude Lorrain bez zájmu o postavy dokonce je nechával domalovávat svými spolupracovníky snahy o postižení světelné atmosféry panoramatické výhledy do dálky, zapadající a vycházející slunce Krajina s Apollonem a Merkurem
Francouzské výtvarné baroko Kontrolní otázky: Čím se odlišuje francouzské umění 17. století od katolického baroka italského nebo španělského? Která stavba se stala vzorem pro budování sídel evropských panovníků? Jak byste charakterizovali styl krajinomalby francouzských malířů? Ukažte hlavní motivy na obraze Přístav od Claude Lorraina.
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org